Gjest bente85 Skrevet 17. september 2006 #1 Skrevet 17. september 2006 Eller må man til psykolog da? Kommer vel an på hvordan man har det også. Men den legen jeg har nå, er veldig grei og snakke med om ting. Er også fullstendig klar over at legene har andre arbeidsoppgaver å. Men kan man bare bruke en time hos legen til å snakke?
Gjest gjest1 Skrevet 17. september 2006 #2 Skrevet 17. september 2006 Ja det tror jeg! Mener å huske at jeg fikk det tilbudet av legen min en av gangene det sto på som værst. Ikke bruke som fast psykolog, men av og til for å lette litt på trykket lixom!
Gjest bente85 Skrevet 17. september 2006 #3 Skrevet 17. september 2006 Ja det tror jeg! Mener å huske at jeg fikk det tilbudet av legen min en av gangene det sto på som værst. Ikke bruke som fast psykolog, men av og til for å lette litt på trykket lixom! ← Ja.. jeg kan jo spørre han neste gang da. Sitter å tenker på det hva jeg skal gjøre. Har slitet med depresjoner og sånn tidligere, men det har jo blitt bra igjen det. Men.. den siste tiden føler jeg meg litt tom på en måte. Jeg har gråtet litt da.. Vet bare ikke det om det kan bli bedre, om jeg snakker med noen. Det med sexlyst og kosing, det føler jeg å at jeg har mista. Gått noen dager, og den har ikke kommet igjen. Tenker liksom ikke på det lenger.
Gjest gjest1 Skrevet 17. september 2006 #4 Skrevet 17. september 2006 Depresjon kan jo føre til at du mister lyst på forskjellige ting. Men om du sliter endel med dette her, snakk med legen, kanskje første omgang høre om du kan ha en samtale med han, og hvis du føler for det, gå videre til en psykolog. Det kan hjelpe mye å prate om det, få det ut, sette det i perspektiv, ha en som lytter til DEG! en som kan hjelpe deg framover
Gjest StoreSky Skrevet 17. september 2006 #5 Skrevet 17. september 2006 Jeg gikk til min lege noen ganger, før hun henviste meg til DPS. Var veldig greit å gå til henne å snakke, for da hadde hun bedre grunnlag for henvisning videre og senere sykemeldinger.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. september 2006 #6 Skrevet 17. september 2006 Har hatt den samme legen i mange år og han har vært igjennom mine livskriser sammen med meg. Han har vært en fantastisk støttespiller - den gangen jeg søkte psykolog og det var forferdelig lang ventetid sa han at jeg fikk snakke litt med han inntil jeg fikk time. Det hjalp det også. Det hjelper selvsagt også for fremtiden å vite at man har en slik lege. Konklusjonen blir at jeg ville absolutt prøvd det.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 17. september 2006 #7 Skrevet 17. september 2006 Det hender at jeg bruker fastlegen min som samtaleperson. Er ikke så langt nede at jeg trenger en psykolog, og unnskyldte meg nærmest første gangen, men han er veldig forståelsesfull og grei. Ser på det som forebyggende psykisk helsevern, jeg.
Gjest bente85 Skrevet 17. september 2006 #8 Skrevet 17. september 2006 Depresjon kan jo føre til at du mister lyst på forskjellige ting. Men om du sliter endel med dette her, snakk med legen, kanskje første omgang høre om du kan ha en samtale med han, og hvis du føler for det, gå videre til en psykolog. Det kan hjelpe mye å prate om det, få det ut, sette det i perspektiv, ha en som lytter til DEG! en som kan hjelpe deg framover ← Jeg hadde jo depresjon før da. Men følte at den gikk over. Kanskje jeg har fått den igjen, bare at det er vanskelig og forstå det selv.. Har jo fått meg kjæreste da, noe jeg synes er bra. Det er jo bra mellom meg å typen, men enda er følelsene litt spesielle. Kan vel ikke si at jeg smiler fra øre til øre, selv om folk sier at jeg har blitt gladere og positiv. Jeg venter jo menstruasjon da, men vet ikke om jeg skal gi den skylda for at det er sånn. Har legetime den 29.sept, så kan snakke med han om det da, å høre hva han sier.
