Gjest Sandoz Skrevet 19. september 2006 #1 Skrevet 19. september 2006 Jeg er småkvalm/vondt i magen, kastet opp og greier sist natt. Jeg har over hodet ikke lyst på mat, men jeg trenger jo næring. Er det noen som har tips til noe som funker når man er kvalm, noe lett og enkelt? Har ikke ork til å lage noe voldsomme greier, men kan heller ikke finne på noe særlig som ikke gjør meg mer kvalm.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #3 Skrevet 19. september 2006 Vil foresten legge til at så sant du ikke er underernært fra før så tar du neppe skade av 2-3 dager med lite eller ingen mat så sant du får i deg vann. Gjerne noe med litt salter i, farris el, men mat er ikke like viktig.
Gjest Sandoz Skrevet 19. september 2006 #4 Skrevet 19. september 2006 Vil foresten legge til at så sant du ikke er underernært fra før så tar du neppe skade av 2-3 dager med lite eller ingen mat så sant du får i deg vann. Gjerne noe med litt salter i, farris el, men mat er ikke like viktig. ← Ok... Jeg trenger kanskje ikke stresse.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #5 Skrevet 19. september 2006 Ok... Jeg trenger kanskje ikke stresse. ← Neppe Jeg er et sted mellom normalvektig og "litt for mye", og planlegger nå en 7 dagers halvfaste. Kommer til å ligge på rundt 4-500 kalorier daglig og antageligvis en til 2 dager på kun vann. Så sant det er en gang eller to i året noe slikt skjer så er det ingen fare om du er frisk fra før God bedring
Gjest Sandoz Skrevet 19. september 2006 #6 Skrevet 19. september 2006 Jeg er hypernøye på å få i meg nok/riktig ellers skjønner du, så jeg hater å tenke på forfallet for treningen og sånt. Et tegn på at jeg bør tenke litt mindre på det, I guess. Takk.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #7 Skrevet 19. september 2006 Jeg er hypernøye på å få i meg nok/riktig ellers skjønner du, så jeg hater å tenke på forfallet for treningen og sånt. Et tegn på at jeg bør tenke litt mindre på det, I guess. Takk. ← Godt mulig det. Kroppen kan gå lei av å hele tiden bli fortalt at den skal ha den og den typen mat, selv om den kanskje ikke helt er enig Gi litt mer pokker og spis det du har lyst på i de mengdene du vil ha (så lenge det ikke er direkte usunt), så blir forhåpentligvis samarbeidet mellom hodet og kroppen bedre
Gjest Sandoz Skrevet 19. september 2006 #8 Skrevet 19. september 2006 Godt mulig det. Kroppen kan gå lei av å hele tiden bli fortalt at den skal ha den og den typen mat, selv om den kanskje ikke helt er enig Gi litt mer pokker og spis det du har lyst på i de mengdene du vil ha (så lenge det ikke er direkte usunt), så blir forhåpentligvis samarbeidet mellom hodet og kroppen bedre ← Jeg slanker meg ikke, jeg spiser sunn mat, og det fungerer veldig bra! Det er når jeg er syk at jeg nok kan slappe av litt.
aline Skrevet 19. september 2006 #9 Skrevet 19. september 2006 jeg føler at jeg trenger noe mat selv om jeg vet at man overlever fint noen dager uten når man er sånn syk... spiser da gjerne riskaker jeg, har funnet ut at det er helt greit, tørt, veldig lett saltet, kan smøres smør eller ha på pålegg (var faktisk ok med ett tynt lag pesto på...) og ris er bra når man er dårlig i magen og kaster opp. ellers, ris generellt, fiskeboller, litt finere brød en sånn til vanlig (?) altså genrellt lette matvarer, som er tørre, suger litt til seg og eller er minimalt med krydder og ting som kan irritere. saltstenger synes jeg også er greit, og tørr kjeks, bare for å få i seg noe. klart man klarer seg uten, men personlig blir jeg fryktelig slapp og føler meg ikke noe bedre dersom jeg ikke får noe næring i meg. god bedring.
Gjest gjest1 Skrevet 19. september 2006 #10 Skrevet 19. september 2006 Når jeg er kvalm pleier jeg å klare å få ned popcorn.
Gjest squeeky Skrevet 19. september 2006 #12 Skrevet 19. september 2006 Det er viktig å spise selv om en ikke har apetitt...kroppen bli fortere bedre om en spiser. Sats på noe tørt...ikke fete sauser og greier. Da blir du bare mer kvalm. Popcorn var et godt forslag, eller pommes? Da får du noe som er varmt, tørt og salt
Gjest Sandoz Skrevet 19. september 2006 #13 Skrevet 19. september 2006 Men det kan vel ikke kalles mat, akkurat?
Gjest squeeky Skrevet 19. september 2006 #14 Skrevet 19. september 2006 Det viktigste er at en ikke går med tom mage....om det står mellom ingenting, og noe som ikke er i 10 på topp listen over sunnhet,så velger jeg det som gir magen en metthetsfølelse....
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #15 Skrevet 19. september 2006 Det viktigste er at en ikke går med tom mage....om det står mellom ingenting, og noe som ikke er i 10 på topp listen over sunnhet,så velger jeg det som gir magen en metthetsfølelse.... ← Tull... Skal en først spise og det skal ha noen innvirkining på sykdommen så må man spise sunn mat som gir kroppen noe å kjempe med. Til TS er du bare små syk så hadde jeg bare sørget for å få i meg nok væske og spise litt når du ikke lengre føler deg så kvalm. God bedring
Gjest Sandoz Skrevet 19. september 2006 #16 Skrevet 19. september 2006 Takk for mange tips og ønske om god bedring.
Gjest squeeky Skrevet 19. september 2006 #17 Skrevet 19. september 2006 Tull? Klart det ikke er tull...Om en ikke klarer å spise noe, så skal en i det minste spise noe som kan friste og som en klare å holde på...hjelper fint lite å være sunnhetsdronningen selv, om en bare spyr det opp etterpå
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #18 Skrevet 19. september 2006 Tull? Klart det ikke er tull...Om en ikke klarer å spise noe, så skal en i det minste spise noe som kan friste og som en klare å holde på...hjelper fint lite å være sunnhetsdronningen selv, om en bare spyr det opp etterpå ← Og hva godt gjør litt pommes for deg da lille venn?
Gjest gjest1 Skrevet 19. september 2006 #19 Skrevet 19. september 2006 Hm. Popcorn har faktisk vært det som har gjort at jeg har klart å følt meg litt bedre når jeg er kvalm. Det er næring i popcorn også. Heller det enn å ligge en uke ekstra med stadig mer innhul mage. Det som har innvirkning på sykdommen er kroppen selv. Næring er næring. Det viktigste er å spise noe.
Gjest Sandoz Skrevet 19. september 2006 #20 Skrevet 19. september 2006 Okay, vi trenger vel ikke å gjøre dette til en voldsom debatt med spydigheter og full pakke. Jeg setter pris på alle som vil hjelpe med råd her, så gjør jeg det jeg selv føler er mest fornuftig i en blanding av hva jeg tror selv og det som har kommet frem her. Hva andre velger å gjøre får nesten være opp til dem selv, men det må vel gå an å svare ordentlig, og også å kommentere ting på en skikkelig måte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå