Gå til innhold

HVA BRUKER DER MIKROBØLGEOVNEN TIL?

Anbefalte innlegg

Gjest Mikromidas
Skrevet

Trenger noen gode tips om hva jeg kan lage i mikroen min!

Og hvordan koker dere poteter i den? (Jeg har bare bakt poteter inni der ;) )

Min mikro blir for det meste brukt til tining og poppe popcorn så jeg tar gjerne i mot litt inspirasjon. Er ganske utrent, så jeg trenger å få det inn med teskje! :ler:

(Mikroen min er forresten en Whirlpool med grill og crispfunksjon i tillegg til de vanlige bølgene.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker den nærmest utelukkende til å varme opp mat. Kjempekjekt, siden jeg kan lage mye mat på èn gang, og varme porsjonene igjen seinere. Hadde ikke klart meg uten.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Popkornpopping, varme maiskolber, varme rester, av og til bake poteter (ikke med folie!). Hender også at jeg smelter sjokolade i mikroen.

Skrevet
Jeg bruker den nærmest utelukkende til å varme opp mat. Kjempekjekt, siden jeg kan lage mye mat på èn gang, og varme porsjonene igjen seinere. Hadde ikke klart meg uten.

Der er vi sannelig enig du. Som jeg skulle skrevet det selv. Mikroovnen har tatt over funksjonen brødboksen engang hadde.

Gjest Mikromidas
Skrevet

Oi, dere svarer raskt! Takk skal dere ha! Har dere noen oppskrifter? Ser ut som om dere bruker mikrobølgeovnen til det samme som meg! :ler:

Hvordan lager dere havregrøt?

Gjest Mikromidas
Skrevet

Hvordan er det forresten å lage eggerøre? Eller omelett? Hvis noen har gjort det setter jeg pris på oppskrift (med hvor mange W, og hvor lang tid osv)! :)

Og ostesmørbrød?

Skrevet

Vi bruker ikke mikrobølgeovnen til så veldig mye. Jeg bruker den til å smelte sjokolade, smelte smør, til å bake poteter (hvis det er bare én eller to) og til å poppe mikropopcorn. Det hender vi bruker den til å varme opp mat, men jeg foretrekker å varme det på komfyren, synes maten holder seg varmere lenger da.

Skrevet

Vi popper popcorn, varmer eller tiner opp rester, lager havregrøt og smelter smør. Har egentlig ikke så mange bruksområder, men kunne alikevel ikke greid meg uten :)

Havregrøt: Havregryn og vann, sett på full guffe ett minutt. Rør rundt. Ha på 1 minutt til :)

Skrevet

Jeg varmer taco-lefser der, og så tørker jeg støv av den et par ganger i året.

En nyttig dings med andre ord... :sjenert:

Gjest Mikromidas
Skrevet

Takker igjen! I morgen blir det havregrøt til frokost.

Og Kosemose; jeg har klart det kunststykke å kjøpe en mikro som passer fint inn i hjørnet på kjøkkenbenken, men det er ikke plass til å tine et helt brød inni der! :frustrert:

Skrevet

Del brødene i halve før du fryser de. Så kan du tine et halvt om gangen. Da får du plass.

Jeg bruker microen til å tine ting og til å varme opp ting - og det er vel det.

Gjest Mikromidas
Skrevet
Del brødene i halve før du fryser de. Så kan du tine et halvt om gangen. Da får du plass.

Kom på at jeg kunne gjøre det akkurat da jeg skrev innlegget om brødet! Det har altså tatt meg ca. 1/2 år å finne ut det! Sier litt om hvor praktisk jeg er! :ler:

Skrevet

Jeg bruker også mikroen til å tine og varme opp ting.

Ellers står den bare og ser stygg ut og er i veien.

Skrevet
Kom på at jeg kunne gjøre det akkurat da jeg skrev innlegget om brødet! Det har altså tatt meg ca. 1/2 år å finne ut det! Sier litt om hvor praktisk jeg er!

:ler: Den var søt.

Skrevet
(Mikroen min er forresten en Whirlpool med grill og crispfunksjon i tillegg til de vanlige bølgene.)

Vi lager pommes frites med crispfunksjonen, og griller paprika med grillfunksjonen. Ellers har jeg brukt mikroen til å koke ris (men det koker alltid over :frustrert: ). Har dampfunksjon, så damper også litt grønnsaker (og skulle ønske jeg var flinkere til det)

Skrevet

Med crisp så kan du steke egg, bcon, pizza, lage eplekake osv...

Vært på kurs der vi laget pizza fra "bunnen" med toro pizzadeig og eget fyll...

Husker ikke hvor lang tid det tok, men det ble faktisk veldig godt.

Gjest Fjellsippa
Skrevet (endret)

Jeg bruker stort sett microen til å varme mat (til en person), micropop og smelte smør når jeg baker. Og så koke gulrot da. Skjærer en gulrot i biter, har dem i ei skål med litt vann, og så inn i microen. Bruk lokk (egne lokk som er beregnet til å ha over maten i microen) Kan også koke andre grønnsaker på samme måte. Bevarer vitaminene bedre enn om du koker dem i en kasserolle med masse vann.

Tips om brød hvis du er alene. Jeg baker 4 brød, skjærer alle i skiver og fryser. Når jeg skal ha brød tar jeg opp de skivene jeg trenger og tiner i brødristeren. På den måten har jeg alltid ferskt brød. Du kan sikkert tine skivene i microen også.

Ellers synes jeg ikke microen egner seg så godt til å lage mat. Synes maten blir bedre på vanlig komfyr.

Endret av Fjellsippa
Skrevet
Hvordan er det forresten å lage eggerøre? Eller omelett? Hvis noen har gjort det setter jeg pris på oppskrift (med hvor mange W, og hvor lang tid osv)! :)

Og ostesmørbrød?

Egg er ikke noe du vil putte i microen for egg har en lei tendens til å eksplodere i av microbølgene. Vi trodde at det var egg med skall på som kunne eksplodere så en gang mamma hadde kokt egget for lite så la hun det over i en liten bolle uten skall og la det inn i microen og kjørte det et halvt minutt. Vi trodde at det hadde gått helt greit til hun stakk skjeen i egget som eksploderte og da hadde vi egg over alt. Så bruk gjerne microen til mye forskjellig men dropp eggene. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...