Gå til innhold

Meglere som ikke ringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 ganger nå har vi vært og sett på hus, snakket med megler og satt oss opp på liste. Og vi har ikke hørt noe fra megler.

Det ene huset stod plutselig som solgt. Vi snakket med en annen på meglerkontoret og fikk vite at huset gikk for 300' under takst! Ble ganske forbannet fordi vi ikke hadde hørt noe fra de siden vi hadde bestemt oss for at vi ville være med å by til 300' over takst om så ble, noe vi også sa til den vi pratet med.

Skjønner ikke hva som var vanskelig, de hadde 4 telefonnummere og 1 mailadresse de kunne kontakte oss på. Og vi skrev oss opp hver for oss.

Hadde nr til selger fordi vi hadde tenkt å dra på en ekstravisning, men dum som jeg var kastet jeg det da vi ikke hadde mulighet til å dra den dagen likevel. Ellers skulle jeg spurt han om huset ble solgt "litt bak mål".

Hersens meglere, hvorfor ringer de ikke? Og hva kan man gjøre med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva med å ringe opp megleren å høre hva som skjedde?

Må jo ha skjedd en glipp, meglere er jo ute etter å få mest mulig for huset. Tviler på at de vil la huset gå under takst uten å ha ringte alle de interesserte. Isåfall tror jeg det ar skjedd en glipp.

Endret av Skya
Skrevet

Prøv å få tak i megleren! Jeg hadde blitt drit forbanna. De må jo kunne klare å ringe opp folk

Skrevet

Helt ærlig så tviler jeg på dette her. Vet at det er inn å snakke dritt om meglerbransjen, men dette tar kaka.

Om jeg hadde hatt en kunde, og foreslått at vi skulle selge huset 300.000 under takst er det første naturlig spørsmålet fra han at "har du ringt alle på listen?". Som Skya sier er jo alle meglere like opptatt av å få høye priser som det selgerene er. Hvorfor skulle han ikke ringt deg, bare fordi han er en hersens megler? Totalt ulogisk.

Men HVIS det er sånn at du faktisk er seriøs her, er det jo et klart brudd på god meglerskikk, en lov vi ALLE er pliktige til å følge. I så fall ville jeg straks tatt kontakt med faglig leder på kontoret for å komme til bunns i dette. 300.000 under takst minner *veldig* om egenhandel.

Skrevet
2 ganger nå har vi vært og sett på hus, snakket med megler og satt oss opp på liste. Og vi har ikke hørt noe fra megler.

Det ene huset stod plutselig som solgt. Vi snakket med en annen på meglerkontoret og fikk vite at huset gikk for 300' under takst! Ble ganske forbannet fordi vi ikke hadde hørt noe fra de siden vi hadde bestemt oss for at vi ville være med  å by til 300' over takst om så ble, noe vi også sa til den vi pratet med.

Skjønner ikke hva som var vanskelig, de hadde 4 telefonnummere og 1 mailadresse de kunne kontakte oss på. Og vi skrev oss opp hver for oss.

Hadde nr til selger fordi vi hadde tenkt å dra på en ekstravisning, men dum som jeg var kastet jeg det da vi ikke hadde mulighet til å dra den dagen likevel. Ellers skulle jeg spurt han om huset ble solgt "litt bak mål".

Det er ikke første gangen dette skjer. Desverre!!

Skrevet

Dette skal ikke skje og høres litt mistenkelig ut. Ring faglig leder på kontoret og be om innsyn i budloggen. Spør også om kjøper er en bekjent av megler eller noen andre på kontoret. Du har ikke krav på å få vite dette, men i slike tilfeller kan det være med å avdekke om noe uetisk har skjedd. Om ikke du får se det, får ivhertfall fagledelsen det.

Egenhandel er det neppe, de fleste større meglerhus i hvertfall har kontrollrutiner på det. Men det kan være en venn av megler e.l. som er kjøper og da er det viktig at det tas opp og blir ryddet i.

Skrevet

Vi så bare at det stod at det var solgt, derfor ringte vi meglerkontoret. Snakket ikke med personen som hadde hatt med huset å gjøre for h*n var ute. Men spurte om h*n visste hvor mye huset gikk for, noe h*n gjorde. Vi sa ifra til den personen at vi ville gått høyere enn det ble solgt for, så de får i tilfelle ta det derfra siden jeg klarte å kaste nummeret til selger.

Og om det er in å snakke dritt om meglere for tiden så får de som føler seg truffet ta det innover seg, og skjerpe seg. Ikke kjeft på brukerne for at vi har hatt dårlig erfaring med meglere da. OG jeg kalte det en "hersens megler" nettopp fordi h*n IKKE ringte, falt meg ikke inn at h*n ikke ringte fordi h*n allerede var en hersens megler.

Dette var andre gang med samme meglerkontor.

Trodde bare at man uansett hørte noe fra megler når man hadde satt seg opp på liste. Samt snakket med de og sagt at vi var interessert.

Men hva gjør man neste gang man drar på visning? Vi har sett oss ut en kant vi vil flytte til og det ser ut til at de fleste bruker det meglerfirmaet, et lokalt av en større kjede.

Det passer meg i grunn ikke å si til selger at "du, vi er virkelig interessert, men har opplevd før med det meglerfirmaet at de ikke har ringt opp og selgeren dermed solgte huset for mindre enn vi ville gitt"

Skrevet

Legg inn et lavt lavt bud, da må megler kontakte deg hvis det kommer flere bud.

Skrevet

Vi har opplevd akkurat det samme - et hus vi ville ha var plutselig solgt uten at vi fikk vite det. Fatter ikke hvordan slikt kan skje - megleren har ei liste med interesserte - er han ute etter å få huset solgt for mest mulig penger bør han jo ringe alle på den lista... ikke akkurat noe som er vanskelig å få til.

Du kan ikke gjøre stort annet enn det de over sier - ta kontakt med kontoret, klag på den aktuelle megleren og sørg for at de har fått beskjed. Spesielt siden dette er andre gang med samme firma...? Merkelige greier.

Skrevet

Vi har opplevd akkurat det samme; vi var skikkelig interesserte, og forberedt til å gå endel over takst. Så, to dager etter visning så vi plutselig at huset var solgt, til 80 000 under takst.

Idiotmegler.

Gjest Ninakanin
Skrevet

meg og sambo helgarderer oss mot glipper på hus vi gjerne vil ha, og legger inn et rutinebud på 1 krone. Da er megler langt mer pliktig til å følge opp.. Fort gjort å skippe over et navn eller to i hete budrunder, meglere er også mennesker ;)

Skrevet

Hadde det vært meg det hadde skjedd med, ville jeg skrevet brev til meglerkontoret, men kopi til evt. hovedkontor, meglerlauget (eller hva det heter) og forbrukerombudet. For slikt finner jeg meg ikke i. Og nei, slike glipper skjer heller ikke. Dersom de skjer, er det fordi megler/meglerkontor har for dårlige rutiner.

Skrevet

Hvis noe sånnt hadde skjedd meg hadde jeg kontaktet selgeren, ikke megleren. Selgeren er nok også interesert i å handle med deg hvis du vil gi mer.

Meglerbransjen har blitt en skikkelig cowboybransje.

Skrevet (endret)
Hvis noe sånnt hadde skjedd meg hadde jeg kontaktet selgeren, ikke megleren. Selgeren er nok også interesert i å handle med deg hvis du vil gi mer.

Meglerbransjen har blitt en skikkelig cowboybransje.

Men det er vell lite en selger kan gjøre når han allerede har solgt huset under takst?

Det er jo megleren som har gjort feilen, og dermed er det h*n som må ta støyten og.

Endret av Skya
Skrevet
Men det er vell lite en selger kan gjøre når han allerede har solgt huset under takst?

Det er jo megleren som har gjort feilen, og dermed er det h*n som må ta støyten og.

Hvis ikke megleren gjør jobben sin er det selger, altså meglerens kunde, som må gjøre noe med det. Hvis selgeren ikke vet om at megleren ikke gjør jobben sin er det lite han kan gjøre.

Skrevet

Selgeren kan ikke gjøre noe når huset er solgt. Ikke megler heller forsåvidt - avtalen er inngått og er bindende, med mindre da kjøper vil selge videre. Dere er ikke part i avtalen.

Men - igjen - du må snakke med faglig leder ved kontoret der megleren jobber. Dette er hans ansvar.

Skrevet
Selgeren kan ikke gjøre noe når huset er solgt. Ikke megler heller forsåvidt - avtalen er inngått og er bindende, med mindre da kjøper vil selge videre. Dere er ikke part i avtalen.

Klart selgeren kan holde megler ansvarlig hvis megler ikke har gjort den jobben han skulle.

Men - igjen - du må snakke med faglig leder ved kontoret der megleren jobber. Dette er hans ansvar.

Faglig leder er også bare en eiendomsmegler og vil i de aller fleste tilfeller kun være opptatt av å komme seg ut på golfbanen eller cruise i den nye bilen sin. Neppe mye hjelp å få der.

Skrevet
Klart selgeren kan holde megler ansvarlig hvis megler ikke har gjort den jobben han skulle.

Faglig leder er også bare en eiendomsmegler og vil i de aller fleste tilfeller kun være opptatt av å komme seg ut på golfbanen eller cruise i den nye bilen sin. Neppe mye hjelp å få der.

1. Klart han kan. Men han har signert en avtale og det kan han ikke gå tilbake på. Han kan klage inn megleren og kreve erstatning for tapet han er påført. Men han kan ikke kreve å heve kjøpet - megleren er ikke part i det - det er mellom kjøper og selger.

2. Faglig leder har faglig ansvar og vil være opptatt av eget og avdelingens/selskapets rennome. De fleste faglige ledere er gamle nok til å ikke være så opptatte av den nye bilen sin. Og om du tror det er meglere du ser på golfbanen, bør du se litt på arbeidstiden deres... Det er nok flere kommunalt ansatte der tenker jeg :ler::ironi:

Skrevet

Jeg har vært på haugevis av visninger denne sommeren, og vi skrivde oss alltid opp på lista. jeg vil si at 1 av 3 ringte oss. Etter å ha mista muligheten til å by på ganske mange leiligheter, begynte vi å selv ringe til megler dagen etter visning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...