Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #1 Skrevet 19. september 2006 Det sies at hudkreft kan oppdages ved at det er sår som ikke gror. Betyr det at det er åpne sår, eller er det sår med skorpe på? Jeg vil sette stor pris på om denne tråden ikke blir spammet ned med råd om å spørre lege. Linker klarer jeg også å søke meg frem til
Gjest gjesta Skrevet 19. september 2006 #2 Skrevet 19. september 2006 Jeg vil sette stor pris på om denne tråden ikke blir spammet ned med råd om å spørre lege. ← Vel det er nettopp dette du må gjøre, for å kunne bekrefte/avkrefte hudkreft så må du til legen får å ta en biopsi. Og ja hudkreft kan presenter som sår som ikke gror. Både BCC og SCC kan være sår som ikke vil gro for det utrente øye. SCC kan både være et åpen sår og et med skorpe på. Melanoma kan også blø, men dette er mer sjeldent. Hudkreft er alvorlig og må behandles av lege, dersom du er i minste tvil så oppsøk en. Ville bare minne om en melanoma som er tykkere enn 4mm når den skjæres ut kun har 50% overlevelses rate etter 5år, så dette er ikke til å spøke med. Kilde Oxford handbook of clinical specialties
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #3 Skrevet 19. september 2006 Vel det er nettopp dette du må gjøre, for å kunne bekrefte/avkrefte hudkreft så må du til legen får å ta en biopsi. Og ja hudkreft kan presenter som sår som ikke gror. Både BCC og SCC kan være sår som ikke vil gro for det utrente øye. SCC kan både være et åpen sår og et med skorpe på. Melanoma kan også blø, men dette er mer sjeldent. Hudkreft er alvorlig og må behandles av lege, dersom du er i minste tvil så oppsøk en. Ville bare minne om en melanoma som er tykkere enn 4mm når den skjæres ut kun har 50% overlevelses rate etter 5år, så dette er ikke til å spøke med. Kilde Oxford handbook of clinical specialties ← Takk for svar. Synes du jeg har behov for å gå til lege selv om dette bare var et generelt spørsmål, og ikke noe jeg har mistanke om gjelder meg selv? Det var en grunn til at jeg påpekte at jeg ikke trengte det rådet. Ellers ser jeg du nevner noen forkortelser de færreste av oss vet hva betyr - hva er vitsen med det, det sier meg absolutt ingenting? Og ja, jeg ble litt irritert - kanskje ikke riktig av meg, men dog.
Gjest gjesta Skrevet 19. september 2006 #4 Skrevet 19. september 2006 Takk for svar. Synes du jeg har behov for å gå til lege selv om dette bare var et generelt spørsmål, og ikke noe jeg har mistanke om gjelder meg selv? Det var en grunn til at jeg påpekte at jeg ikke trengte det rådet. Ellers ser jeg du nevner noen forkortelser de færreste av oss vet hva betyr - hva er vitsen med det, det sier meg absolutt ingenting? Og ja, jeg ble litt irritert - kanskje ikke riktig av meg, men dog. ← Bare hyggelig å hjelpe deg... Er ikke bare du som leser på dine spørsmål vet du og dersom noen skulle ha noen som helst mistanke om hudkreft så bør de ta en tur til lege. Selv om kanskje du ikke har det i dette tilfellet. Oversettelse SCC - squamous cell carcinoma BCC - basal cell carcinoma
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #5 Skrevet 19. september 2006 Oversettelse SCC - squamous cell carcinoma BCC - basal cell carcinoma ← Oi som det hjalp Snakk om å være arrogant. Så fordi andre også leser her, så driter du glatt i hva jeg spør om? Hvorfor svarer du da i tråden? Da kan du vel heller starte egne opplysningstråder.
Gjest Tibia ikke innlogget Skrevet 19. september 2006 #6 Skrevet 19. september 2006 Oi som det hjalp Snakk om å være arrogant. Så fordi andre også leser her, så driter du glatt i hva jeg spør om? Hvorfor svarer du da i tråden? Da kan du vel heller starte egne opplysningstråder. ← BCC og SCC er to andre hudkreft typer akkurat som melanoma, de har ikke en like stor tendens til å spre seg. SCC sprer seg oftere enn BCC. Fordi det kan være vanskelig å skillne BCC, SCC og melonoma fra hverandre så fjerner de alle som oftest ved kirurgi. Du trenger ikke å være så sur, prøver faktisk å svare på det du spør om. Svarte deg faktisk på sår spørsmålet ditt som var det du lurte på!
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #7 Skrevet 19. september 2006 Oi som det hjalp Snakk om å være arrogant. Så fordi andre også leser her, så driter du glatt i hva jeg spør om? Hvorfor svarer du da i tråden? Da kan du vel heller starte egne opplysningstråder. ← Herlighet. Om du ikke har hudkreft har du i hvert fall PMS, og det gidder jeg ikke skrive forklaring på. Forkortelsene betegner kreft i ulike celletyper eller cellelag i huden.
Gjest gjesta Skrevet 19. september 2006 #8 Skrevet 19. september 2006 Tråden er ryddet for utenomsnakk. Mie (mod).
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #9 Skrevet 24. september 2006 http://www.hudlegekontoret.no/sykdomstema/hudkreft
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå