Gjest store søster Skrevet 18. september 2006 #1 Skrevet 18. september 2006 Jeg sitter her på jakt etter gode råd og forslag til hva vi kan gjøre hjemme hos oss. Situasjonen er nå den at min lille bror på 16 år har begynt å ruse seg. Han innrømmer alltid når vi spørr om han er rusa og er på en måte veldig klar over at ting ikke kan fortsette sånn som det er. Samtidig som vi ikke klarer å få han ut av det da, da kameratene hans ogsp driver med det. Han har klart seg bra i et par mnd nå, men i forrige uke og i helga sa det stopp igjen. Da var det fullfart med vival og andre piller. Han skulle egentlig gå vgs i år,men kom ikke inn på det han ønsket å var da ikke motivert til å fortsette skolen. Han ønsker å jobbe, men er begrensa hva en 16åring kan jobbe med. Han unnskylder rusmisbruken med at han kjeder seg og ikke har noe å gjøre. Vi står alle rådløse da oppfølgingstjeneste og barnevern ikke er virker interessert i å hjelpe oss. Han må ut før det går værre enn nå
Thomasine Skrevet 18. september 2006 #2 Skrevet 18. september 2006 Uff, trist situasjon... Hva med å sende ham bort til noen familiemedlemmer/slekt som bor et stykke unna hans miljø? - Hvis dere har da... Jeg vet jeg ville gjort ALT for å få min lillebror ut av det uføre der! Til og med tatt permisjon fra jobb/studier og reist av gårde en periode med ham og fått ham inn på riktig sti igjen... Masse lykke til!!
Gjest store søster Skrevet 18. september 2006 #3 Skrevet 18. september 2006 Takk for godt råd! Jeg er det familiemedlemmet som bor lengst unna og jeg bor midt i oslo så hadde det vært mulig hadde han kunnet bo hos meg. Men å dra han inn hit er ikke aktuelt sia det sannsynligvis ikke ville tatt han mer en en liten tur til byen på egenhånd før han hadde klart å skaffe seg er å ruse seg av. Jeg er i prosessen å flytte nærmere hjemme, men det vil ta 3 mnd før jeg er på plass der igjen.
Tiit Skrevet 18. september 2006 #4 Skrevet 18. september 2006 Hva mener du med at barneverntjenesten ikke er interessert i å hjelpe ham? De har plikt til å gripe inn og hjelpe. Men da trenger de informasjon og opplysninger om saken.
flopp Skrevet 18. september 2006 #5 Skrevet 18. september 2006 Få moren eller faren deres til å levere en bekymringsmelding til barneverntjenesten, da er de nødt til å i alle fall vurdere saken. Skriv den så utfyllende som mulig og gå og lever den til en saksbehandler på kontoret slik at de i tillegg får forklart situasjonen. Om det ikke blir opprettet en undersøkelse, så kan dere få råd om hvilke instanser det er lurt å kontakte. Men jeg synes det er rart om de ikke åpner en undersøkelse når foreldrene er rådville og ønsker hjelp! Men en ting som kan gjøre det vanskelig er dersom lillebroren din ikke ønsker hjelp... Han er såpass gammel at han også må være med på opplegget om det skal funke! Ikke lett det der.. Det finnes en organisasjon som jeg ikke husker navnet på som er for pårørende av rusmisbrukere. Jeg ville tatt en telefon dit og spurt om tips og råd. Ellers; gi han masse oppmerksomhet på det han gjør / den han er når han ikke er rusa. Ikke "prakk" på han ulike aktiviteter eller (arbeids)oppgaver for å holde han i aktivitet, det mistenker jeg fort kan ha en negativ effekt ved at han blir dritt lei maset! Finn ut av hva HAN interesserer seg for (av "sunne" interesser som eks. bilmekking, data o.l) og la han i størst mulig grad få prøve seg på det. Kanskje det er lurt å prøve å skaffe han en lærlingplass et sted - men da må han også være motivert for det ellers finner han på andre ting som er langt mer interessant for han. La han føle at noen er avhengig av at HAN stiller opp og møter til avtaler, og at det han gjør faktisk spiller rolle. Uansett - lykke til . Han er heldig som har så mange som bryr seg og vil han vel, får håpe han om en tid setter pris på det
Gjest Chrizzy Skrevet 18. september 2006 #6 Skrevet 18. september 2006 (endret) Hva med om foreldrene dine hjelper han med privat behandling? Psykolog, kanskje et opphold på en privat rusklinikk? Om dere får han til psykolog først og har et samarbeid med psykologen, så kan kanskje han/hun fort se hvor alvorlig dette er, og foreslå bedre/bredere behandling... Jeg beklager å si at jeg har mistet litt troen på "vente å se holdningen", eller troen på at statlige organer hjelper. Som familie tror jeg at det lønner seg å gjøre alt som står i ens makt. Ikke vent på at andre skal se problemet å gripe inn. Han er ung enda, han er ærlig om det, det er kjempebra! Men det kan også vise at han gir litt for mye fan, det er ikke bra. Håper jeg ikke høres for hard ut nå, men ikke vent å se et eller to år til nå. Få (om du kan) hele din familie med deg og gjør noe nå! Endret 18. september 2006 av Chrizzy
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #7 Skrevet 19. september 2006 I forhold til dette med å få jobb er det ikke enkelt. Men i mitt distrikt er det "vanlig" at 16-20 åringer som ikke har kommet inn på skole/ikke har motivasjon til å begynne på skole, melder seg hos et lokalt telefonsalgfirma. Her får de fleste prøve seg og en hel del klarer å snu en dårlig trend med mye festing/rus og soving hele dagen ved å jobbe her. Kan det finnes noe sånt i din brors distrikt?
Gjest Gjest_Lea_* Skrevet 19. september 2006 #8 Skrevet 19. september 2006 Ring Rustelefonen (08599) eller Veiledningstelefonen for pårørende av rusmisbrukere. Evt oppsøk ruskonsulent ved det lokale sosialkontoret. Han/hun plikter å melde fra til barnevernet (selv om dere allerede har gjort det selv). I følge Lov om sosiale tjenester § 6-1 har foreldrene rett til hjelp og veiledning fra det offentlige for å få barnet rusfritt. PPT, PUT og fastlegen hans er det også mulig å ta kontakt med. Masse lykke til
nat26 Skrevet 20. september 2006 #9 Skrevet 20. september 2006 Uff,jeg vet hvordan du har det ja.Min lillebror har og samme problem.Blir ekstra tøft siden han bor så langt unna meg.Men vi har hatt mange gode samtaler og forrige uke kunne han ringe og fortelle meg at han var nå innlagt.Han bestemte seg for det selv og reiste dit og ba om å bli innlagt.Nå er han mye bedre.Håper dere får hjelp så fort som mulig.Tenker som så at det er i hvert fall "bra" at han innrømmer det når dere spør han om det. Lykke til
Gjest store søster Skrevet 20. september 2006 #10 Skrevet 20. september 2006 Takk for mange gode råd! Barnevernet er fullstendig klar over situasjonen da de har fått bekymringsmelding fra politiet etter en aldri så liten rassia hjemme. Pappa har også vært i kontakt med de. En del av problemet er at siden han ikke har "store" rusproblemer så gjør de ingen ting. I min hjem kommune må man ha ganske store rus problemer før barenvernet griper inn. Institusjon er ikke noe han øsnker selv. Det var i en liten periode snakk om å sende han til akutt avrusing, men siden han kan gå flere uker mellom hver gang han ruser seg så er det heller ikke der alvorlig nok til at han får komme inn. psykolog er noe foreldrene mine ikke liker og han er heller ikke åpen for det. Jeg føler jeg stanger hodet litt i veggen her. Vi har også vært i kontakt med aetat, ppt og oppfølgingstjensten. Han har gjennom de jobbet i barnehage siden han liker barn. Men der gikk han forkjøla hele tia så de sendte han hjem nesten annen hver dag. Det var litt kjedelig siden han likte seg der og sier selv han liker å jobbe. Så det er jo egentlig ikke det det går.
flopp Skrevet 20. september 2006 #11 Skrevet 20. september 2006 Prøv en ny barnehage! Det er ikke så unormalt at man er en del syk i starten når man jobber i barnehage - etter hvert blir man mer imun. Hva med SFO? Hos oss skriker de etter vikarer der, og det er ofte gode muligheter til å få noe langvarig engasjenment.
Tiit Skrevet 20. september 2006 #12 Skrevet 20. september 2006 Prøv en ny barnehage! Det er ikke så unormalt at man er en del syk i starten når man jobber i barnehage - etter hvert blir man mer imun. Hva med SFO? Hos oss skriker de etter vikarer der, og det er ofte gode muligheter til å få noe langvarig engasjenment. ← Med all mulig forståelse for at lille bror er glad i barn og hyggelig og snill, så vil jeg IKKE foreslå at en ungdom som ruser seg jevnlig på ulovlige stoffer skal jobbe hverken i barnehage eller sfo. Niks. Store søster har ikke sagt noe om hvilke stoffer det dreier seg om, og hvor mye han ruser seg. (det er som regel mye mer enn det som blir sagt i utgangspunktet) Det er ikke sikkert at han har bruk for institusjonsplass for rusmisbruket sitt, men noe oppfølging vil han kunne få som tiltak fra bvntj. Jevnlige oppfølgingssamtaler/motivasjonssamtaler, rustesting med urinprøver, samarbeid i forhold aetat/oppfølgingstjenesten med tanke på egnet jobbtilbud, økonomisk hjelp i overgangsfase e.l.
flopp Skrevet 20. september 2006 #13 Skrevet 20. september 2006 Med all mulig forståelse for at lille bror er glad i barn og hyggelig og snill, så vil jeg IKKE foreslå at en ungdom som ruser seg jevnlig på ulovlige stoffer skal jobbe hverken i barnehage eller sfo. Niks. ← Jeg skrev det ikke, men tok det som en forutsetning at han var rusfri på jobb! Og at jobben kanskje gjorde at det var lettere å holde seg unna stoff fordi han hadde noe å finne på og det ble stilt forventninger til han bl.a til å møte på jobb (rusfri!)
Gjest storesøster Skrevet 21. september 2006 #14 Skrevet 21. september 2006 Han har alltid trivdes bra med barn, og har aldri vært rusa i jobb sammenheng. Naivt å tro av meg sier mange, men jeg kan både se og høre på han når han er rusa. Spørr jeg han öm han er det når han er det får jeg svar jo han er nok det og hva han har rusa seg på. Jeg ville aldri forslå at han skulle jobbe med barn hvis han var rusa i jobb sammenheng. Du kan se det på hele gutten når han er sammen med barn, da lyser han opp. Sånn har han vært helt siden har var liten gutt. Tidligere har han rusa seg på hasj, ectasy og amfetamin. Nå er det kun noe hasj og vival han ruser seg på. Bør vel ikke si kun, men men.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå