Lilith Skrevet 20. september 2006 #1 Skrevet 20. september 2006 Var nettopp hos legen for å sjekke en del greier, og fíkk selvfølgelig ikke snakket om alt jeg hadde planlagt (blir så stressa når jeg er hos legen!). Uansett, jeg fikk sagt at jeg har vært litt deppa og nevrotisk i det siste og lurte på om jeg kanskje hadde hatt angstanfall, og fikk med meg et generelt skriv om panikkangst. Og det var det. Det jeg hadde _tenkt_ til å spørre henne om, var henvisning til psykolog for kognitiv terapi. Har noen av dere erfaring med kognitiv terapi? Jeg har lest en del om det, og tror det kan være noe for meg, iom at jeg sliter en del med dårlig selvtillitt og negative tankemønstre. Hadde vært fint å høre fra noen som er/har vært i samme situasjon! Trenger man henvisning fra lege for å gå til psykolog? Blir det billigere hvis man har henvisning? Blir ventetiden tilsvarende lang? Og kan noen anbefale en god psykolog? Mange spørsmål ... håper noen kan hjelpe! Lilith
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #2 Skrevet 20. september 2006 jeg går til gruppebehandling mot angst. legen min sendte søknad dit. du kan selvsagt skaffe deg psykolog selv men det blir billigere med henvisning fra lege.
aline Skrevet 20. september 2006 #3 Skrevet 20. september 2006 Trenger man henvisning fra lege for å gå til psykolog? Blir det billigere hvis man har henvisning? Blir ventetiden tilsvarende lang? Og kan noen anbefale en god psykolog? Mange spørsmål ... håper noen kan hjelpe! Lilith ← svarer hovedsakelig på dette jeg, siden jeg ikke har gått i kognitiv terapi selv, og ikke har erfaring med det. Nei, du må ikke ha henvisning fra lege for å gå til psykolog, men uten det må du gå til en privat psykolog, der må du betale full pris hele tiden uansett, men kommer inn stort sett med en gang. altså, uten henvisning= dyrere og raskere hjelp. får du henvisning fra legen, kan du søke deg inn hos en psykolog med avtale, da betaler du kun egenandel og når du når en viss sum så er resten gratis. det tar gjerne mye lenger tid før du kommer inn til en psykolog med avtale, alt etter hvor du bor og mulig også påvirket av hvor akutt du er. jeg fikk henvisning av lege, sliter mye med angst, men har gitt opp prosessen, da det er 6-8 mnd ventetid om jeg er så heldig å få kommet på venteliste hos noen.... men ergo: med henvisning= rimeligere men lenger ventetid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå