Gå til innhold

Mark i rumpa

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Ja nå er det på an igjen med mark i rumpa på datteren min. Jeg tror det må være minst 8 gangen i år, så nå har jeg funnet ut at jeg skal bestille legetime til henne i morgen, for å sjekke om det kan være noe annet i tillegg siden hun har hatt det så mange ganger. Er det noen andre som har vært borti samme problemet?

Skrevet

har dere katt? Skal ikke husdyr være bærere av mark?

Skrevet

Jeg har spurt om det samme her. Ser ikke ut til at andre har opplevd dette...

Nå er det bare andre gang for henne, men det ser ut til at jeg kan vente meg fler ut fra denne tråden...

Men man kan godt ta kontakt med lege når man ikke blir kvitt det etter så lang tid. Jeg venter litt med akkurat det, siden vi ikke har slitt med det så lenge.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Nei vi har ikke husdyr, noen av naboene har katter. Jeg vasker alltid sengetøy etter et markanfall, selv om det egentlig er nettopp skiftet. bruker bare rene håndklære, er nøye med håndvask på henne etc, men det kommer tilbake alikevel. Det er nå bare en månde siden sist gang, så jeg må passe på å ha medisiner i huset mot mark hele tiden. Men jeg synes det begynner å bli merkelig ofte hun har det, og ingen av oss andre får det, selv om alle i et hus må ta medisin når en har fått det, merkelige greier..

Skrevet

Har dere fått bekreftet at det er vanlig småmark? Jeg leverte inne en avføringsprøve for å være sikker på at det ikke var en annen type mark.

Skrevet

Hvordan oppdager du at en niåring har mark? Dette vet jeg lite og ingenting om...

Skrevet

Leker hun mye ute og blir skitten? Hvordan er det med håndhygienen?

Hvordan oppdager du at en niåring har mark? Dette vet jeg lite og ingenting om...

Da jeg var lita og klødde i rumpa, sa jeg fra til mor dersom jeg fant noe! :ler:

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Det klør veldig til ungen inne i rumpa. Jeg pleier å legge datteren min på gulvet på badet slik at jeg kan se etter i rumpa, må da få henne til å presse ut liksom, så da oppdager jeg ganske fort om det kryper små hvite mark i endtarmen, urrrrgh

Skrevet

Jeg gikk med mark med jevne mellomrom fra jeg var åtte til ca tolv - uten å si ifra. Var for flaut. Så det er nok ikke alltid så lett å oppdage om ungene ikke sier ifra selv...

Skrevet

Småmark(barnemark) går ikke på husdyr. Det er bendelorm og spolorm som kan komme fra husdyr.

Biter jenta di negler? Det er lett at egg blir sittende under neglene slik at man dermed smitter seg selv dersom man gnager negler.

Skrevet
:forvirret: hmmmm...ser også for meg at litt større barn kan skjule dette. Skal vertfall sjekke mine stumper....
  • 2 år senere...
Gjest Gjest_HM_*
Skrevet
:forvirret: hmmmm...ser også for meg at litt større barn kan skjule dette. Skal vertfall sjekke mine stumper....

Haha, jeg er 14 og har skjult det i 2 år!!! klør noe så mitt i hampen mye XD er for pinglete til å gjøre noe;D

Gjest Gjest_Gjesteline_*
Skrevet

Hele familien må behandles, hvis ikke er det lett å få det igjen. Du må bytte og kokvaske sengetøy og håndkler (og selvfølgelig undertøy) hver dag under behandlingen. Viktig å være ekstra nøye med håndhygiene, spsielt etter toalettbesøk og i forbindelse med matlaging og måltid.

Men den aller vanligste grunnen til at det kommer igjen er at kun den i familien som er smittet tar behandlingen, og det er feil, alle i husholdet må behandles, også om de ikke har symptomer.

• 2 år senere...
Gjest Cathimor
Skrevet

Ja nå er det på an igjen med mark i rumpa på datteren min. Jeg tror det må være minst 8 gangen i år, så nå har jeg funnet ut at jeg skal bestille legetime til henne i morgen, for å sjekke om det kan være noe annet i tillegg siden hun har hatt det så mange ganger. Er det noen andre som har vært borti samme problemet?

Vi sliter med akkurat det sammen problemet. Men både jeg og min datter har det, og ingen andre i familien klør slik. Vi har tatt tabletter i over et år nå, men den fortsetter og komme titt og ofte. Mange ganger har det vært innbilning, andre ganger ikke. Akkurat nå er vi i en innbilningsfase, og jeg hater å se datteren min ha det fælt. Noen som har tips, vi prøver å unngå å ta så mange tabletter, for da blir marken immun.

Hilsen noenlunde fortvilt mor

Skrevet

Det kan ha noe med dårlig immunforsvaret og gjøre!

Tarmen er kroppens første immunforsvar, og om tarmen er svekket kan det være lett for noen å få dette ... huff!

Dårlig immunforsvar kan man få av dårlig kosthold. Hvetemel og sukker er med på å svekke immunforsvaret, så om dere spise mye av slik hvete og sukkerholdig mat og drikke er det lurt å kutte ned på dette, og heller velge sunnere alternativer..

Mamma fortalte at mine to eldre søsken hadde det, mens jeg hadde det ikke.

Hun fortalte også at hun ikke sa noe til mine to eldre søsken, fordi hun ville ikke skremme dem.

Så måtte hun gi ormekur til seg selv, pappa, mine to eldre søsken og meg. Det er veldig viktig at hele familien får kuren! Ellers blir du ikke kvitt det! Vær nøye med hygiene mens dere tar kuren slik at dere ikke får det i dere igjen.

Annonse
Skrevet

Jeg har tre barn og bare den ene har hatt mark. Det klødde sinnsykt. Du som er 14 og har hatt det så lenge. Det er bare å si til legen eller helsesøster på skolen at du har det, så får du medisin. Du trenger ikke undersøkelser. Du burde gjøre det for det er ikke noe man vil ha over lengere tid..

Skrevet

... Kanskje en ide å spørre de, eller skjekke dopapiret i stedet for å skjekke barn som er store nok til å ønske å skjule det?

Skrevet

Du som er "stor", Vermox fås kjøpt på apotek reseptfritt. http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasient/pil-vermox-mcneil-565102 Det er bare å gå ned, plukke i hylla og betale.

Jeg gikk med mark periodevis halve barndommen, jeg sa aldri noe. Men min mor er...vel. Det hadde ikke vært noe hjelp i å si noe da. Og jeg hadde ikke tillit til noen forøvrig.

Det forsvant når jeg ble eldre..12-13, for det første ble jeg flinkere med håndvask, og jeg sluttet å spise snø, leke i sand og bite negler. Antar det er en sammenheng.

Min gutt fikk det når han var fem-seks, og han sa fra med det samme. (Heldigvis) Jeg sjekket med lommelykt! (Litt av en episode det der altså.. stakkaren, vi måtte jo le og) Så kjøpte vi piller og tok alle sammen for sikkerhets skyld.

• 10 måneder senere...
Skrevet

men hvis man har merka det på kvelden og ikke har markkur hva kan man gjøre for og dempe kløen?

• 3 måneder senere...
Gjest RAGNHILD
Skrevet

Haha, jeg er 14 og har skjult det i 2 år!!! klør noe så mitt i hampen mye XD er for pinglete til å gjøre noe;D

Hatt det sidne jeg var 7.. SÅ FLAUT! g si - Mamma! jeg har markk rompa! SE!

For hvordan skal du inne det? hun vet jo da at du peller dge i rumpa ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...