Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har planer om å flytte og dermed bytte jobb og landsdel.

Hvordan bør jeg gjøre denne prosessen i praksis? Spesielt når det gjelder hva man sier til hvem er jeg veldig usikker. Bør jeg fortelle mine sjefer her at jeg søker meg sørover? Hvilket inntrykk gir det om noen ringer dem for å få høre om mine arbeidsevner og de ikke vet at jeg har søkt ny jobb?

Jeg håper jeg får jobb i samme firma, men i en avdeling sørover. Det er så langt det eneste jeg har søkt om ny jobb.

Jeg kommer også til å søke jobb i flere andre firma og hvordan gjør jeg det da med eventuelle intervjuer? Sier jeg på jobb her at jeg må ha fri en dag fordi jeg skal i intervju?

Og hvordan bør jeg gjøre dette for å "presse lønn"? Om jeg kun bytter avdeling vil ikke min lønn endre seg. Om jeg får andre jobbtilbud kan jeg være så heldig at jeg går opp i lønn. Men hvordan gjør man dette i praksis? Jeg har nå sendt en mail til mitt firma om at jeg ønsker å flytte til deres fylke. Bør jeg da sende søknader til andre firma med en gang? Æsj, jeg får helt spader bare av tanken på søknadskriving... Hvordan er det med å undersøke jobbmarkedet på telefon? Bare ringe rundt til firma og høre om de trenger flere folk. Eller blir det for enkelt?

Huff, for et styr...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal søke internt bare i et annet fylke så burde du si ifra til jobben. Jeg har akkurat skiftet jobb, men i samme fylke, men sa ikke noe til min arbeidsgiver før jeg fikk den nye stillingen. Når det kommer til andre typer firmaer, så er det en ide å ta en tur innom Finn.no. Der er det så og si en totaloversikt over stillinger i Norge, men om du har et firma i bakhodet du kunne tenke deg å jobbe i, ville jeg tatt opp telefonen og hørt om de var ute etter noen i den aktuelle stillingen du kunne tenke deg.

Om du ikke vil at gamlejobben din skal vite at du søker rundt, så skriver du gjerne i søknaden hva du driver med i dag, men ikke om hvor du jobber. Du setter heller ikke firmaet opp som referanse. De fleste forstår at de ikke vil at du skal ringe jobben din i en slik prosess.

Lykke til ;)

Skrevet

Om du uansett skal flytte, ville jeg sagt det til sjefen. Hva har du å tape?

Si at du trives og gjerne vil jobbe i samme firma men avdelingen sørpå, kanskje han vil anbefale deg til lederne der, og da har du alt en fot innenfor.

Du må ikke ende i en situasjon der sjefen din blir kontaktet som referanse uten at han vet du er jobbsøker - det er fryktelig uprofft. Det du gjør om du ikke vil fortelle det til sjefen, er at du forteller potensielle arbeidsgivere at de kan kontakte ham dersom du blir innstilt til jobben. Før du er første kandidat på deres liste, kan de kontakte eldre referanser. Det er helt vanlig.

Når du skriver søknaden, forteller du at du ikke har informert arbeidsgiver, og at søknaden skal behandles konfidensidelt. Det er også helt vanlig.

Hvordan du gjør det med intervjuer i andre selskap, kommer an på om du forteller det på jobb, og hvordan de tar det. Om du forteller og de syns det er ok, ber du om permisjon de dagene du skal på intervju (regner med du må reise siden du trenger hele dager?). Om du ikke sier noe, må du ta ut feriedager.

Har du allerede søkt internt, vil jeg anbefale deg å snakke med sjefen din I DAG. Ikke noe verre for henne enn om hun får vite dette via rykter!!

Hvis du søker nye jobber, får du økt lønn gjennom forhandlinger. Jeg kjenner ingen som er "heldige" og derfor går opp i lønn. De fleste får det fordi det passer deres kompetanse, og de fortjener det. Du må finne ut hva du er verdt, og kreve å få det betalt. Uansett om du bytter selskap eller ikke.

Hvordan du søker jobber, kommer an på hva du jobber med, og hvor du flytter. I noen yrker er det lurt å kontakte rekrutteringsbyråer, i andre er det lurt å kontakte vikarbyråer (de forhandler også faste ansettelser for kundene sine). Om du jobber i butikk, som telefonselger eller lignende, kan du sikkert ta en ringerunde. I større selskaper må du uansett regne med å måtte levere søknad.

Du bør begynne med å lage CVen din, og registrere den overalt på nett - aetat, rekrutteringsbyråer, vikarbyråer etc. Så ringer du byråene, og setter i gang.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...