Tiit Skrevet 16. september 2006 #1 Skrevet 16. september 2006 Noen som har erfaring med kraftig allergisk anfall av antibiotika? Gutten min (6 år)fikk en forholdsvis kraftig reaksjon, og vi dro i hui og hast til legevakta da han plutselig begynte å hovne opp og fikk mye rødt utslett. Han fikk sterioder (?) eller cortison som brusetabletter, og i tillegg 4 antihistamintabletter som han skulle ta. Etter ett døgn tar det seg kraftig opp igjen med utslett og hovent barn, og han har også litt tett hals. Ny tur til legevakta, og samme behandling. Bare at nå fikk vi mer anti-histaminer som han skal ta 3 av i mange dager, helt til utslettet er borte. Jeg har aldri hatt allergi selv eller barn med allergi av noe slag, så dette var veldig ekkel opplevelse for meg. Er usikker på om han kan være allergisk for noe annet, og få en slik reasksjon igjen. Noen som vet? Lurer også på om hvor lang tid det evnt kan ta å få bort alt utslettet. Noen som har erfaring?
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #2 Skrevet 16. september 2006 Jeg ahr selv hatt allergi sjokk på pencilin. Det finnes mange forskjellige typer pencilin, og legen in sa at er man allergisk mot en, så reagrer man kanskje på to til. Men vanskelig å finne ut hvilke.. men det finnes pencilin for allergikere også mitt anfall gikk forresten over i løpet av en uke
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #3 Skrevet 16. september 2006 Det hørtes ille ut for deg og han. Men reaksjonen han fikk er ikke livstruene, eller var i alle fall ikke det denne gangen. Da hadde han fått sprøyte med adrenalin. Men les litt om anafylaksi så er du forbredt dersom du er i nærheten av noen av noen som får dette. Kanskje lurt å ikke la barnet ditt spise veldig "rar" mat, som eksotiske frukter etc. når dere er langt unna legevakt/sykehus. Dersom du er veldig bekymra kan du jo be fastlegen sjekke sønnen din for matallergi (blodprøver) samt spørre legen om det er sannsynlig at andre typer penselin etc. kan utløse anafylaktisk reaksjon hos han på bakgrunn av at han reagerte slik denne gangen.
Tiit Skrevet 17. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 17. september 2006 Takk for svar. Jeg skal få tatt en prikk-test på ham, så får vi se hva den viser.
Gjest Fjellsippa Skrevet 17. september 2006 #5 Skrevet 17. september 2006 (endret) Jeg er også allergisk mot penicillin og sulfa. De har samme kjemiske sammensetning. Kan imidlertid bruke annen antibiotika, som er mest vanlig i dag. Fikk utslett i voksen alder (tror kanskje ikke jeg fikk antibiotika som barn). Utslettet varte noen dager, men jeg fikk ingenting mot det, så sønnen din må ha hatt en kraftigere reaksjon. Jeg fikk beskjed av legen at jeg aldri må ta penicillin eller sulfa igjen. Det kan være dødelig. Ellers er jeg allergisk mot gress og bjørk, men tåler all mat. Så det behøver ikke være noen sammenheng. Bare husk på ved senere anledninger å gi beskjed til leger/sykehus om hva han er allergisk mot. Endret 17. september 2006 av Fjellsippa
FrøkenHobart Skrevet 17. september 2006 #6 Skrevet 17. september 2006 Vil tro han er allergisk mot pencilin og ikke antibiotika generelt. Det høres ut som en lett variant av allergi, selv har jeg også opplevd allergisjokk etter pencilin. Blodtrykksfall, rødflammet og kløe utvendig og innvendig. Denne type reaksjon blir behandlet som beskrevet over med adrenalin og en liten tur innom akutten
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå