Gå til innhold

Oppskrift på salsa

Gjest Trenger litt hjelp

Fremhevede innlegg

Gjest Trenger litt hjelp
Skrevet

Heisann-

Jeg trenger en oppskrift på en enkel salsa :)

også lurer jeg ( sikkert litt dumt) men til marinerete sjampiginoner- skal de være rå?

På forhånd takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker et par finhakkede tomater (fjerner frøene), ½ finhakket løk, et par finhakkede hvitløksfedd, salt/pepper, finhakket chili, hakket koriander og litt sitronsaft.

Til marinert champignon skal soppen være rå.

Skrevet
Jeg bruker et par finhakkede tomater (fjerner frøene), ½ finhakket løk, et par finhakkede hvitløksfedd, salt/pepper, finhakket chili, hakket koriander og litt sitronsaft.

Til marinert champignon skal soppen være rå.

takk for hjelpen Arkana :), et lite spm til. Er det store ferske champignon eller sånne på boks

Skrevet (endret)
Kom over denne http://matportalen.no/Saker/1086266796.47 som sier at champignon ikke bør spises rå.

Det er da helt vanlig å bruke rå champignon i f.eks. salater, og marinert sopp er jo heller ikke uvanlig og der må jo nødvendigvis soppen være rå, kan aldri huske at noen jeg kjenner har blitt syke av å spise rå sopp. :klø:

Til TS: det er fersk sopp du skal bruke, ikke hermetisk.

Endret av Arkana
Gjest Fjellsippa
Skrevet
Det er da helt vanlig å bruke rå champignon i f.eks. salater, og marinert sopp er jo heller ikke uvanlig og der må jo nødvendigvis soppen være rå, kan aldri huske at noen jeg kjenner har blitt syke av å spise rå sopp. :klø:

Ja, jeg vet at det er vanlig. Men det er kanskje ikke så lurt.

Skrevet
Heisann-

Jeg trenger en oppskrift på en enkel salsa :)

også lurer jeg ( sikkert litt dumt) men til marinerete sjampiginoner- skal de være rå?

På forhånd takk for svar

Marinerte sjampinjonger kan være både rå og varmebahandlet det kommer an på hvilken oppskrift du bruker.

Jeg varmebehandler alltid sopp, uansett.

Også sjampinjong, den inneholder et stoff, som kan være kreftfremkallende og som forsvinner med varmebehandling.

Jeg har flere oppskrifter på marinerte sjampinjoner/sopp hvor soppen skal varmebehandles. Bare gi et ord så kan jeg legge de ut.

Skrevet
.

Jeg har flere oppskrifter på marinerte sjampinjoner/sopp hvor soppen skal varmebehandles. Bare gi et ord så kan jeg legge de ut.

Det hadde vært supert :)

Hilsen x- bruker :)

Skrevet

Jeg bruker:

4 tomater

1 liten grønn paprika

1 liten løk

1 rød chili

Salt og pepper

Litt frisk koriander

Limesaft fra en lime

Et knust hvitløksfedd

Litt tacosaus for å jevne

Jeg hakker tomatene fint, heller over litt salt, og har de i en sil, slik at de får renne av litt. Blander med finhakket paprika løk, chili, koriander og hvitløk. Krydre med salt og pepper, og jevn med tacosausen.

Oppskriften har jeg laget etter å ha spist på den mexikanske restauranten Mucho Mas i Oslo, og jeg har forsøkt å lage en salsa som likner på den de serverer der.

Skrevet
Det hadde vært supert :)

Hilsen x- bruker :)

Marinerte sjampinjonger.

2 ½ dl eplesidereddik

1 ¼ dl appelsinjuice

1 ss korianderfrø

2kvaster rosmarin + 2-3 ekstra

1 laubærblad

500 g små sjampinjonger

Bland dressingen og gi et oppkok ha i soppen og la koke i tre min.

Ta ut soppen og kok sausen inn til det halve.

Rør inn 1 dl olivenolje og ha på sterile glass i lag med de ekstra rosmarinkvistene.

La trekke i minst to dager. Holder i ca en måned i kjøleskap hvis du forsegler glasset med olje på toppen.

Marinerte sjampinjonger

250 g små sjampinjonger pensles med olje og grilles enten i ovn eller på utegrill.

1 ts tørket chili

1 ss revet limeskall

2 ss limejuice

1 fedd presset hvitløk

1-5 ss hakket koriander

1 ts brunt sukker

½ dl olivenolje

Bland dressingen og vend i den grilla soppen.

La trekke i minst en time , eller natta over.

Sopp i olje

1/2kg sopp (små hele sopp ser best ut)

Lake:

1/2 l vann

1/2 l eddik 7%

3ss salt

10 pepperkorn

2-3 laurbærblader

olje, 1 hel hvitløk i skiver, laurbærblad

Kok opp laken og legg soppen i. La det stå å trekke i ca. 10min. Ta deretter soppen opp å la den ligge i et håndkle over natta. Neste dag legger man sopp, hvitløk og olje lagvis i et glass. Press soppen sammen så det ikke blir luftlommer og fyll glasset helt. Et par laurbærblader langs siden av glasset ser bra ut. Sett glasset kjølig.

For den som er glad i både hvitløk og sopp så bør dette prøves. Det blir aldeles nydelig. Det er også en populær presang!

Denne siste oppskriften kan du også lage med "villsopp", bare husk å få de kontrollert før du lager mat av dem. Det kan du få på soppkontroll eller ta kontakt med ditt lokale mattilsyn.

• 3 år senere...
Gjest Lovise og Elineeee
Skrevet
<span style='color:purple'>Jeg bruker et par finhakkede tomater (fjerner frøene), ½ finhakket løk, et par finhakkede hvitløksfedd, salt/pepper, finhakket chili, hakket koriander og litt sitronsaft.

Til marinert champignon skal soppen være rå.</span>

kor lang ti tar det med den sausen ? husk at du må skrive det neste gang, takk! :kjefte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...