Gjest bente85 Skrevet 17. september 2006 #9 Skrevet 17. september 2006 Det hender at jeg bruker fastlegen min som samtaleperson. Er ikke så langt nede at jeg trenger en psykolog, og unnskyldte meg nærmest første gangen, men han er veldig forståelsesfull og grei. Ser på det som forebyggende psykisk helsevern, jeg. ← Godt at dem er der synes jeg. Men denne legen jeg har da, er vikarlege, så han skal ikke være her så mange mnd til. Og etter det, så er en kvinne igjen. Som ikke er SÅ lett og snakke med.
lillesky Skrevet 18. september 2006 #10 Skrevet 18. september 2006 Jeg gikk til fastlegen min før jeg fikk psykolog. Du kan kanskje bytte fastlegen når den andre legen kommer tilbake igjen?
Gjest bente85 Skrevet 18. september 2006 #11 Skrevet 18. september 2006 Jeg gikk til fastlegen min før jeg fikk psykolog. Du kan kanskje bytte fastlegen når den andre legen kommer tilbake igjen? ← Jeg kan ikke bytte til denne vikarlegen, for han jobber egentlig ikke her. Og det er heller ikke så mange å velge mellom på det legekontoret jeg er.
Gjest Frk Åberg Skrevet 18. september 2006 #12 Skrevet 18. september 2006 Moren min er veldig fornøyd med at hun kan snakke med legen sin. Det er litt tid å vente på venterommet, men når man først kommer inn, tar han seg veldig god tid. Men dette varierer veldig fra lege til lege. Og har man større behov for å snakke med noen, bør man kanskje be om henvisning til psykolog.
lillesky Skrevet 18. september 2006 #13 Skrevet 18. september 2006 Jeg kan ikke bytte til denne vikarlegen, for han jobber egentlig ikke her. Og det er heller ikke så mange å velge mellom på det legekontoret jeg er. ← Tenkte på om du kan bytte til en annen lege, omså et annet legekontor, hvis det er flere der du bor da...
Gjest bente85 Skrevet 18. september 2006 #14 Skrevet 18. september 2006 Tenkte på om du kan bytte til en annen lege, omså et annet legekontor, hvis det er flere der du bor da... ← Joa, men det er lengre unna. Så passer fint hvordan det er nå. Men jeg skal se på fastlegelista, om det er noen andre jeg kan prøve.
Gjest bente85 Skrevet 18. september 2006 #15 Skrevet 18. september 2006 Moren min er veldig fornøyd med at hun kan snakke med legen sin. Det er litt tid å vente på venterommet, men når man først kommer inn, tar han seg veldig god tid. Men dette varierer veldig fra lege til lege. Og har man større behov for å snakke med noen, bør man kanskje be om henvisning til psykolog. ← Ja, det forstår jeg jo. Men det virker som det at hvis man skulle kunne snakke med en psykolog, så må man ha så store problemer, og være langt nede. Søsteren min å har erfaring med dette med psykologer, at dem ikke alltid er så immøtekommende.
Gjest Frk Åberg Skrevet 18. september 2006 #16 Skrevet 18. september 2006 Ja, det forstår jeg jo. Men det virker som det at hvis man skulle kunne snakke med en psykolog, så må man ha så store problemer, og være langt nede. Søsteren min å har erfaring med dette med psykologer, at dem ikke alltid er så immøtekommende. ← Du må ikke være alvorlig syk eller suicidal for å få snakke med psykolog. Mulig leger er forskjellige på dette med hvor villige de er til å henvise, men det er jo bare å spørre. Man har ingenting å tape hvertfall.
Gjest bente85 Skrevet 18. september 2006 #17 Skrevet 18. september 2006 Du må ikke være alvorlig syk eller suicidal for å få snakke med psykolog. Mulig leger er forskjellige på dette med hvor villige de er til å henvise, men det er jo bare å spørre. Man har ingenting å tape hvertfall. ← Nei, det er sant. Men det virker som at psykologene er veldig nøye på dette her. Var hos psykolog tidligere, bare 4 ganger. Den siste gangen jeg var der, etter at jeg kom inn døra, sa psykologen det til meg at det var ikke noe hensikt at jeg var der lenger, for det så ut som at jeg hadde det bra. Jaja, tenkte jeg. Det hjalp bare fryktelig lite å være der bare.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #18 Skrevet 18. september 2006 fastlegen min ville gjerne at jeg kom innom hver 3-4 uke for at jeg skulle få prata (om angsten min) mens jeg ventet på å begynne med gruppeterapi.
Gjest bente85 Skrevet 18. september 2006 #19 Skrevet 18. september 2006 fastlegen min ville gjerne at jeg kom innom hver 3-4 uke for at jeg skulle få prata (om angsten min) mens jeg ventet på å begynne med gruppeterapi. ← Det var jo fint det da, at du fikk det tilbudet. Nei, først skal jeg snakke med helsesøster på skolen, å høre hva hun sier. Også har jeg en legetime neste uke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå