Gå til innhold

Kjemisk abort

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er kanskje gravid etter å ha mistet spiralen. Jeg skal til legen i morn og ta en test og få satt inn en ny spiral hvis jeg ikke er gravid. Jeg mistet spiralen da jeg hadde eggløsning pga sex, dvs. legen måtte fjerne den.

Hvis jeg er gravid vet jeg ikke hva jeg gjør, men finnes det noe som heter kjemisk abort og hvordan fungerer det? Det er for sent å ta angrepille nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man har medisinsk abort. Den må tas innen uke 9.

Sakset fra Klinikk for seksuell opplysning: "Medisinsk abort må foretas før 9 graviditets uke. Du møter på sykehuset der du får 3 tabletter som skal svelges. Disse tablettene vil stanse den videre utviklingen av svangerskapet. Deretter møter du igjen to døgn senere og blir innlagt på dagavdelingen. Du får nå stikkpiller i skjeden som setter i gang samentrekninger av livmoren slik at du aborterer. Blødningen vil være som en kraftig menstruasjon. Vanlig liggetid i avdelingen er 4 -6 timer. 3- 4 uker etter aborten møter du til etterkontroll ved sykehuset."

Har selv tatt den typen abort, og var veldig fornøyd med valget mitt.

Skrevet

Vi fikk valget mellom kjemisk abort og utskrapning når jeg var med samboeren min til sykehuset.

Legen anbefalte utskrapning da det er et langt behagligere alternativ en kjemisk abort.

Ved utskrapning får man lett narkose og er ute av sykehuset etter fire fem timer etter at inngrepet er gjort. Man har vanlige blødninger og ikke mer vondt enn at en paracet eller to holder.

Ved kjemisk abort er blødningene ganske heftige og det kan også komme ganske store klumper, noe de fleste vil synes er ganske ekkelt/ubehagelig. Man kan også regne med lengre blødninger, legen sa at kjemisk abort også er mer smertefullt og det vil ofte være uaktuelt å gå på jobb/skole i dagene etter en slik abort.

Skrevet

Jeg har ikke vært gravid, men jeg har for lenge siden tatt valget over hva jeg kommer til å ta om all prevensjon svikter og jeg må ta abort for å overleve selv.

Kjemisk abort er mindre risikofylt, og jeg ønsker meg barn når jeg blir i stand til å overleve et svangerskap, og det kan gjøres tidligere. Grunnen til at det er viktig for meg er at jeg innbiler meg at det er mindre ille for barnet jo mindre utviklet det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...