Gjest Trenger litt hjelp Skrevet 19. september 2006 #1 Skrevet 19. september 2006 Heisann- Jeg trenger en oppskrift på en enkel salsa også lurer jeg ( sikkert litt dumt) men til marinerete sjampiginoner- skal de være rå? På forhånd takk for svar
Arkana Skrevet 19. september 2006 #2 Skrevet 19. september 2006 Jeg bruker et par finhakkede tomater (fjerner frøene), ½ finhakket løk, et par finhakkede hvitløksfedd, salt/pepper, finhakket chili, hakket koriander og litt sitronsaft. Til marinert champignon skal soppen være rå.
Gjest Fjellsippa Skrevet 19. september 2006 #3 Skrevet 19. september 2006 Kom over denne http://matportalen.no/Saker/1086266796.47 som sier at champignon ikke bør spises rå.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #4 Skrevet 19. september 2006 Jeg bruker et par finhakkede tomater (fjerner frøene), ½ finhakket løk, et par finhakkede hvitløksfedd, salt/pepper, finhakket chili, hakket koriander og litt sitronsaft. Til marinert champignon skal soppen være rå. ← takk for hjelpen Arkana , et lite spm til. Er det store ferske champignon eller sånne på boks
Arkana Skrevet 19. september 2006 #5 Skrevet 19. september 2006 (endret) Kom over denne http://matportalen.no/Saker/1086266796.47 som sier at champignon ikke bør spises rå. ← Det er da helt vanlig å bruke rå champignon i f.eks. salater, og marinert sopp er jo heller ikke uvanlig og der må jo nødvendigvis soppen være rå, kan aldri huske at noen jeg kjenner har blitt syke av å spise rå sopp. :klø: Til TS: det er fersk sopp du skal bruke, ikke hermetisk. Endret 19. september 2006 av Arkana
Gjest Fjellsippa Skrevet 19. september 2006 #6 Skrevet 19. september 2006 Det er da helt vanlig å bruke rå champignon i f.eks. salater, og marinert sopp er jo heller ikke uvanlig og der må jo nødvendigvis soppen være rå, kan aldri huske at noen jeg kjenner har blitt syke av å spise rå sopp. :klø: ← Ja, jeg vet at det er vanlig. Men det er kanskje ikke så lurt.
pulverheksa Skrevet 20. september 2006 #7 Skrevet 20. september 2006 Heisann- Jeg trenger en oppskrift på en enkel salsa også lurer jeg ( sikkert litt dumt) men til marinerete sjampiginoner- skal de være rå? På forhånd takk for svar ← Marinerte sjampinjonger kan være både rå og varmebahandlet det kommer an på hvilken oppskrift du bruker. Jeg varmebehandler alltid sopp, uansett. Også sjampinjong, den inneholder et stoff, som kan være kreftfremkallende og som forsvinner med varmebehandling. Jeg har flere oppskrifter på marinerte sjampinjoner/sopp hvor soppen skal varmebehandles. Bare gi et ord så kan jeg legge de ut.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #8 Skrevet 20. september 2006 . Jeg har flere oppskrifter på marinerte sjampinjoner/sopp hvor soppen skal varmebehandles. Bare gi et ord så kan jeg legge de ut. ← Det hadde vært supert Hilsen x- bruker
Hilde Skrevet 20. september 2006 #9 Skrevet 20. september 2006 Jeg bruker: 4 tomater 1 liten grønn paprika 1 liten løk 1 rød chili Salt og pepper Litt frisk koriander Limesaft fra en lime Et knust hvitløksfedd Litt tacosaus for å jevne Jeg hakker tomatene fint, heller over litt salt, og har de i en sil, slik at de får renne av litt. Blander med finhakket paprika løk, chili, koriander og hvitløk. Krydre med salt og pepper, og jevn med tacosausen. Oppskriften har jeg laget etter å ha spist på den mexikanske restauranten Mucho Mas i Oslo, og jeg har forsøkt å lage en salsa som likner på den de serverer der.
pulverheksa Skrevet 20. september 2006 #10 Skrevet 20. september 2006 Det hadde vært supert Hilsen x- bruker ← Marinerte sjampinjonger. 2 ½ dl eplesidereddik 1 ¼ dl appelsinjuice 1 ss korianderfrø 2kvaster rosmarin + 2-3 ekstra 1 laubærblad 500 g små sjampinjonger Bland dressingen og gi et oppkok ha i soppen og la koke i tre min. Ta ut soppen og kok sausen inn til det halve. Rør inn 1 dl olivenolje og ha på sterile glass i lag med de ekstra rosmarinkvistene. La trekke i minst to dager. Holder i ca en måned i kjøleskap hvis du forsegler glasset med olje på toppen. Marinerte sjampinjonger 250 g små sjampinjonger pensles med olje og grilles enten i ovn eller på utegrill. 1 ts tørket chili 1 ss revet limeskall 2 ss limejuice 1 fedd presset hvitløk 1-5 ss hakket koriander 1 ts brunt sukker ½ dl olivenolje Bland dressingen og vend i den grilla soppen. La trekke i minst en time , eller natta over. Sopp i olje 1/2kg sopp (små hele sopp ser best ut) Lake: 1/2 l vann 1/2 l eddik 7% 3ss salt 10 pepperkorn 2-3 laurbærblader olje, 1 hel hvitløk i skiver, laurbærblad Kok opp laken og legg soppen i. La det stå å trekke i ca. 10min. Ta deretter soppen opp å la den ligge i et håndkle over natta. Neste dag legger man sopp, hvitløk og olje lagvis i et glass. Press soppen sammen så det ikke blir luftlommer og fyll glasset helt. Et par laurbærblader langs siden av glasset ser bra ut. Sett glasset kjølig. For den som er glad i både hvitløk og sopp så bør dette prøves. Det blir aldeles nydelig. Det er også en populær presang! Denne siste oppskriften kan du også lage med "villsopp", bare husk å få de kontrollert før du lager mat av dem. Det kan du få på soppkontroll eller ta kontakt med ditt lokale mattilsyn.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #11 Skrevet 20. september 2006 Tusen takk skal dere ha Hilsen x- bruker
Gjest Lovise og Elineeee Skrevet 5. januar 2010 #12 Skrevet 5. januar 2010 <span style='color:purple'>Jeg bruker et par finhakkede tomater (fjerner frøene), ½ finhakket løk, et par finhakkede hvitløksfedd, salt/pepper, finhakket chili, hakket koriander og litt sitronsaft. Til marinert champignon skal soppen være rå.</span> kor lang ti tar det med den sausen ? husk at du må skrive det neste gang, takk!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå