Gjest gjest1 Skrevet 20. september 2006 #1 Skrevet 20. september 2006 Lurer på om det er noen som har peilig på urinsyregikt og som kan fortelle meg litt om dette?
Gjest gjesta Skrevet 20. september 2006 #2 Skrevet 20. september 2006 Link til lommelegen som har en artikkel: http://www.lommelegen.no/art/art1241.asp Vet ikke helt hva du lurer på men svarer alikevel. I fare for å gjøre samme tabbe som i går (hudkreft-tråden) så sakser jeg litt fra noen notater jeg har liggende, de er på engelsk så beklager hvis oversettelsen min er dårlig Urinsyre gikt er mest vanlig blant menn, uvanlig før puberteten og før overgangsalderen hos kvinner. Urinsyre gikt sees i noen individer med høye urin syre (uric acid) nivåer. Urinsyre nivået øker med alderen, overvekt, protein rik diet, høyt alkohol inntak, høyt kolestrol, diabetes, høyt blodtrykk og noen hjertesykdommer. Mange har en familie historie med gikt. Det finnes også en rekke andre årsaker til økt urinsyre produksjon eller problemer med å kvitte seg med det. Det finnes to typer/stadier av urinsyre gikt - Akutt gikt - kraftige smerter, hevelse og rødhet - som regel av stortå leddet - varer ca 1 uke - Kronisk tophaeceous gikt (små kuler på huden fylt med urinsyre materiale, vet ikke det norske navnet) - langt sjeldnere Behandlingen består av smertestillende +/- medisiner som forsøker å minske urin syre nivået i kroppen, samt endringer i dietten. Kom på lommelege linken etter at jeg hadde skrevet alt så poster det alikevel Håper du finner svar på det du lurer på
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå