Smusse Skrevet 17. september 2006 #1 Skrevet 17. september 2006 Hvor mye overtid jobber dere? Selv har jeg en jobb der det er "forventet"at man skal jobbe overtid. Hvis jeg går hjem klokken 15 (jobber fra 7-15) har jeg rett og slett dårlig samvittighet! Dette sliter mye på meg og jeg jeg vurderer om jeg skal skifte jobb. Greit at man tjener ekstra penger ved å jobbe overtid, men penger interesserer meg ikke i det hele tatt. (neida, jeg er ikke rik. Bare at lykke betyr mer for meg enn penger) Jeg vil heller ha tid sammen med samboeren min Men jeg lurer bare på hvor mye overtid dere jobber?
Gjest loren Skrevet 17. september 2006 #2 Skrevet 17. september 2006 Jeg begynte i ny jobb for 2 uker siden og drar sjelden fra jobb før klokka er 17:30... Jeg starter 7:30. Med reisetid blir det lange dager.. men det trengs i og med at vi er en bedrift i endring og jeg er ny...
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #3 Skrevet 17. september 2006 Blir lange dager, ja. Det som er skikkelig drit er at jeg ikke får noen form for overtidsbetaling for det. Det er ganske fleksible tider der, og de fleste andre kommer senere enn meg. Jeg får jo skikkelig dårlig samvittighet og føler folk glor etter meg og tenker "Oi så tidlig hun går" når jeg går hjem tidligere enn 17.30. Selv om jeg da har startet et par timer tidligere enn dem. Den ene sjefen min har også en tendens til å komme sent, og så gi meg arbeidsoppgaver rett før jeg har tenkt å gå, så jeg må sitte like lenge som ham. GREM! Jeg har jo ikke tid eller overskudd igjen til å gjøre noe etter jobb.
Gjest niomi Skrevet 17. september 2006 #4 Skrevet 17. september 2006 Tja, i perioder. Men jeg har lært meg ordet "nei". Og til vanlig jobber jeg 8-16. Og det er helt greit. Har tross alt nesten 2.5 timers reisevei hver dag. Hadde en periode i vinter, da vi hadde ekstremt mye å gjøre og var underbemannet. I den perioden gjorde jeg stort sett to ting - jobbe og sove. Dette var samtidig som vi tok over leilighet, og jeg hadde skikkelig dårlig samvittighet overfor kjæresten min, som måtte rydde og møblere leiligheten alene... I de to månedene hadde jeg betalt 50% mer enn en vanlig måned uten overtid... En vanlig måned jobber jeg mellom 10 og 20 timer overtid, vil jeg tro. Tar ut 50% overtidstillegg for hver eneste påbegynte halvtime. For lønna mi er for 37,5 timer i uka, ikke 50.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 18. september 2006 #5 Skrevet 18. september 2006 Omtrentlig 5 måneder i året jobber jeg veldig mye overtid. Enkelte måneder er jeg på jobb fra 08 til 20-22. Resten av året har jeg mulighet for en del avspassering. Dessverre har jeg ingen jobb hvor jeg kan bruke ordet nei, uansett hvor flink jeg er til å si det, fordi jeg har en jobb med mye ansvar. Og jeg føler at man som sjef bør prøve å være på jobb når de ansatte er der, uansett til hvilken tid. Og det er til tider veldig, veldig mye å gjøre. Og dette er arbeide som ikke kan deles på flere. Synes det er greit å jobbe overtid, fordi jeg i perioder har mye fri også. Kunne ikke tenkt meg en jobb hvor jeg jobber 12 timer døgnet rundt året rundt.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #6 Skrevet 18. september 2006 Hvor mye overtid jobber dere? Selv har jeg en jobb der det er "forventet"at man skal jobbe overtid. Hvis jeg går hjem klokken 15 (jobber fra 7-15) har jeg rett og slett dårlig samvittighet! Dette sliter mye på meg og jeg jeg vurderer om jeg skal skifte jobb. Greit at man tjener ekstra penger ved å jobbe overtid, men penger interesserer meg ikke i det hele tatt. (neida, jeg er ikke rik. Bare at lykke betyr mer for meg enn penger) Jeg vil heller ha tid sammen med samboeren min Men jeg lurer bare på hvor mye overtid dere jobber? ← Den forrige jobben min gjorde at jeg følte at det var forventet av meg å jobbe overtid. Ikke bare noe jeg følte, det var det. Vi gikk sjelden hjem før kl: 22:00 om kvelden, så livet handlet om 1 ting. Jobb. Det holdt i litt over 1 år og så sa det stopp. Jobbert lørdager, søndager.. "Måtte" oppom jobb hver søndag, ellers gikk uken til helvete. Det sa stopp og jeg brukte nesten et helt år på å komme meg. På sett og vis har jeg ikke kommet meg 100 % ennå, og dette er over 3 år siden nå. Føles fremdeles som igår. Nå har jeg ny jobb, hvor jeg etter bare 6 mnd i denne jobbet har blitt oppgradert hele 2 ganger allerede. Høyere stillinger og mer ansvar. For meg kommer det veldig naturlig og det er alltid slik. Inget jeg prøver spesielt hardt på, men jeg øker alltid i rollene mine uansett hvor det er, og jeg kan godt forstå hvorfor. Jeg er dyktig. Problemet med å være dyktig, og siden få litt mer ansvar og senere ennå litt, er dersom man er som meg. Jeg har et "unormalt" tempo og evner å gjøre svært mye. Det betyr alikvel ikke at det kan slite på meg også. Derfor har jeg allerede nå begynnt å merke små tendenser som erfaringmessig forteller meg at jeg må huske på hvordan det gikk sist gang. Jeg er blitt "litt" flinkere men ikke best. Prøver å balansere dette så godt som mulig. Men som dumt er tror jeg også at det faktisk nærmest er en umulighet å gå rundt som verdens friskeste og rolige person dersom man har ansvarsroller. Det henger liksom ikke sammen. Det er dumt, men man gjør på mange måter et valg. Kunststykket er å ikke la det gå for langt. Var jeg deg, ville jeg byttet jobb. Ikke fordi du jobber for mye, men fordi jobben din får deg til å føle det som du gjør. Slik skal det ikke være, og da jobben vår utgjør en veldig stor del av livet vårt (du som alle andre tar med seg jobben hjem, blandt annet) er det viktig å trives på jobb. Veldig, veldig viktig.
Gjest Gjesta Skrevet 19. september 2006 #7 Skrevet 19. september 2006 Nei, jeg jobber ikke mye overtid. Jobber når det er nødvendig, men fritida mi er veldig viktig for meg. Jeg har et liv utenom jobben... Sånn tenker min kjære også. Selv om han har mått jobbe en del overtid i år.
Gjest prestekrage Skrevet 19. september 2006 #8 Skrevet 19. september 2006 Vel- så mye overtid på jobben blir det ikke. Vesla må hentes i barnehagen innen 1630. Men det blir endel jobbing hjemme på kveldstid. Samt at jeg often tar noen timer på jobben de lørdagene vesla er hos pappan sin...
Malama Skrevet 19. september 2006 #9 Skrevet 19. september 2006 Jeg jobber i staten, vi har overtidsnekt. Jeg jobber derfor ikke stort mer enn 40-50 timer overtid, disse jobber jeg dog svært konsentrert i løpet av bare en måneds tid. PLUSSTID blir det en god del av også da... og det over 45 timer strykes ved nyttår. Personlig er jeg påpasseig ved å ta ut ferie i avspassering av plusstid, slik at jeg holder meg under den grensa og ikke får noe "strøket". Min kjære er dessverre ikke like flink til dette, han jobber lenger dager enn meg og får mer plusstid, og får noe strøket. Ved siste stryking (hos dem er de ikke ved nyttår) tok han seg fri enkelte dager før "grensedatoen" for å bruke av plusstida, fikk likevel noe strøket, og endte opp me å gå på jobb på lørdagene, uten å føre timer for det, for å få gjort det ha ikke gjorde da han tok seg fri en dag i uka. så det gikk jo opp i opp, kunne likegodt fått timene strøket... Jeg føler ikke dårlig samvittighet om jeg går tidelig, men det medfører jo bare at jeg har mer å gjøre nestr dag da. Det er viktig å ta hensyn til seg selv også, og for mye overtidsarbeide sliter en ut! Da kan en ende opp med å bruke lang tid på å få tilbake overskuddet. (Dette er noe jeg prøver å forklare min elskede, som med sin jobb og i tillegg en bijobb og et par frivillige verv brenner lyset i begge ender for tiden...)
lillesky Skrevet 20. september 2006 #10 Skrevet 20. september 2006 Ja, jeg jobbet altfor mye overtid før. Hver dag. Og det samme skjedde med meg som med gjest over her: kroppen sa stopp. Jeg håper jeg har lært å si nei nå!
Champagnepiken Skrevet 20. september 2006 #11 Skrevet 20. september 2006 Jeg jobber en del overtid, mest for å dekke saker på kveld/i helg. Det plager meg ikke i det hele tatt - jeg er singel, har bare meg selv å ta hensyn til, og har god bruk for de ekstra pengene. Faktisk sitter jeg på overtid akkurat nå.
Colargol Skrevet 20. september 2006 #12 Skrevet 20. september 2006 Da jeg jobbet (har blitt student igjen nå ) så jobbet jeg endel overtid, men lærte meg også å si nei etterhvert. Det ble også tatt opp dette med overtid, og fikk da inn en ordning sånn at jeg og de andre kunne ta litt avspasering uten kutt i overtidsbetalingen og den ordningen er noe av det beste jeg har hatt! Da kunne man gå med på å jobbe litt overtid liksom.. Men nå hadde jeg en helt super sjef også da, og det var en forholdsvis liten bedrift...
Gjest niomi Skrevet 20. september 2006 #13 Skrevet 20. september 2006 Tja... Man har faktisk krav på overtidstillegget selv om man avspasserer overtidstimene. Så så veldig generøs var da ikke denne sjefen.
Gjest Malina Skrevet 23. september 2006 #14 Skrevet 23. september 2006 Jeg har ca. 50% stilling på sykehus, og jobber 2-3 dager i uka, og 3.hver helg. I tillegg kan jeg få så mange vakter jeg vil,for det trengs alltid folk. Jeg jobber mye overtid. Og ofte kan jeg ikke si nei heller,fordi jeg vet det ikke vil gå hvis ingen bli igjen en time eller to... 1-2 timer høres ikke så mye ut,men jeg når man har vært på jobb en hektisk dag,kjenner man forskjell på å gå til klokke 18 istedet for til klokke 16. Så ja; per uke blir det noen timer tilsammen,selv om jeg ikke har full stilling.
Gjest Gjest1 Skrevet 23. september 2006 #15 Skrevet 23. september 2006 Jeg jobber vanligvis ikke så mye overtid, men i en periode nå blir det en del. Jeg styrer selv når jeg vil jobbe utenom fast tid, så sånn er det greit. Går heller ned en lørdag eller søndags formiddag enn å bruke ettermiddagene så lenge jeg har barn på skolen. Når det er sagt får jeg ikke overtidsbetalt. Overtidsarbeid er inkludert i lønnen, og da jobber man heller ikke mer enn høyst nødvendig ut over vanlig tid.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #16 Skrevet 23. september 2006 Hvor mye overtid jobber dere? Selv har jeg en jobb der det er "forventet"at man skal jobbe overtid. Hvis jeg går hjem klokken 15 (jobber fra 7-15) har jeg rett og slett dårlig samvittighet! Dette sliter mye på meg og jeg jeg vurderer om jeg skal skifte jobb. Greit at man tjener ekstra penger ved å jobbe overtid, men penger interesserer meg ikke i det hele tatt. (neida, jeg er ikke rik. Bare at lykke betyr mer for meg enn penger) Jeg vil heller ha tid sammen med samboeren min Men jeg lurer bare på hvor mye overtid dere jobber? ← har fast 12 timers dag, så det er sjeldent overtid,men det hender...
Morea Skrevet 23. september 2006 #17 Skrevet 23. september 2006 I min forrige jobb (er arbeidssøkende nå på grunn av kjærligheten og venner på nytt sted) jobbet vi ekstremt mye overtid. Men så elsket jeg jobben min også. Husker det å ta taxi for å rekke å kjøpe mat før butikkene stengte (de som var åpne sent). jobbet også i staten men i en noe sær jobb (ikke så mange som visste hva vi gjorde for å si det sånn...) Hadde høy lønn og ikke overtid, slik at arbeidsvesenet ikke skulle komme om natten.
trønder Skrevet 24. september 2006 #18 Skrevet 24. september 2006 Jeg jobber mye overtid, ofte 10-20 timer i uka. På grunn av at jeg har det som kalles en selvstendig stilling får jeg ikke overtidsbetalt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå