Kipa Skrevet 20. september 2006 #1 Skrevet 20. september 2006 Skal til Roma på søndag og lurer på hvordan vær jeg kan forvente der da? Hva slags klær vil jeg få bruk for? Ellers er jeg takknemlig for tips som kan gjøre turen bedre...steder å besøke, restauranter ol..shoppingtips?? Hva ligger kursen på, og hva er foresten valutaen.. - jeg er visst helt grønn her jeg.., men gleder meg veldig da!!
Kipa Skrevet 20. september 2006 Forfatter #2 Skrevet 20. september 2006 rart, ingen her har vær ti Roma..eller gidder å svare..
Gjest Gjest1 Skrevet 20. september 2006 #3 Skrevet 20. september 2006 Jeg var i Toscana helgen som var, vet ikke om været er det samme, men det plaskregnet hele den ene dagen vi var der. Ikke var det spesielt varmt heller, 16-17 grader.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #4 Skrevet 20. september 2006 har vært i Roma rundt 10 september og da var det strålende sol, vindstille & _hett_. Endel nummer over godt norsk sommervær m.a.o. Å traske rundt på Forum Romanum om du er såpass 'heldig' med været krever lette sommerklær og masse vann Men, du kan seff også få regn og kjølig vær :/ Sjekk værkartet for europa før du lukker igjen kofferten.. God tur, heldiggrisen!!
Gjest Gjesta Skrevet 20. september 2006 #5 Skrevet 20. september 2006 Reiser til Roma om to uker jeg, så jeg håpet at du skulle få noen svar her..
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #6 Skrevet 20. september 2006 du bruker euro som i resten av europa. Kursen ligger nå på rundt 8,2 (normalt +-8). Vet ikke hvor lenge du skal være der, men om det begrenser seg til ca en langhelg så vil du ha store vanskeligheter med å få med deg selv de mest 'obligatoriske': colosseum, forum romanum, capitol, pantheon, st peterskirken, vatikanet, trastevere, tur på tiberen, spansketrappene, fontana di trevi, piazza navona m.m. Min langhelg ville vært: se seg ut noen få av disse. Resten av tiden vil iallefall i min Romaferie bli brukt til å forelsket traske hånd i hånd med Helten igjennom trange smug, titte oppover etasjene der konene henger opp klesvasken mellom gul/orange/brune/røde/rosa-fargekladdete sjarmerende hus, forsøke å ikke bli påkjørt bakfra av ungdom på scooter, bruke en halvtime ved et traffikert veikryss og bli imponert over hvor ofte nesten-ulykker tross alt går bra (!), spise is, sitte på noen av utallige piazaer og drikke utmerket vino tavolo, spise masse god mat i timeslange måltider hvor kelneren nynner o'sole mio og oppfører seg akkurat som en ekte italiensk kelner burde gjøre Er det din første tur, så vær oppmerksom på mat og mattider; for italienerne er ikke frokosten noe viktig måltid, den blir gjerne inntatt stående med en kopp kaffe og en croissant tidlig morgen. De to hovedmåltidene gjøres: lunsj kl 1230 - 1400 (+- en halv time) er gjerne en god mangeretters middag. Middagen (ca 1930? - 2300?) er familiemåltidet som gjerne tar flere timer. Utenom disse tidene derimot vil du ha svært vanskelig for å oppdrive noen som helst form for mat (kanskje bortsett fra macDonalds eller type tvilsom kafeteriamat i termini-området) så følg med på klokka;) Spiser du pizza eller pasta er dette det 'enkleste' å bestille, og det rimeligste. Ønsker du skikkelig middag må du være oppmerksom på at hovedretten _kun_ består av nettopp hovedrett, og at alt tillegg (poteter, grønnsaker, salat) må bestilles utenom (contorni). Deilig by, kos deg!
Gjest AGF Skrevet 21. september 2006 #7 Skrevet 21. september 2006 Jeg fant dette: http://wwwa.accuweather.com/world-forecast...fday=1&metric=1 Og så ser du at du kan kikke på været for de neste dagene også: days 6-15. Har sett på noen andre sider også og der var det forventet litt mer skyer men ser ikke ut til at det skal bli noe regn. Og temperaturene er rundt 20-25 grader. Så hvis du har med deg en dongerijakke eller noe sånt, og masse t-skjorter, joggesko, kanskje shorts/skjørt og bukse for tror at det blir kjøligere på kveldene, så går det nok bra. Dessuten kan du kjøpe klær hvis du skulle bomme totalt. Har hørt at Roma er et shopping mekka. Vi reiser i midten av oktober og gleder oss så masse!!!
Daria Skrevet 21. september 2006 #8 Skrevet 21. september 2006 Km hjem fra Roma for en uke siden, da var det etter norske forhold full sommer, sol og 25+ grader. Er du kunstinteressert, er det masse fine museer å besøke
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #9 Skrevet 21. september 2006 Har hørt at Roma er et shopping mekka. Vel, da er det i så fall på tide at du får høre det motsatte også..! 1. ekspeditørene er potte sure.. 2. klærne er små.. 3. prisene er høye Roma er det første stedet (i verden!!) hvor jeg bare ble deprimert av shopping.. Vanligvis koser jeg meg.. Det var min input om shopping. Må eller si at Roma er en herlig by. Jeg har vært der flere ganger og vender alltid tilbake. Stemingen når man rusler rundt, maten osv.. Det kan være lurt å kle seg pent og "damete". Dongerijakke og shorts ville jeg i alle fall ikke gått i. Selv satser jeg på "dressbuske-aktige bukser", pen top eller skorte og den klasiske skinnjakken min når jeg der.. Dette tipset er både mhp å gå ut å spise, men også bare for å gå gatelangs uten å få for mange nedlatende blikk.. Ha en riktig god tur! Dere får det sikkert fantastisk!
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #10 Skrevet 21. september 2006 ja det er flott å se hvordan de italienske damene (og de franske for den saks skyld) kler seg. Tekkelig men ultrafeminint. Ikke noe shorts eller sandaler i den gården, nei.. Og det stemmer som forrige debattant skrev, det at du får mye mer respekt med pene bukser eller skjørt, har selv prøvd både turist- og femininvarianten. Også servicen øker mange hakk om du legger de værste turistklærne igjen hjemme i Norge Skal du besøke kirker bør du som dame ha med noe å dekke bare skuldre med. Shorts uansett kjønn kommer du heller ikke inn med.
Kipa Skrevet 22. september 2006 Forfatter #11 Skrevet 22. september 2006 Takk for svar! Jeg kan desverre ikke nyte vin da jeg er gravid og klær er vel heller ikke aktuelt å kjøpe heller småklær og til storebror om det er det Veskeshopping er det noe da? jeg får ta de "fineste" mammaklærne mine og håpe jeg får innpass.. Pene sandaler er det ok da?? Vi har tenkt oss til colosseum, spansketrappe ( heter den vel..) og den fontenen, trevis? Skal være i 4 dager, så vi skal mest nyte...orker ikke stresse rundt. Hva med disse barnebandene jeg har hørt om, er det virkelig overalt. Må man nesten regne med å bli stjålet fra? Veske er vel uaktuelt... Fint å vite det med tidene i fht måltider!
Daria Skrevet 22. september 2006 #12 Skrevet 22. september 2006 Har vært i Roma fire ganger og aldri blitt frastjålet noe (heller ikke blitt utsatt for forsøk på det), og har hele tiden gått med veske, men ville nok satset på skikkelig skulderveske (med remmen rundt nakken også, ikke bare over skulderen) for sikkerhets skyld. Disse barnebandene har jeg aldri sett noe til... Eneste gangen jeg er har følt meg utrygg der er når jeg skal krysse trafikerte gater, men man vender seg fort til det også
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #13 Skrevet 22. september 2006 Gode sko! Det er mitt aller beste tips. Og siden du er gravid i tillegg er dette et must. Roma er en by der det blir mye gåing, men det er en fantastisk by, så man elsker jo å gå rundt der. Jeg var der i slutten av oktober i fjor, og selv da kom temperaturene opp i over 30 grader. Det kan virkelig være nydelig der utover på denne tiden. Vi var på de fleste turist-stedene og det er vanskelig å dra frem noen, men våre favoritter var nok Peterskirken, Colusseum og Forum Romanum, i tillegg til Trevifontenen på nattestid. Det er liksom steder man ikke kommer utenom. Trastevere-distriktet er dessuten nydelig med hyggelige restauranter i små trange smug. Åhh... drømme..drømme. Kjenner jeg får lyst tilbake.. God tur! (Henger meg forresten på de over som kommenterer dette med klær. Man trenger virkelig ikke kle seg som turist fordi om man er det. Italienerne kler seg stilig og smakfullt, og det skader ikke å prøve å se litt ok ut. Slik viser man respekt for deres by og deres hellige steder (som Peterskirken / Vatikanet), og slik får man respekt tilbake.)
Kipa Skrevet 22. september 2006 Forfatter #14 Skrevet 22. september 2006 Jeg har ikke noen spesielle turistklær jeg..hva tenker du på da, shorts, billig t- shirt og cap's eller... Har pene klær, dog ikke designer..men må nesten gå med sandaler om det er varmt pga litt vann i kroppen, de er også veldig gode og gå med!..men de er pene de også da..
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #15 Skrevet 22. september 2006 Jeg tenkte ikke at du skulle kjøpe deg designerklær, nei Vi kledde oss bare vanlig pent. Vanlige, fine sommerklær liksom. Ingen dyre designerklær eller noe. Men det var mange turister som gikk i slike typiske turistklær som bare bikini-overdel (evt med en liten utvasket singlet over), kortekorte stygge shortser osv. Jeg klarer egentlig ikke å forklare, for jeg høres sikkert så fordomsfull ut, men mange turister glemmer liksom at det er lov å kle seg ok fordi om man er turist og det er varmt. Og i Roma er flere av severdighetene kirker eller lignende hellige plasser og da tar det seg ikke så godt ut. -Synes jeg da.. Man trenger ikke pynte seg direkte, men i alle fall dekke skuldrene og ha et skjørt som når knærne. Jeg følte meg i alle fall bedre ved å tenke litt slik. Og ta det helt med ro. Sandaler går nok kjempefint Bare vær klar over at det blir endel trasking, så pass på at de er gode! God tur. Dere kommer til å stortrives!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå