Gå til innhold

Hva er din definisjon på et forumtroll?


Snasen

Anbefalte innlegg

Hva er definisjonen på et forumtroll?

Eller, hva er din definisjon på forumtroll, heter det vel...?

Jeg deler denne tråden i fra Superlammet sin tråd på Personlige meldinger.

Der forklarer han at trollene ofte er en gjest. Greit nok det, men Superlammet la også til at det finnes andre troll. Link til 'forumtroll' (superlammets def). Så i stedet for å kuppe tråden hans inne på PM spør jeg her.

Med andre ord (dette innlegget er ikke for å henge ut superlammet) så har mange sin definisjon på hva et troll er.

Mange kaller meg et troll f.eks. Det hører jeg stadig vekk. Morsomt da jeg ikke er det, men det klarer jeg fint å leve med. :tristbla:

Over til saken. Som sagt... mange har hver sin definisjon på hva et forumtroll er, så hva er så din definisjon på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

En bruker (registrert eller ikke) som bare er ute etter å lage kvalm eller bare starter tråder som ikke har rot i virkeligheten bare for å provosere.

Endret av Bellatrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bruker (registrert eller ikke) som bare er ute etter å lage kvalm.

Hvordan merker man om en bruker er ute etter å lage kvalm, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffomann
Hvordan merker man om en bruker er ute etter å lage kvalm, da?

F. eks. lager ørten tråder om overvektige damer kun for å få tråden på 10-20 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bruker (registrert eller ikke) som bare er ute etter å lage kvalm eller bare starter tråder som ikke har rot i virkeligheten bare for å provosere.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F. eks. lager ørten tråder om overvektige damer kun for å få tråden på 10-20 sider.

:hoho:

veldig bra eksempel, men det var kanskje ikke det TS var ute etter å høre? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

F. eks. lager ørten tråder om overvektige damer kun for å få tråden på 10-20 sider.

Du har jo bare 83 innlegg. Skal si du følger med. Får du forresten rykninger i ansiktet av å være avhengig av koffein? Dette er ikke bra. Ro deg ned og pass dine eiga saka sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F. eks. lager ørten tråder om overvektige damer kun for å få tråden på 10-20 sider.

Så mye du vet da.

Hvordan kan du vite at sånne tråder er laget for å spre kvalme egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Greit at dere mener så, men igjen er vi inne på dette med utdypning da.

Nr. 1: Hvordan vet dere at brukeren/gjesten er ute etter å lage kvalme?

Hva er de typiske tegnene f.eks? Er det andre ting du og Bellatrix vil påpeke?

Nr2. 2: Hva kjennetegner et innlegg som ikke har rot til virkeligheten?

Regner med at dere vet det siden det er det dere definerer som trollete. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man aldri helt vite. Derav navnet "forumtroll": fordi det de er selv, kaller man andre for det. Slik var det hvertfall på barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho:

veldig bra eksempel, men det var kanskje ikke det TS var ute etter å høre? :ler:

Kunne ikke brydd med mindre. Hvis han føler for å være spydig så er han kanskje et lite troll pr andres (eller kanskje min?) definisjon da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Greit at dere mener så, men igjen er vi inne på dette med utdypning da.

Nr. 1: Hvordan vet dere at brukeren/gjesten er ute etter å lage kvalme?

Hva er de typiske tegnene f.eks? Er det andre ting du og Bellatrix vil påpeke?

Nr2. 2: Hva kjennetegner et innlegg som ikke har rot til virkeligheten?

Regner med at dere vet det siden det er det dere definerer som trollete. :)

Som gjest under seg påpeker så kan man ikke vite dette. Det får man bare gjette seg til etterhvert som trådene og innleggene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjest under seg påpeker så kan man ikke vite dette. Det får man bare gjette seg til etterhvert som trådene og innleggene kommer.

Burde man ikke passe litt på det å kalle andre for troll da?

Siden man ikke vet assa. :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix
Burde man ikke passe litt på det å kalle andre for troll da?

Siden man ikke vet assa. :smilbla:

Jo, det burde man. X kan være seriøs når hun skriver at hun synes det er hårreisende at mannefolka ser på venninna hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det burde man. X kan være seriøs når hun skriver at hun synes det er hårreisende at mannefolka ser på venninna hennes.

Ja f.eks. Det finnes sikkert bedre eksempler også, men til tross for at så innmari mange ikke vet så fortsetter de å pøse på med ordet "trooooholll". :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet min definisjon på en type troll tidligere, som trådstarter nevnte innledningsvis.

Dersom en kommer med innlegg kun laget for å provosere, og gjør dette ofte i mange forskjellige tråder, vil jeg påstå at dette er et forumtroll. Det kan "bevises" ved at personen f.eks kommer med motstridende innlegg for å erte på seg forskjellige sider av debatten.

Dvs. et forumtroll er en person som skriver utelukkende med hensikt å skape en usaklig krangel.

Det er mange som synes slik er morsomt, men heldigvis er det forholdsvis få som har denne noe spesielle hobbyen. ;)

Endret av Superlammet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har skrevet min definisjon på en type troll tidligere, som trådstarter nevnte innledningsvis.

Dersom en kommer med innlegg kun laget for å provosere, og gjør dette ofte i mange forskjellige tråder, vil jeg påstå at dette er et forumtroll. Det kan "bevises" ved at personen f.eks kommer med motstridende innlegg for å erte på seg forskjellige sider av debatten.

Dvs. et forumtroll er en person som skriver utelukkende med hensikt å skape en usaklig krangel.

Det er mange som synes slik er morsomt, men heldigvis er det forholdsvis få som har denne noe spesielle hobbyen. ;)

Men kan det ikke være at vedkommende er såpass uenig i såpass mange ting? Uten at det er ment som å skape uro...?

Jeg kan bruke meg som et eksempel. Jeg er uenig i driiit mye her inne. Derfor kallenavnet troll så fort jeg kommer med en mening som er litt "på kanten".

Burde man ikke bli litt flinkere til å skille i mellom de som kverulerer for å kverulere (uansett side av saken), og de som rett og slett bare er uenig og vil diskutere det ut i fra sitt synspunkt som ikke følger de manges meninger?

Jeg har b.l.a startet tråder som i utgangspunktet er satt veldig på spissen og som jeg vet vil provosere. Mye i innlegget er sant, men som sagt, det er skrevet veldig på spissen, noe ikke alle fatter. Derfor blir man satt i gruppen som en kverulant eller et troll.

Men jeg gjør jo ikke dette for å være slem, eller for å lage uro, men for å kanskje få en debatt.... den trenger ikke å være så himla dyp, men kanskje med litt gnist?

Det er nok kosemosing her inne. Hvorfor ikke diskutere litt om hva slags tanker man danner seg også, som ikke alltid er like hyggelige? Er det så innmari farlig å putte sånt på papir?

Og over til noe litt annet... Må man braute troll så fort en annen ikke har en typisk "main-stream-mening"? Er det virkelig så jævlig rart at noen mener så mye annet enn hva "du" (ikke nødvendigvis deg Superlammet, snakker generelt) mener?

Bit deg/dere merke i dette. Hvor mange henger seg ikke på i en tråd, hvor de bruker samme språk, uttrykksmåter som f.eks jeg gjør i et hovedinnlegg, hvor de da kan enten slenge dritt til meg (eller andre), slenge dritt om temaet, osv... Min konklusjon (eller deres) blir da: Jeg blir det store trollet, fordi jeg starter den "provoserende" debatten, i mens de andre som henger seg fast i rumpen min blir små-trållene som rett og slett ikke tør å starte tråden jeg startet. See?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kalt en registrert bruker som er uenig med folk i en tråd for et troll. Det har vært noen registrerte troll her gjennom tidene, det er brukere som ikke er interesserte i å bidra med noe, som ikke er hyggelig mot noen, som sprer edder og galle overalt der h*n ferdes. Det å være uenig har ingenting med troll lå gjøre. Dette er et diskusjonsforum. Såklart får man lov til å være uenig med andre.

Det er flere troll her inne i gjesteform stadig vekk - som kun er ute etter å provosere. Noen følger etter enkelte brukere og skriver dritt i alle trådene brukeren starter. Andre starter tråder det ikke finnes grunn i. Noen provoserer ved å spre dritt i tråder som handler om ømfintlige tema. De aller fleste er uregistrerte brukere, det er jo mye lettere å komme unna med alt man gjør da, man trenger ikke stå til rette for tidligere innlegg og man er helt anonym.

Det er jo noen festlige troll også, som lager morsomme tråder. Vi har vel fått oss mang en god latter av tråder startet kun for moro skyld!

Du er ikke et troll, Snasen C. Ihvertfall ikke et forumtroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, Snasen C, et forumtroll er en person som skriver utelukkende med hensikt å skape en usaklig krangel.

Uenighet skaper debatt, noe som er litt av poenget med debattfora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...