Gå til innhold

Om å gi slipp på fortida...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet liksom ikke helt hvilket forum jeg skal legge dette inn under...

Når en har en "tung" bagasje av fortid...mye vondt og trist som skjedde i barne/ungdoms årene. Mistet min mamma også.

Men hvordan bli ferdig med det?

Må en bearbeide ting, eller kan en lære å leve med det?

Vet det alltid vil prege meg det som skjedde, men jeg vil på en måte komme videre....

Noen tips eller synspunkt?

Takk

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ofte være veldig hjelp i å snakke med en objektiv person (psykolog etc). Dette setter ofte ting i perspektiv i tillegg til at man slipper å legge byrden på vennene sine ved å fortelle ting til dem. Ved å få snakket skikkelig om det synes jeg det kan bli lettere å få ting på avstand..

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Sånn jeg ser det er det å bearbeide det noe som gjør at du lettere kan leve med det (altså ikke et enten-eller-spørsmål).

Jeg tror også at det å snakke med en nøytral person kan være bra. Da vil man kunne snakke ordentlig og lenge uten å ha dårlig samvittighet for at det kun er du som forteller (i motsetning til med venner). En utenforstående kan kanskje ha et annet perspektiv, og også tørre å si mer hva de mener. Det er lett å tenke seg at en del venner vil lytte og være enig, og kanskje ikke tørre å stille de vanskelige spørsmålene. Ikke for dét, man snakker vel med venner om slikt også, men hvis du har et større behov, hvor du trenger å snakke mye over tid, kan det kanskje være bedre med en utenforstående.

Uten at du skriver alt hva du har opplevd, så høres det ut som du har hatt tøffe tider. Jeg tror at slike ting aldri vil forsvinne helt, men at man kan bearbeide dem ordentlig og få dem litt på avstand. På den måten kan det du har opplevd bli en styrke framfor en svakhet (slik det er lett å tenke). Jeg tror at det å ha opplevd noen vanskelig ting kan sette livet mer i perspektiv, og man kan f.eks. bli flinkere til å forstå andre, for å nevne noe.

Skrevet

Noen får god hjelp hos psykolog, andre har erfart at det finnes andre metoder som er sinnsykt mer effektive. Bestem deg for å være åpen for å finne den metoden som er best egnet for deg til å bearbeide (og bli kvitt) det som er vanskelig for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...