Gå til innhold

Hvorfor skal jeg som jente...


Sukkersøta

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellsippa
Hvorfor skal ikke vi være trygge??? som menn kan. Må være redd for å bli voldtatt/overfalt når vi går alene. Litt satt på spissen kanskje. MEn det er jo faktisk slik det er.

I følge statistikken er det flest menn/gutter som blir utsatt for vold på offentlige steder. Så det stemmer nok ikke at menn er trygge når de går ut om kvelden.

Skjønner poenget ditt, og ønsker meg også et tryggere samfunn. Folk burde bli litt snillere med hverandre. I alle fall la andre være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror trådstarter tenker mer på å bli overfalt/seksualisert vold. Gutter sloss mer på byen og den inngrodde tanken blant de fleste om at gutter ikke skal slå jenter sparer faktisk jenter i en god del situasjoner. Det største problemet ligger vel i at når en kvinne overfalles av en mann har han et fysisk overtak man ikke har med en annen mann, men det gjør ikke det faktum at menn ligger like tynt eller tynnere an når de går ute mindre sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Jeg er ikke redd menn, å sette rundt 50% av befolkningen i en bås som potensielle voldsutøvere blir litt feil i mine øyne. Jeg syns ikke det å gå alene er en god idé uansett, mann eller kvinne. Menn kan da også bli ranet og slått ned, det ser vi jo eksempler på hele tiden. Det å ha noen å gå sammen med på kveldstid er ikke et tegn på at vi er undertrykte eller redde, det betyr at vi har et minimum av sunn fornuft, og ikke er villige til å ta unødvendige risikoer. Menn burde gjort akkurat det samme.

Er forsåvidt enig med det meste, men jeg mener ikke at jeg båssetter alle menn fordi jeg er redd for overfallsmenn når jeg er ute om kvelden. Jeg er faktisk ikke redd for å bli overfalt av jenter (selv om dette rent hypotetisk kan skje, skjer det ikke like ofte). Jeg tror jo selvfølgelig ikke at alle menn er voldsutøvere fordi jeg er redd for å bli overtfalt av menn.

Jeg skjønner også trådstarter veldig godt når det gjelder manglende frihet. F.eks. så kunne jeg tenke meg å jogge i skogen om kvelden (og utover høsten blir det også tidlig mørkt), men jeg tør ikke. Kjæresten min kan løpe så mye han bare orker om kvelden, men her jeg bor føles det ikke helt trygt å gjøre det alene.

Jeg er ikke redd når jeg går ute i byen om seint kvelden, men det er slitsomt å føle at jeg hele tiden må passe meg ekstra mye fordi jeg er jente. Selvfølgelig må gutter passe seg også, men jeg ser hos kjæresten min at denne frykten jenter har for å bli voldtatt er av et annet kaliber enn den gutter har for å bli slått ned. Jeg har også inntrykk av at de fleste gutter som blir slått ned på byn selv er gode og brisne, og kanskje litt for mye frampå. Mao. så kan man da ta sine forholdsregler og ikke yppe med ukjente guttegjenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper trådstarter vil fremheve at hun ikke kan forstå hvorfor ikke flere menn ringer på dørklokken og frir til henne, når hun er så kjekk og pen soim hun mener å være. :)

Kanskje hun er singel, og ikke forstår hvorfor flere menn her på KG kontakter henne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper trådstarter vil fremheve at hun ikke kan forstå hvorfor ikke flere menn ringer på dørklokken og frir til henne, når hun er så kjekk og pen soim hun mener å være.  :)

Kanskje hun er singel, og ikke forstår hvorfor flere menn her på KG kontakter henne?  :)

Ja der fikk du virkelig sagt det jeg EGENTLIG mener...=)

God helg til deg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du skriver trådstarter. Og for noen kan dette kanskje være et problem/hjertesukk av og til. Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke setter litt pris på det også? Er det ikke litt fint å vite at menn liker det de ser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår hva du skriver trådstarter. Og for noen kan dette kanskje være et problem/hjertesukk av og til. Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke setter litt pris på det også? Er det ikke litt fint å vite at menn liker det de ser?

Men jeg skrev jo det at jeg setter pris på oppmerksomhet, og hvem gjør ikke det. Men når det er snakk om gamle menn som glaner på unge jenter. Eller når det er slik at en jente ikke kan gå ute alene om kvelden da blir det litt feil oppmerksomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skrev jo det at jeg setter pris på oppmerksomhet, og hvem gjør ikke det. Men når det er snakk om gamle menn som glaner på unge jenter. Eller når det er slik at en jente ikke kan gå ute alene om kvelden da blir det litt feil oppmerksomhet

Ja, det er ikke behagelig for den jenta/kvinnen det gjelder.

I varmere strøk er det vel like ille/ennå verre? F.eks. i Spania, på Kypros, og Tyrkia, der glaner vel menn, kommer bort og følger etter en, får aldri sitte alene i fred, vanskelig å bli kvitt dem, osv. Det er litt trist. I så måte er vi vel ganske heldige her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke behagelig for den jenta/kvinnen det gjelder.

I varmere strøk er det vel like ille/ennå verre? F.eks. i Spania, på Kypros, og Tyrkia, der glaner vel menn, kommer bort og følger etter en, får aldri sitte alene i fred, vanskelig å bli kvitt dem, osv. Det er litt trist. I så måte er vi vel ganske heldige her i Norge?

Enig med deg. Men det er jo noe møkk at det faktisk er slik i Norge. At en ikke kan være trygg som jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som fatter hva jeg mener. Skriver jo ikke noe sånt fordi jeg TROR jeg er NOE (janteloven ?!!!)

Men det er litt med det du sier. Vi blir objekter.

Hvorfor skal ikke vi være trygge??? som menn kan. Må være redd for å bli voldtatt/overfalt når vi går alene. Litt satt på spissen kanskje. MEn det er jo faktisk slik det er.

Jeg elsker å gå tur på kveldene når det er litt kjølig, men kan ikke gå alene.

Bor da heller ikke i en by som er så ille (Stavanger).

Vil faktisk kunne sykle og trene uten at MENN sakker ned farten for å kikke....kvalmt!!

Men for all del, liker oppmerksomhet, hvem gjør ikke det....

Skjønner hva du mener selv om førsteinnlegget virket litt... hm, ja. :sjenert::ler::klem:

Men det å være REDD for å bli voldtatt/antastet er en ting, å bli støtt over at menn ser på deg eller gir deg komplimenter er en annen ting.

For å ta det siste først; Noen mennesker SER mye. Jeg, som er jente, ser mye på folk jeg passerer/kjører forbi, og jeg ser nok mer på "flotte" mennesker enn på ordinære mennesker. Men det ligger ikke noe seksuelt i om jeg ser på en flott jente. Tror det er slik at noen mennesker er mer umiddelbare blikkfang enn andre. Kanskje du er en sånn jente? Det jeg prøver å si er at jeg tror ikke du skal legge for mye i det. Selv om menn ser på deg når de kjører forbi, er det sikkert mange damer som ser på deg også. Og det at du er et blikkfang betyr ikke at du er mer utsatt for voldtekt. At en mann ser på deg i det han passerer deg i en bil betyr ikke at han dveler noe særlig ved deg, du er helt sikkert glemt ved neste lyskryss.

Så hva er det du ønsker? At du kun var attraktiv/blikkfang for akkurat de/den gutten(e) DU vil være det for, men ingen andre? Ønsker du å være en grå mus som ingen egentlig "ser"? Hvorfor er det kvalmt at menn finner deg attraktiv? Er det kvalmt om en stygg mann finner deg attraktiv men flott om en kjekk mann finner deg attraktiv??

Ang det å være redd for å bli voldtatt, så tror jeg ikke det har noe med ditt utseende å gjøre eller mennene som ferdes i gatene. Noen mennesker er livredde for å bli slått ned, ranet, voldtatt, kidnappet, osv andre er det ikke. Faktum er at det er veldig få som blir antastet på åpen gate, men er man redd har det ikke så mye med fornuft å gjøre :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skrev jo det at jeg setter pris på oppmerksomhet, og hvem gjør ikke det. Men når det er snakk om gamle menn som glaner på unge jenter. Eller når det er slik at en jente ikke kan gå ute alene om kvelden da blir det litt feil oppmerksomhet

Her syns jeg du er litt usympatisk. Mener du at det er ok at menn gir deg oppmerksomhet eller "glaner" på deg, så lenge det er menn du selv finner attraktive? Stygge/gamle menn skal liksom ikke plage deg med å se på deg, fordi de ikke er attraktive nok?

Når du blir en gammel dame, skal du da ikke kunne se på kjekke, unge menn og tenke "den som hadde vært ung...." ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syns jeg du er litt usympatisk. Mener du at det er ok at menn gir deg oppmerksomhet eller "glaner" på deg, så lenge det er menn du selv finner attraktive? Stygge/gamle menn skal liksom ikke plage deg med å se på deg, fordi de ikke er attraktive nok?

Når du blir en gammel dame, skal du da ikke kunne se på kjekke, unge menn og tenke "den som hadde vært ung...." ?

Jeg støtter Kosemose i den. Skal det være forbudt for menn, bare fordi de har nådd en viss alder, å se på kvinner de finner attraktive?

Menn må få lov til å se på oss kvinner, synes jeg. Det er jo bare hyggelig (såfremt det er snakk om normale og kjekke menn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syns jeg du er litt usympatisk. Mener du at det er ok at menn gir deg oppmerksomhet eller "glaner" på deg, så lenge det er menn du selv finner attraktive? Stygge/gamle menn skal liksom ikke plage deg med å se på deg, fordi de ikke er attraktive nok?

Når du blir en gammel dame, skal du da ikke kunne se på kjekke, unge menn og tenke "den som hadde vært ung...." ?

Herregud...kverulering på alt...dette blir for dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud...kverulering på alt...dette blir for dumt!

Sorry, mener ikke å kverrulere, men syns egentlig det er et ganske interessant spørsmål.

Jeg tror faktisk mange jenter kler seg for å tiltrekke seg oppmerksomhet fra gutter/menn også blir de støtt og krenket hvis "feil" mann biter på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk mange jenter kler seg for å tiltrekke seg oppmerksomhet fra gutter/menn også blir de støtt og krenket hvis "feil" mann biter på...

Det tror jeg også stemmer. Er "ekkelt" hvis en mindre pen mann titter, virker det som. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg syns forøvrig det er forskjell på glaning også. Hvis jeg pynter meg, og menn ser i min retning, så plager ikke det meg. Men jeg husker en gang da jeg hadde vært ute og syklet langt, var sliten og trillet sykkelen opp den siste bratte bakken til huset. Hadde utstyrt meg i full sykkelmundur, med sykkelskjorts og det hele.

Da treffer jeg tre unge menn, som sperrer veien for meg, fordi de vil "prate litt". De begynner rett og slett å kommentere kroppen min og komme med slibrige forslag mens jeg står der og hører på og ikke klarer å komme forbi. Til slutt slapp de meg forbi, og jeg måtte da fortsette opp bakken med min sykkelskjortsbekledde rumpe rett imot dem.

Jeg var så rasende. Følte meg som et skikkelig kjøttstykke. Ikke hadde jeg bedt om det heller. Én ting er hvis man troppe opp på byn med miniskjørt, noe annet hvis man er på sykkeltur og aner fred og ingen fare. Det er dessuten stor forskjell på uskyldige blikk og å stoppe noen og kommentere dem. Dette var en søndag formiddag, så mulig de fortsatt var fulle fra kvelden før, ikke vet jeg. Regner med at de bare skulle tulle og se hvordan jeg reagerte. Men alt man skal finne seg i som jente, altså. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns forøvrig det er forskjell på glaning også. Hvis jeg pynter meg, og menn ser i min retning, så plager ikke det meg. Men jeg husker en gang da jeg hadde vært ute og syklet langt, var sliten og trillet sykkelen opp den siste bratte bakken til huset. Hadde utstyrt meg i full sykkelmundur, med sykkelskjorts og det hele.

Da treffer jeg tre unge menn, som sperrer veien for meg, fordi de vil "prate litt". De begynner rett og slett å kommentere kroppen min og komme med slibrige forslag mens jeg står der og hører på og ikke klarer å komme forbi. Til slutt slapp de meg forbi, og jeg måtte da fortsette opp bakken med min sykkelskjortsbekledde rumpe rett imot dem.

Jeg var så rasende. Følte meg som et skikkelig kjøttstykke. Ikke hadde jeg bedt om det heller. Én ting er hvis man troppe opp på byn med miniskjørt, noe annet hvis man er på sykkeltur og aner fred og ingen fare. Det er dessuten stor forskjell på uskyldige blikk og å stoppe noen og kommentere dem. Dette var en søndag formiddag, så mulig de fortsatt var fulle fra kvelden før, ikke vet jeg. Regner med at de bare skulle tulle og se hvordan jeg reagerte. Men alt man skal finne seg i som jente, altså. :sur:

Herregud hadde blitt så sinna!!!!!!! :frustrert:

Skjønner deg godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du liker oppmerksomhet fra pene, unge og kjekke gutter, men ikke de "mindre" pene eller eldre....sorry mac, men uansett alder eller utseende, så ser alle menn på de samme tingene.....

Vi må bare leve med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...