Gjest Redd og skeptisk Skrevet 18. september 2006 #1 Skrevet 18. september 2006 Jeg fikk utskrevet cerazette minipiller og legen sa at det ikke var noen bivirknininger annet enn at mensen kunne forsvinne eller være uregelmessig. Jeg skulle egentlig ha spiral etter å ha fjernet den jeg hadde. Jeg var ikke plaget med spiralen annet enn at jeg i løpet av 20 år to ganger har måtte fjerne den etter at den har lagt seg skjevt og gitt smerter. Nå er det en måned å vente på en ny time og jeg leser på pakningsvedlegget til minipillen at man kan risikere vektøkning, kviser, redusert sexlyst, håravfall og en del andre ting som humørsvingninger, kvalme m.m. Er det noen som har erfaringer på godt og vondt med minipillen cerazette? Jeg er så skeptisk nå og sint på legen min som ikke informerte meg om disse bivirkningene for da ville jeg valgt spiral. Jeg er så sint at jeg heller venter en måned og ligger med samboeren min og risikerer å bli gravid og ta en abort! Jeg tåler ikke bruke kondomer for da begynner det å svi. Det går ikke å være en måned uten sex. Vi er altfor tente på hverandre til det. Jeg vet jeg må roe meg ned, men jeg sitter her uten prevensjon og abort er ikke noe jeg ønsker å måtte gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #2 Skrevet 18. september 2006 Det var jo tåpelig sagt av legen din. Alle medikamenter kan ha bivirkninger. Jeg bruker selv Cerazette på andre året og er strålende fornøyd. Jeg var blant de heldige som mistet mensen, smerter og pms etter at jeg begynte på disse, men, som du sikkert vet, så virker prevensjon gjerne forskjellig fra kvinne til kvinne. Etter det jeg har lest, så er det to ting som peker seg spesielt ut med Cerazette. Enten mister du mensen helt slik jeg gjorde, eller så blir man gående å småblø konstant. Det er desverre ikke mulig å gi noe fasitsvar på hvordan de vil fungere på deg.
Murf Skrevet 18. september 2006 #3 Skrevet 18. september 2006 Nå er det en måned å vente på en ny time og jeg leser på pakningsvedlegget til minipillen at man kan risikere vektøkning, kviser, redusert sexlyst, håravfall og en del andre ting som humørsvingninger, kvalme m.m. ← Dette er bivirkninger som en kan risikere av alle typer p-piller/minipiller. Det er ikke sagt at du får dem, selv om det står i pakningsvedlegget. Det ligger endel tråder om Cerazette på forumet, bruk søkfunksjonen. Det som er mest omtalt er oftest blødningsforstyrrelsene som folk irriterer seg over, noen får nemlig mellomblødinger, andre mister mensen helt mens man går på den. Har du brukt p-piller før? Brukte du eventulet et merke du var fornøyd med? Ellers er det jo andre muligheter enn hormoner. Det ligger en del linker om feks LadyComp.
Gjest TS Skrevet 18. september 2006 #4 Skrevet 18. september 2006 Jeg har brukt p-piller før men da var jeg ung. Nå er jeg 43 og p-piller anbefales ikke i min alder. Men legen anbefalte cerazette som er minipille... Jeg skal prøve å få en time på et annet legekontor og få satt inn en spiral. Nå snakket jeg med en venninne på telefonen og hun mente jeg kunne prøve cerazette til jeg får den timen om en måned. Legen sa at jeg ikke kunne begynne før jeg får mensen, men jeg har hatt uregelmessig mens så det kan ta minst to uker. Hva er Ladycomp? Jeg har ikke anelse, for jeg har som sagt brukt spiral i over tyve år og har ikke hatt behov for å vite noe om andre prevensjonsmidler.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #5 Skrevet 18. september 2006 Lady-comp er en tingest som kontrollerer temperaturen, og dermed forsøker å avgjøre når du har eggløsning. Frarådes om du ikke har STABILE sykluser. Ovusoft (www.ovusoft.com) vil normalt være et bedre alternativ. Pessar, femcap og lignende kan også være verdt å vurdere. Begynn her og les deg utover: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...666&hl=ladycomp Men kan du ikke bruke kondom i en måned da? Iverfall om du er interessert i FAM (temperaturmålning og lignende) så vil det kunne gjøre det vanskeligere om du har tatt piller i en periode. Er dere sikre på at barn ikke er aktuelt så kan også sterilisering være verdt å undersøke nærmere.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #6 Skrevet 18. september 2006 Jada, jeg har brukt cerazette et halvt års tid, og jeg må si at det er den verste pillen jeg noensinne har brukt. Gikk opp ca. 12 kilo på et halvår, fikk pigmentflekker i hele ansiktet, og hadde småblødninger konstant hele perioden pluss at sexlysten ble borte. Så det er ikke en pille jeg vil anbefale til andre å bruke. Var såpass sterkt plaget at jeg burde få en eller annen slags erstatning for alle problemene det førte med seg. Men her i landet er det nærmest umulig å få erstatning for slike plager. Det er visst noe man bare må tåle.
Gjest LilSweetie Skrevet 18. september 2006 #8 Skrevet 18. september 2006 En jeg kjenner brukte denne.... Hun opplevde ikke noen av disse bivirkningene, men ble gravid mens hun brukte den.... Da hun fortalte kom det opp at to av venninnene mine ble unnfanget mens moren brukte minipille, og det virket slett ikke som det var uvanlig at graviditet var en "bivirkning"
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #9 Skrevet 18. september 2006 ^^Hun tåler ikke kondomer. ← Ops, skumleste bare innlegget. Allergikere får latexfrie kondomer på resept, men om det ikke er latexsen som er problemet så hjelper ikke det nei.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 18. september 2006 #10 Skrevet 18. september 2006 Jeg skal på ferie om par dager, men fikk heldigvis time hos fastlegen min i morn for å få satt inn en SPIRAL nå igjen. Minipillene skal jeg levere inn på apoteket. Samboeren min ba meg kaste de i dass, men jeg orker ikke forurense miljøet. Legene har kanskje ikke tid til å sette seg inn i alle bivirkningene, men fastlegen min vet hvor skeptisk jeg er til medisiner. Er ennå irritert på henne som ikke informerte meg om de mest vanlige bivirkningene og på meg selv for at jeg ikke fikk satt inn spiral i dag, men det er slike ting som skjer. Vil si en ting om Ladycomp som måler når man har eggløsning. Det er greit for de som forsøker å få barn, men sædcellene overlever i 4-5 dager i egglederne så hvordan kan det være et sikkert prevensjonsmiddel... Er glad jeg fikk time i morn i alle fall, så jeg ikke risikerer å bli gravid.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #11 Skrevet 18. september 2006 Du har rett i at LC er ikke sikkert så sent du ikke har stabile sykluser. Har du stabile sykluser så tar den hensyn til tidligere sykluser og regner seg fram til det den tror er forventet EL dag. Altså ikke særlig trygt for de fleste. Foretrekker FAM selv, for da får jeg kombinert temperaturmålninger, sekretkontroll og iblant EL tester. Sleng på at LC er svindyr, og et termometer, litt lesing på ovusoft FAQ og eventuelt kjøp av programmet koster et par 100 lapper så ble det ganske enkelt for min del Men godt du fikk time
Gjest niomi Skrevet 18. september 2006 #12 Skrevet 18. september 2006 Skikkelig dritt. Fikk ekstreme blødninger og menssmerter, i tillegg til at jeg ble gravid på de, selv om jeg tok pillene til nøyaktig samme tid hver dag. Sikkerheten på mini-piller er nemlig mye dårligere enn på p-piller.
yenoh Skrevet 18. september 2006 #13 Skrevet 18. september 2006 Har gått på Cerazette siden januar 2005, og jeg stortrives Blødningen er helt borte, og merket ingenting ellers bortsett fra litt humørsvinginger i begynnelsen. Tar en graviditetstest hver eller annenhver måned, så det blir liksom "mensen" min, min kontroll på om jeg er gravid eller ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå