Holly Hobbie Skrevet 20. september 2006 #1 Skrevet 20. september 2006 Naa som jeg er i andre trimester maa jeg si at jeg nyter graviditeten mer. Det begynner aa foeles mer reelt, og jeg har saavidt begynt aa kjenne bevegelser. I tillegg er kvalmen nesten borte, takk og pris. Men likevel synes jeg ikke det er saa fantastisk deilig aa vaere gravid likevel - altsaa det fysiske. Har masse vondt i ryggen, er fortsatt veldig trett, synes jeg ser blek ut (faar ofte spoersmaal fra kolleger om jeg har det bra), huden er fortsatt litt fet og jeg har ofte vondt i livmoren. I alle boeker jeg har lest om graviditet beskrives andre trimester som det beste - man skal liksom foele seg paa topp og se straalende ut. Men det synes jeg ikke stemmer paa meg! Er det noen andre som kjenner seg igjen, eller er jeg helt alene om dette? PS. Er selvsagt utrolig takknemlig over aa faa baere frem et lite menneske, og gaar gjennom hva det skal vaere for aa faa barn, er bare ekstra troett og slapp i dag og foeler for aa klage lit...
Susan Sto Helit Skrevet 20. september 2006 #2 Skrevet 20. september 2006 Nå er jeg akkurat over 2. trimester, men jeg svarer alikevel. For jeg kjente meg litt igjen i det du skrev. Joda, 2. trimester som helhet har vært den beste tiden som gravid. Første trimester var jeg trøtt og kvalm, men litt uti 2. trimester gav det meste av dette seg. Men: Da kom halsbrann, problemer med å sove i annet enn bestemte stillinger, vondter både her og der og jeg var jo fortsatt ekstra sliten. Det er jo koselig å kjenne babyen sparke, men jeg har hele tiden ønsket med en spoleknapp. For det jeg vil er ikke å være gravid. Jeg stortrives ikke med det! (For all del, jeg er glad for å være gravid, men jeg stortrives ikke med det!) Gravid er bare veien til målet, og målet er en liten baby! Husker jeg ble frustrert da jeg var i 14. uke, og alle som har små barn satt og fortalte at de savnet å være gravid... Jeg bare gledet meg til å bli ferdig! (Men da var jeg fortsatt kvalm, og hadde ikke smakt sjokolade eller annet godt på 10 uker) Joda, totalt sett var 2. trimester den beste tiden som gravid, nå begynner kroppen virkelig å knirke, og alt har blitt så utrolig vanskelig! Men jeg føler egentlig ikke at jeg noen gang har stortrivdes som gravid. Derimot tror jeg jeg vil stortrives som småbarnsmamma!
Engel Skrevet 20. september 2006 #3 Skrevet 20. september 2006 Kvalmen er over, energien tilbake, endelig begynner jeg å glede meg skikkelig over babyen, joda jeg nyter 2. trimester! Det var definitivt det beste trimesteret sistgang også. Nå er det bare å nyte de neste måndene, vet godt hvor tungt det blir på slutten ja...
Murf Skrevet 20. september 2006 #4 Skrevet 20. september 2006 Jeg hadde lest litt vel mye om at den midterste delen av svangerskapet skulle være den fineste tiden, og da det varte og rakk før det skjedde (var kvalm så himla lenge) ble jeg litt stressa på om det kom til å bli greit? Siden "alle andre" hadde det flott når de hadde rundet 12 uker? Tja, følte det ikke som "den enkle biten" før en gang etter uke 20, da kvalmen av seg, og da var jeg lagt uti andre trimester. Men etter det så var det plutselig supert! Gikk flott å jobbe, sov godt, kunne spise godt igjen og hadde fin mage Synes tredje trimester egentlig var mitt beste, men det har nok noe med at magen ikke ble så stor at det var ubehagelig.
Fjellrypa Skrevet 20. september 2006 #5 Skrevet 20. september 2006 Tja, det var en veldig gradvis overgang for meg. Jeg følte meg nok bedre fra ca uke 14, men det var mest kvalmen som ga seg. Uke 14-18 var jeg derimot veldig, veldig sliten, mer enn første trimester. Dette var sommerferien vår, og jeg var ganske skuffet. Jeg hadde jo forventet at alt skulle bli så mye bedre og ikke at halve tiden skulle brukes i sengen/på rommet. Først rundt uke 19-20 kom den gode perioden for fullt. Energien er stort sett tilbake (i alle fall er den bedre enn noen gang tidligere i svangerskapet) og jeg koser meg med spark og liv i magen. Nå har jeg hatt et par gode måneder, og er veldig spent på hva som kommer.
Gjest ¤Ronja¤ Skrevet 20. september 2006 #6 Skrevet 20. september 2006 Jeg nyter 2. trimester, men opplever at jeg er litt trettere enn vanlig.
Arwen Skrevet 20. september 2006 #7 Skrevet 20. september 2006 Jeg nyter det ikke, ikke enda hvertfall. Selv om kvalmen har sluppet taket litt er den fortsatt der, jeg kaster fortsatt opp nesten hver kveld og sliter med halsbrann og perioder med vond rygg. Er selvfølgelig veldig glad for å være gravid, men skulle gjerne hatt den spoleknappen jeg også ting går tregt.
Gjest gjesta Skrevet 20. september 2006 #8 Skrevet 20. september 2006 ja den var faktisk ganske bra, og lik 1.trimester. er først nå i 3.trimester at jeg er tungpustet og litt vondt i bekkenet av og til. Venninna mi er i 2.trimester nå, men er ennå kvalm dessverre....
Ephemera Skrevet 20. september 2006 #9 Skrevet 20. september 2006 Jeg nyter 2. trimester, men opplever at jeg er litt trettere enn vanlig. ← Jeg også!
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #10 Skrevet 20. september 2006 Syns 2. trimester er helt herlig jeg. Vet hva jeg går til i 3. trimester, så jeg nyter det kansje ekstra...(?)
Holly Hobbie Skrevet 20. september 2006 Forfatter #11 Skrevet 20. september 2006 Godt aa se at jeg ikke er helt alene. Tydelig at man opplever svangerskap forskjellig.
Arwen Skrevet 20. september 2006 #12 Skrevet 20. september 2006 det er godt å vite at man ikke er alene. Jeg håper at formen stiger sakte men sikkert i løpet av de neste ukene (før den skal dale igjen ) Orker ikke håpe på at alt skal bli bra mer, da blir man bare så skuffet.
Arielle Skrevet 20. september 2006 #13 Skrevet 20. september 2006 Nyter absolutt å være gravid nå ja. MEN er veeldig trøtt og sliten! Akkurat i dag fikk jeg en skikkelig knekk da jeg var så trøtt og uopplagt på jobb. Er lærer, så man må liksom være 100% til stede hele tida.. Jeg synes jeg ser mer sliten ut, og liksom litt grå i ansiktet. Føler ikke at jeg er så veldig pen for tida nei (Hmm.. kanskje jeg skal klippe og farge håret...?) Men jeg takler gladelig slapphet hvis jeg slipper mye av det andre
Shabana Skrevet 20. september 2006 #14 Skrevet 20. september 2006 For det første er det utrolig deilig å bli kvitt kvalmen og den ekstreme trøttheten. For det andre er det herlig å se magen vokse For det tredje er det godt å kjenne det er liv der inne. Jeg er bare 15 uker på vei, men merker en stolthet over det at jeg er kvinne og kan bli gravid. (Tenk at noen våger å kalle det er forbannelse...!) Magen er hellig og jeg elsker den. Samboeren min har aldri fått lov til å ta på og kose så mye med den som nå, noe han også setter pris på Gleder meg til magen blir enda mer synlig!
Arwen Skrevet 20. september 2006 #15 Skrevet 20. september 2006 (Tenk at noen våger å kalle det er forbannelse...!) ← er det noen som gjør det?
Shabana Skrevet 20. september 2006 #16 Skrevet 20. september 2006 For det meste menn... Har i grunn ikke hørt noen kvinner si det. Heldigvis er trenden blitt slik at gravide kvinner er sexy, men slik var det jo ikke før. Derfor er det vel for det meste eldre menn som sier slikt, men det kan jo også komme av uvitenhet.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #17 Skrevet 20. september 2006 Jeg synes ikke det er noe dans på roser jeg.... Er trøtt, sliten, har en mage som strekker seg og gjør vondt, vondt i ryggen, vondt å bøye seg, vondt å gå etc. Men ja det er mange høydepunkt - du kan jo se at du er gravid. Vi har fått sett prinsen vår og hørt hjertelyden. Vi vet at han er der for sparke ja det kan han!!! Men gå ordentlig opp for meg tror jeg ikke det gjør før i desember....
Minmy Skrevet 20. september 2006 #18 Skrevet 20. september 2006 Puhh, endelig noen som föler som meg ! Vi har forsökt å bli gravide i nesten to år og trodde virkelig vi var forberedde på hva som ventet om vi noen gang skulle lykkes, men nei... . Det rare var at jeg synes fortsatt at jeg er godt forberedd på hva som kommer etter födselen (jeg vet, lett å si nå ), men graviditeten hadde jeg overhodet ikke tenkt på i löpet av de to årene som pröver . Jeg har faktisk hatt en veldig lett graviditet hittils, i alle fall fysiskt. Ingen kvalme i det hele tatt og bare ekstra trött i begynnelsen. Nå i uke 19 har jeg fortsatt ingen store plager, ingen spesielle "vondter", jeg spiser det jeg vil etc. MEN jeg kan virkelig ikke vente til det hele er over! Alt snakk om at man föler seg så flott og kvinnelig - ikke her i gården desverre. Jeg föler meg stor, klumpete, delvis sur og er generellt ikke så veldig fornöyd om dagen. Selvsagt er det lyspunkt innimellom, ultralyd var spennende, og av og til får jeg en utrolig lykkefölelse med tanke på den lille som skal komme, men det meste av tiden kjenner jeg meg altså mest som en valross på land... Et lite hjertesukk fra meg bare....
Gjest *Just-Me* Skrevet 21. september 2006 #19 Skrevet 21. september 2006 Jeg nyter 2 trimester ganske så mye egentlig!! Det var helt i begynnelsen jeg var heeeeelt ***** i formen. var så trett, kvalm og dårlig. Men etter uke 12 har jeg egentlig ikke hatt noe å klage på. Blir jo fortere slitenb ja, og trett. men føler meg ganske så fin i formen og føler jeg har en god del energi. Nå har jeg gått tur hver kveld i et par uker nå, og det hjelper MYE på det meste tror jeg!!
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #20 Skrevet 21. september 2006 Nå er jeg i slutten av tredje trimester, men jeg vil nok si at andre halvdel av andre trimester og frem til rundt uke 30 var de beste for meg. Jeg var fryyyktelig trøtt lenge, og det var først når jeg "våknet" litt opp fra det at formen ble bedre. Tror det er inmari individuelt hvordan de forskjellige oppfatter det å gå gravid, og det er klart det er forskjell fra graviditet til graviditet også. Jeg skal snart sitte med mitt lille nusk i armene, men jeg syns fremdeles at det er fryyyktelig skummelt. Nesten bedre om h*n blir der inne i magen hvor det er fri flyt av næring, riktig temperatur til enhver tid etc, altså ting jeg må passe på for den lille når h*n dukker opp på utsiden. Jeg trives egentlig veldig godt med min gravide kropp, til tross for at jeg har gått opp nesten 20 kg, har bekkenløsning og våkner med kramper i bena titt og ofte... Hadde vell trodd at det skulle være ennå tyngre nå på slutten enn det det faktisk er. Ikke for det, det skal bli godt å få tilbake sin gamle kropp, slippe å gå som ei and mens jeg vrikker svært uelegant på rumpa..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå