Gå til innhold

Trondheim

Gjest trønder_gjest

Fremhevede innlegg

Gjest trønder_gjest
Skrevet

Skal en snartur innom Trondheim til uka, blir der ca 3 timer bare. Noen tips til hva jeg kan gjøre på den tiden, shopping, hvor bør jeg spise? Får nok ikke tid til museer og slikt, og Nidarosdomen har jeg vært inne i før. Så tenkte meg mest å henge rundt et bra shoppingdistrikt i byen, med spisesteder osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Solsiden har masse spisesteder (riktignok litt "uterestaurantpregete") og masse butikker, i tillegg til en meget bra isbar (som også finnes på Mercursenteret i Nordregate).

Skrevet

Vil anbefale midtbyen. Hvis du rusler i Nordre gate, så har du Mercursenteret i en ende og Byhaven i andre enden - og Trondheim Torg like bortafor.

Skrevet
Vil anbefale midtbyen. Hvis du rusler i Nordre gate, så har du Mercursenteret i en ende og Byhaven i andre enden - og Trondheim Torg like bortafor.

Må nesten si meg uenig her.. Stedene du nevner representerer liksom den typiske by, og du ser ikke såmye som du ikke vil kunne oppleve andre steder. Jeg ville gått en tur til bakklandet, i områdene rundt og dratt innom solsiden hvis været er ok.

Men hm.. Ser at du er ute etter shopping, så jeg får vel trekke tilbake "kritikken".. Men du har shopping på bakklandet også, men mye mer spennende enn de vanlige kjede-butikkene. Håkki (rare åpningstider) og flere vintagebutikker etc. Og ikke glem Dromedar kaffebar! De har en fantastisk "sweet-chili kaffe".

Skrevet

Du MÅ gå på Dromedar (Bakklandet, nordre gate eller olav tryggvasons gate) og drikke en søt chili.. ;)

Skrevet
Du MÅ gå på Dromedar (Bakklandet, nordre gate eller olav tryggvasons gate) og drikke en søt chili..  ;)

Ja, ikkesant!? Takk for støtten ;)

Skrevet

Helt enig, Bakklandet Må du få med deg.

Skal du shoppe ville jeg anbefalt en tur nedover Nordre med avstikker i Thomas Angels gate.

Skrevet

Jeg skal også til Trondheim, men skal være litt lenger enn 3 timer. ;) Skal bo på Grand Olav.

Tips? Gjerne shopping. :ler:

Hvor ligger Dromedar? Langt unna?

Skrevet

Dromedar finner du tre steder i byen. Søk på gulesider og se på kartet:)

Skrevet

På en tretimers tur ville jeg kanskje begrenset meg til ett område. Bakklandet er koselig, men det er ikke mange interessante butikker der hvis man ikke elsker hjemmelagde formingslærerklær. Sukker er riktignok et unntak - gå innom der. Skysstasjonen på Bakklandet er en koselig kafè. Mener de har mat der også.

Nordre gate er jo en bra handlegate, så litt avhengig av hvor man reiser til/fra er det et fint sted å starte. Mercursenteret er relativt bra, om enn litt lite. Like over gata ligger Dromedar som er mye omtalt; god kaffe, dyre rundstykker (fåes ferskere og muligens billigere på Godt Brød) og nesten alltid fullt. Jeg ville kanskje heller drukket espresso og spist italiensk is i isbaren på Mercursenteret eller på Solsiden (senterkafe-liknende ting er dust, men Cielo eller hva den heter er en perle pga isen).

Jeg tror jeg ville gått for enten Nordre gate eller Solsiden jeg da, for så få timer. Ellers lbir man gående og stresse.

For deg som skal være lengre og bor på Grand Olav, så er det kjøpesenter i Olavskvartalet (litt kjedelig og konservativt etter min mening, men..), på Byhaven litt lengre borti gata er det noen ok butikker men mye "gamlisaktig", men i Olav Tryggvassonsgate generelt ligger det jo også butikker som Åhlens og Noa Noa. Om man bor i Oslo til vanlig er vel ellers ikke Trondheim så spennende for shopping..

Skrevet

Bor ikke i Oslo, og vil veldig gjerne ha litt kulere kjøpesenter enn "gamlingsenter". :ler:

Skrevet
Bor ikke i Oslo, og vil veldig gjerne ha litt kulere kjøpesenter enn "gamlingsenter". :ler:

Hehe, Byhaven er ikke bare gamlissenter, da, men det ER mye gamle kunder der... Men noen av butikkene er fine, så det går an å gå innom og kikke... Hehe. Solsiden er "kulere". Mercursenteret også. Ellers er det ikke så lett å gi tips til folk man ikke kjenner, dessuten er jeg dårlig på gatenavn i byen her :sjenert: Bogart som ligger i en av sidegatene til Nordre er kåra til en av landets beste klesbutikker (pga service?), men der har de mest dyre designerklær... Hm... Retro er kanskje interessant, også er det en butikk jeg ikke husker akkurat hvor ligger (i midtbyen) som har en del norske og franske (?) designklær i tildels greie prisklasser.

Trondheim Torg har litt mer folkelig profil enn mercur, og helt greit utvalg av butikker.

I Fjordgata er det en overfylt bruktbutikk som har endel snålt... Og om du er interessert i kunst ligger Trøndelag senter for samtidskunst der nede. Ellers er Nordenfjeldske kunstindustrimuseum like ved Nidarosdomen (Erling Skakkes gate?) severdig.

Hm. Credo skal være et bra spisested, selv har jeg bare spist dagens rett der én gang, og var fornøyd:-)

Ellers vet jeg jammen ikke om så mange severdigheter i Trondheim, sikkert delvis fordi jeg ikke har bodd her så mange år... Vitenskapsmuseet, kanskje..?

Skrevet

Så hvis jeg bare traver litt rundt i området rundt hotellet, så vil jeg finne noe å bruke pengene mine på? ;) Trenger en god kaffebar også, er det noen i nærheten?

Er interessert i kunst, så kom gjerne med noen tips. Vet at vi skal på utstillingen til Harald Lycke.

Skrevet

Dromedar er en god kaffebar! Gå dit;) Gir meg ikke....

Skrevet
Så hvis jeg bare traver litt rundt i området rundt hotellet, så vil jeg finne noe å bruke pengene mine på? ;) Trenger en god kaffebar også, er det noen i nærheten?

Er interessert i kunst, så kom gjerne med noen tips. Vet at vi skal på utstillingen til Harald Lycke.

fordelen med Trondheim er at du har alt innenfor et lite, kompakt sentrum, omringet av nidelva.

Shopping vil du finne hovedsaklig rundt gågatene Nordre gate og Thomas Angells gate. Men det ligger små skattkister av noen butikker rundt omkring i byen (som Håkki på bakklandet som allerede har blitt nevnt). Shoppingsentrene i sentrum er Trondheim Torg, Mercur, Byhaven og Solsiden.

Det er bra uteliv i byen når studentene er der :) For konsert anbefales Studentersamfundet (det beste i Norge), eller Blæst på Solsiden. Av kaffebarer anbefales Dromedar som finnes bl.a. i Nordre Gate.

Det er også veldig mange bra restauranter i byen. Plukk opp et eksemplar av Plan B eller Natt og Dag og finn ut hva de anbefaler akkurat nå. Jonathan som ligger i kjelleren på Britannia Hotel har fantastisk mat. I Nordre Gate ligger det en italiensk restaurant oppe i 2.etg. i et rødt trehus (øverst i gata) som har verdens beste lasagne :) Credo er veldig bra.

Et cafebesøk/lunsj på Bakklandet anbefales virkelig! Gå i retning Nidarosdomen, og over gamle bybro, så finner du Bakklandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...