Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #1 Skrevet 17. september 2006 Merkelig spm kanskje, men hvordan var det første gangen dere skulle lære dere å vaske og skifte bleier på eldre?? Kunne godt tenkt meg å jobba som vikar for å se om det kanskje er no for meg etterhvert. Blir ihvertfall ikke arb.ledig Men det er dette med vasking på private steder som gjør meg litt ille til mote. Er liksom vant til å se på eldre med respekt og føler da at det ikke "sømmer seg" Noen her som kan fortelle meg litt?
Gjest Hilde79 Skrevet 17. september 2006 #2 Skrevet 17. september 2006 Jeg har jobbet som pleieassistent både på gamlehjem og i bolig for funksjonshemmede. Det som slår meg hver gang folk spør meg om hvordan det er, så går det på dette med bleier og annet intimt stell. Jeg husker ærlig talt ikke hvordan det var første gangen..... Det blir en så innarbeidet rutine etterhvert, bleier, dusjing, generelt stell blir en så naturlig del av det å være sammen med det mennesket at det går ubemerket hen. Det som oppleves som belastende, er at det kan være fysisk tungt arbeid, da det kan være utilstrekkelig med hjelpemidler som heis o.l. Kan også være tøft psykisk, kommer an på hvor du havner og hvordan du tar det. Man jobber ofte med mennesker som ikke har det helt supert fysisk eller psykisk... Fint at du har den respekten for eldre, behold den, den er ingen hindring for deg. Heller en hjelp til å føre noe fint inn i hverdagen til disse menneskene. Lykke til!!!
Gjest Malina Skrevet 17. september 2006 #3 Skrevet 17. september 2006 Merkelig spm kanskje, men hvordan var det første gangen dere skulle lære dere å vaske og skifte bleier på eldre?? Kunne godt tenkt meg å jobba som vikar for å se om det kanskje er no for meg etterhvert. Blir ihvertfall ikke arb.ledig Men det er dette med vasking på private steder som gjør meg litt ille til mote. Er liksom vant til å se på eldre med respekt og føler da at det ikke "sømmer seg" Noen her som kan fortelle meg litt? ← Ingen merkelige spørsmål! For de aller fleste så vil det nok være rart å vaske andre mennesker nedentil de første gangene. Enten det er eldre eller yngre mennesker. Første gangen jeg var i den situasjonen var jeg når jeg hadde praksis på sykehjem som hj.pl. og veilederen min hadde vist meg åssen det skulle gjøres først. Så fortalte hun meg noe viktig; at de fleste eldre du møter på sykehjem er vant til å bli vasket og gjør nesten ingenting av det. Det er verre med unggutter som ligger op sykehus med brukket armer etter en bilulykke feks!! Så det er jo en ting og tenke på når du skal gjøre dette. Men allikevel; det kommer til å bli rart de første gangene når man skal veske,smøre,undersøke en annen person nedentil. Men etterhvert tenker du ikke noe over det, og gjør det like enkelt som du skifter sår på beina eller noe annet. Ett tips er jo at du får godt beskrevet at en som jobber der hvordan hver pasient skal ha stellet sitt slik at du er trygg på hva du skal gjøre når du kommer i den situasjonen. Noen kan jo klare en del av stellet selv. Ett annet tips er å stelle pasienten nedentil i seng før h*n står opp. Da kommer man "godt til" og pasienten får en mye grundigere vask og man klarer og observere mer enn om man må stå bøyd inne under vasken på en knøtt lite bad og prøve å komme til med en klut... Snakk om været,hvilke aktiviteter som skal skje i dag eller om besøket pasienten hadde i går el.lig. når du vasker,så tar man fokuset litt bort fra vaskingen. Som sagt; etter en stund kommer du ikke til å tenke på det engang,det er jeg sikker på. Det går nok bra! Lykke til!
Gjest Sykepleier Skrevet 17. september 2006 #4 Skrevet 17. september 2006 Jeg jobber som sykepleier, og har gjort dette mange ganger, både på sykehus og på institusjon for eldre. En venner seg veldig til det, vi som jobber i helsevesenet tenker jo ikke over detaljene over det vi driver med hele tiden Det går raskt og fort unna dette med intimvaskingen, akkurat som å re seng og prate om hva slags mat de liker
Gjest Bertine Skrevet 17. september 2006 #5 Skrevet 17. september 2006 Enig med sykepleieren over her Intim vasken er en så liten del av dagen, at det trenger du ikke bekymre deg for. Syns det er ganske sykt at det eneste folk som regel forbinder med å jobbe på sykehjem er dritt og bleier! Det er gamle, ordentlige mennesker som bor på ett sykehjem. De fortjener respekt. Tilbake til poenget, litt flaut i begynnelsen, men etterhvert går det helt greit. Lykke til!
Gjest KATTAstrofe Skrevet 18. september 2006 #6 Skrevet 18. september 2006 Enig med sykepleieren over her Intim vasken er en så liten del av dagen, at det trenger du ikke bekymre deg for. Syns det er ganske sykt at det eneste folk som regel forbinder med å jobbe på sykehjem er dritt og bleier! Det er gamle, ordentlige mennesker som bor på ett sykehjem. De fortjener respekt. Tilbake til poenget, litt flaut i begynnelsen, men etterhvert går det helt greit. Lykke til! ← Enig! Om man gruer seg til å stelle noen nedentil for første gang, så prøv heller å fokuser på hvordan pasienten har det. Pass på at pasienten ikke ligger blottet. Stellet er en flott anledning til å gjøre gode observasjoner
NovaFlare Skrevet 18. september 2006 #7 Skrevet 18. september 2006 Heisann! Jeg er hjelpepleier! Jeg husker veldig godt min første erfaring med intimstell. Jeg hjalp ei gammel dame på toalettet, og vasket henne etterpå. Vet du hva? Det er helt annerledes når du vet at et menneske virkelig trenger deg. Den damen eller mannen som du vasker, klarer ikke dette selv, og er kanskje fullstendig hjelpesløs. Da er det ikke ekkelt lenger i det hele tatt. Husk at dersom man ikke får vasket seg nedentil, eller får tørket seg bak, så vil jo både urin og avføring etse på huden og det vil bli forferdelig sårt. Jobben vi helsearbeidere gjør er livsviktig, og du kan trøste deg med at de menneskene som ligger på f.eks på et sykehjem er veldig vant til å bli stelt. Og de setter pris på det. Tenk så avhengig de er av oss? De klarer ikke stelle seg selv, og veldig mange får faktisk depresjoner fordi de ikke er selvstendige lenger. Prøv å forestille deg det Nei, ekkelt og rart er det ikke. Helt ærlig, det er som å skifte bleie på en baby. En veldig stor en da Den trenger deg, og det gjør de eldre også. Man må være nøye. Det jeg ser mye av er helsearbeidere som slurver ved toalettet. De eldre skal være like rene etter et dobesøk som det vi selv er etter et dobesøk. Og morgenstellet også. Du vil finne det givende å jobbe med eldre. Den gode følelsen man får når man ser at "Olga" er fornøyd etter stellet er ubetalelig! Kanskje du har hatt ekstra god tid, sminket henne litt, rullet opp håret, tatt på ekstra pene klær og fått pusset gebisset som kollegaen din "glemte" i går Du ser at hun føler seg VEL. Og ikke minst vet du at etter en hel natt med våt, sviende bleie, er hun nå endelig vasket, smurt og tørr i en ren bleie! Nei, stell er ikke ekkelt, du gjør et annet menneske en tjeneste. En livsviktig tjeneste som de ikke klarer selv. For meg er det verdens mest naturlige ting. Å hjelpe et hjelpesløst menneske!
Gjest gjesta Skrevet 18. september 2006 #8 Skrevet 18. september 2006 Jeg har jobbet som pleieassistent noen år nå. Og mamma mobber meg stadig med at jeg under hele ungdomstiden ALDRI skulle sette min fot innenfor en institusjon, og bli rævvasker som jeg så fint kalte det.. Når jeg endelig ble 18, så trengte jeg jo en sommerjobb, og da fikk jeg tilbud om å jobbe på et aldershjem.. Gjett om jeg grudde meg for å vaske rumpe da.. Det var ikke noe problem i heletatt. Nedentilvask er bare en liten prosentdel av de oppgavene man har i løpet av en dag, og det blir helt dagligdags for folk som jobber i institusjoner. Det viktigste jeg lærte på opplæringsvaktene mine var: Gjør det som du ville at andre skulle ha gjort det på deg. Og det er en fin huskeregel synes jeg.. Jeg hadde ikke likt en slurvevask nedentil, med påfølgende uren bleie..
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #9 Skrevet 18. september 2006 Jeg jobber som nyutdannet sykepleier, og har hatt erfaring med intimvask og nærhet til pasientene/beboerne under hele studiet, og også nå i ny jobb på et eldresenter i Oslo. Det er bare noe av hverdagen vår, og vi er borte i alt som har med kroppen å gjøre! Munn, hygiene, underliv og alt ved en kropp. Det ser vi på som jobben vår, vi er helsepersonell Dette gjelder oss alle, sykepleiere, helsefagarbeidere og assistenter!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå