Gjest Deppa! Skrevet 19. september 2006 #1 Skrevet 19. september 2006 Jeg bare lurer på om noen av dere har erfaringer med cipralex? -er livredd bivirkninger.....
Gjest Bellatrix Skrevet 19. september 2006 #2 Skrevet 19. september 2006 Cipralex skal være veldig bra og med lite bivirkninger.
Gjest Deppa! Skrevet 19. september 2006 #3 Skrevet 19. september 2006 Håper det... Skjønner ikke hvorfor jeg er så redd for bivirkninger... Tusen takk for svar!
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #4 Skrevet 19. september 2006 Ikke helt det du spør om, men siden det ser ut til å uroe deg like mye for bivirkninger som det jeg gjorde så håper jeg det går greit at jeg svarer litt på siden av temaet. Brukte vel 2 år på å vurdere frem og tilbake mellom ulike medisiner inklusive Cipralex, Buspar osv, før jeg til slutt gikk med å prøve johannesurt. Hovedgrunnen til at jeg endte på det er at det ikke er rapportert om alvorlige bivirkninger av det så sant du ikke tar andre medisiner, og at svært mange har god nytte av det. Det finnes utallige artikler om temaet, men http://www.psykiatrinytt.no/modules.php?na...article&sid=296 http://www.forskning.no/Artikler/2004/februar/1076313072.28 http://www.apotek1.no/modules/module_123/p...&I=0&tabmid=249 sammenfatter det meste. Hadde litt bivirkninger i starten (svimmelhet, tørste, og litt hodepine), men etter ca 2-3 uker var innkjøringsfasen over. Eneste jeg nå tenker på når jeg tar de er at jeg ikke må gå ut i sterk sol uten solbriller, og at jeg ikke kan bruke hormonprevensjon og enkelte andre medisiner pga at de blir påvirket av johannesurten. Heldigvis har det ikke bydd på problemer for min del. Det er ingen mirakelmedisin, ingen medisiner er det, og kanskje spesielt ikke antidepressivum, men den holder meg i live og gir meg “arbeidsro” til å endre livet mitt til det bedre.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #5 Skrevet 19. september 2006 Samboeren min har gått på de, og fikk masse bivirkninger, og liten effekt. Han ble utrolig slapp og trøtt, hadde mye vondt i hodet og ble faktisk mer deprimert! Men kan jo hende du ikke vil merke noenting negativt!
Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 19. september 2006 #6 Skrevet 19. september 2006 Hva er dette for noe? Ble litt nysgjerrig nå...
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #7 Skrevet 19. september 2006 Hva er dette for noe? Ble litt nysgjerrig nå... ← Cipralex? Antidepressivum. Se på felleskatalogen for et kort sammendrag, google for mer utfyllende og lesbar info.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 19. september 2006 #8 Skrevet 19. september 2006 Hei! Jeg brukte cipralex i ca ett år, og var veldig fornøyd med effekten. Jeg gikk på dem mest pga. angst og uro, og ved hjelp av cipralex klarte jeg å finne roen igjen, noe som var utrolig deilig. Jeg var imidlertid svært skeptisk til å bruke slike medisiner i utgangspunktet, men var såpass dårlig at jeg bestemte meg for å prøve, angrer ikke på det i dag! Jeg vil imidlertid anbefale å gå i terapi hos psykolog samtidig, da det ikke er ønskelig å bli stående på denne medisinen i årevis. Cipralexen løser ikke problemene, men demper symptomene og er en god "krykke"underveis i terapien. Det er nok individuelt hvordan man opplever bi virkninger, for min del artet det seg som litt hodepine i de første ukene, ellers ble jeg "flatere" i følelses livet, litt mer likegyldig til ting og tang. Etter jeg sluttet har dette regulert seg tilbake på mitt normale nivå igjen. Lykke til, og god bedring!
Tristessa Skrevet 19. september 2006 #9 Skrevet 19. september 2006 Jeg går på dem nå mot angst og depresjon. De var i mitt tilfelle helt utrolig effektive i forhold til angsten. De eneste bivirkningene jeg har hatt er veldig rare drømmer og litt kvalme nå og da.
Gjest Deppa! Skrevet 19. september 2006 #10 Skrevet 19. september 2006 Hei! Jeg brukte cipralex i ca ett år, og var veldig fornøyd med effekten. Jeg gikk på dem mest pga. angst og uro, og ved hjelp av cipralex klarte jeg å finne roen igjen, noe som var utrolig deilig. Jeg var imidlertid svært skeptisk til å bruke slike medisiner i utgangspunktet, men var såpass dårlig at jeg bestemte meg for å prøve, angrer ikke på det i dag! Jeg vil imidlertid anbefale å gå i terapi hos psykolog samtidig, da det ikke er ønskelig å bli stående på denne medisinen i årevis. Cipralexen løser ikke problemene, men demper symptomene og er en god "krykke"underveis i terapien. Det er nok individuelt hvordan man opplever bi virkninger, for min del artet det seg som litt hodepine i de første ukene, ellers ble jeg "flatere" i følelses livet, litt mer likegyldig til ting og tang. Etter jeg sluttet har dette regulert seg tilbake på mitt normale nivå igjen. Lykke til, og god bedring! ← Takker så mye for svar! Jeg skal til psykolog, men det er en del ventetid... Jeg går på dem nå mot angst og depresjon. De var i mitt tilfelle helt utrolig effektive i forhold til angsten. De eneste bivirkningene jeg har hatt er veldig rare drømmer og litt kvalme nå og da. ← Hvis jeg ikke får værre bivirkninger så tror jeg det skal gå bra...selv om det ikke er gøy å være kvalm Takk for svar!
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #11 Skrevet 19. september 2006 regn med at bivirkningene er verst under opp- og nedtrapping. Når kroppen har vennet seg til dem (og av dem igjen senere) er bivirkningene mindre. Slik var det med meg, men selvsagt er det individuelt hvordan man reagerer. Mener at det med at bivirkningene er mye kraftigere under opptrapping enn etter noen uker, er generelt. Om du opplever mye fysisk ubehag i starten, så gi det noen uker uansett. Det er lurt å trappe opp, feks starte med halv dose en uke eller to. Og du må aldri stoppe brått, de må trappes ned. Jeg var også veldig redd for bivirkninger, dessuten føltes det som et steg i "feil" retning å måtte medisineres. Men det hjalp meg veldig, og jeg vil uten tvil begynne på dem igjen om følelsene mine blir slik som før. Negative bivirkninger for meg var svimmelhet stort sett. Ikke alltid, men i noen sekunder av og til. Positive bivirkninger var et normalisert humør, angsten og depresjonen forsvant. Det viktigste var nok at jeg ble i stand til å være glad uten grunn, til å glede meg over småting, og at håpert kom tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #12 Skrevet 19. september 2006 Ja dessverre er det ganske lang ventetid på psykologhjelp de fleste steder i landet. Hvis du har overskudd til det kan du ta for deg gule sider og ringe rundt til privat praktiserende psykologer, en del av de(men ikke alle) har refusjonsordning med trygdekontoret. Jeg kom til behandling i løpet av en uke takket være litt detektivarbeid Jeg bor i Bergen. Hilsen fra gjest over som var fornøyd med cipralex som "krykke".
Gjest Deppa! Skrevet 20. september 2006 #13 Skrevet 20. september 2006 regn med at bivirkningene er verst under opp- og nedtrapping. Når kroppen har vennet seg til dem (og av dem igjen senere) er bivirkningene mindre. Slik var det med meg, men selvsagt er det individuelt hvordan man reagerer. Mener at det med at bivirkningene er mye kraftigere under opptrapping enn etter noen uker, er generelt. Om du opplever mye fysisk ubehag i starten, så gi det noen uker uansett. Det er lurt å trappe opp, feks starte med halv dose en uke eller to. Og du må aldri stoppe brått, de må trappes ned. Jeg var også veldig redd for bivirkninger, dessuten føltes det som et steg i "feil" retning å måtte medisineres. Men det hjalp meg veldig, og jeg vil uten tvil begynne på dem igjen om følelsene mine blir slik som før. Negative bivirkninger for meg var svimmelhet stort sett. Ikke alltid, men i noen sekunder av og til. Positive bivirkninger var et normalisert humør, angsten og depresjonen forsvant. Det viktigste var nok at jeg ble i stand til å være glad uten grunn, til å glede meg over småting, og at håpert kom tilbake. ← Jeg er begynt med 5 mg pr dag og skal etter en uke visstnok prøve meg på 10 mg pr dag.. Vet du hva den "vanlige" doseringen er? Men det kan vel variere, tenker jeg. Jeg skjønner godt hva du mener med et steg i "feil" retning. Håper hvertfall at ting begynner å ordne seg nå, er kjempe sliten og har isolert meg mer og mer fra "omverdenen". Så jeg får vel se på dette som et lite puff i riktig retning. Svimmelhet er jeg ikke så redd for. Tusen takk for svar! Ja dessverre er det ganske lang ventetid på psykologhjelp de fleste steder i landet. Hvis du har overskudd til det kan du ta for deg gule sider og ringe rundt til privat praktiserende psykologer, en del av de(men ikke alle) har refusjonsordning med trygdekontoret. Jeg kom til behandling i løpet av en uke takket være litt detektivarbeid Jeg bor i Bergen. Hilsen fra gjest over som var fornøyd med cipralex som "krykke". ← Jeg bor på en ganske liten plass, der er det ikke mange privatpraktiserende psykologer, så de har dessverre nesten like lang ventetid som det offentlige. Men jeg står på "ringe-listen" til et par av dem, hvis de får avbestillinger så ringer de meg, og det er jo positivt! Håper det ikke går så fryktelig lang tid før jeg får telefon. Takker så mye for svar!!
Tristessa Skrevet 20. september 2006 #14 Skrevet 20. september 2006 Jeg er begynt med 5 mg pr dag og skal etter en uke visstnok prøve meg på 10 mg pr dag.. Vet du hva den "vanlige" doseringen er? Men det kan vel variere, tenker jeg. ← Jeg begynte på 5mg, trappet videre opp til 10mg. 10mg er den vanlige dosen. Har fått beskjed om at jeg kan gå videre opp til 15mg dersom jeg føler jeg har behov for det og bivirkningene ikke blir for plagsomme.
Gjest Deppa! Skrevet 20. september 2006 #15 Skrevet 20. september 2006 Jeg begynte på 5mg, trappet videre opp til 10mg. 10mg er den vanlige dosen. Har fått beskjed om at jeg kan gå videre opp til 15mg dersom jeg føler jeg har behov for det og bivirkningene ikke blir for plagsomme. ← Ok. Nå synest jeg ikke dette virker fullt så skremmende lenger. Godt å vite at jeg ikke er "alene" på medisiner.... Hvordan er det å ta seg et glass vin når man bruker cipralex?
Tristessa Skrevet 20. september 2006 #16 Skrevet 20. september 2006 Ok. Nå synest jeg ikke dette virker fullt så skremmende lenger. Godt å vite at jeg ikke er "alene" på medisiner.... Hvordan er det å ta seg et glass vin når man bruker cipralex? ← Et glass burde gå helt fint det, jeg personlig var totalavholds de tre første ukene jeg gikk på medisiner. Deretter begynte jeg forsiktig, og nå fester jeg som normalt, er bare mer obs på at inntaket ikke går helt over styr. Jeg merker mer effekt av alkoholen på medisiner og tåler følgelig mindre enn før. Legen min mente jeg kunne drikke, bare jeg var obs på at jeg kunne tåle mindre enn før. For meg var det imidlertid helt uaktuelt å drikke i perioder, siden jeg var så nedkjørt. Men det finner man jo ut av selv.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #17 Skrevet 20. september 2006 Jeg svarte lenger opp. Gikk også fra 5 mg i 2 uker, til 10 mg i 1,5 år. Medisinene var for meg, som du sier, et "puff" i riktig retning, slik at jeg fikk tiltak og motivasjon til å ta tak i ting. Alt føles også mye bedre når man merker bedring, og merker at man ikke er like tiltaksløs som før. I stedet for at de negative følelsene øker siden man ikke orker noen ting, øker heller de postive følelsene når man ser hvor mye mer man klarer Til dem som bor på et større sted enn deg, vil jeg si meg enig i at det kan være lurt å ringe. Jeg sendte endel brev i begynnelsen, det ble bare avslag pga lange køer + det tok sånn tid å vente på svar. Så jeg ringte rundt i stedet, og fikk napp ganske raskt. Ble satt på venteliste og fikk time innen 1 måned. Hos legen kan man få liste over dem som har avtale, og da er det egentlig bare å starte ringerunden.. Og det er ikke alltid så lett om man er deprimert og har angst.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #18 Skrevet 20. september 2006 For meg gikk det forresten helt fint å drikke mens jeg gikk på disse, men det betyr ikke at det går greit for alle! Prøv deg fram hjemme og se om du reagerer annerledes. Legen min sa jeg kunne droppe pillen i 1 dag om jeg skulle på fest (én dag uten går greit men ikke flere!)
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #19 Skrevet 20. september 2006 jeg tar 20 mg cipralex hver dag. hadde nesten ingen bivirkninger (tar de mot angst og depresjoner) men merker knapt noen forbedring. depresjonene har blitt verre så jeg må finne noe annet. har heller ingen problemer å drikke mens jeg tar de. så pillene er jeg fornøyd med bortsett fra at de ikke hjelper stort!
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #20 Skrevet 20. september 2006 litt offtopic her. jeg har gått på cipralex en stund og en helg vi skulle bort glemte jeg å ta med meg pillene! så jeg tok altså siste pille torsdag og den neste på søndag men jeg merket ingen forskjell... ingen bivirkninger av denne bråstoppen en gang. er det vanlig? hvor fort merker man det i kroppen når man slutter?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå