Gå til innhold

Melmidd


Gjest Grønn Frosk

Anbefalte innlegg

Jeg mener å huske at man bør fryse ned infisert vare før man kaster den for å unngå å spre skiten når man kaster det i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle som noengang har kjøpt brød eller andre bakevarer har sannsynligvis spist en melmidd eller to. Har jobba i to forskjellige bakerier og det er en daglig kamp som det er umulig å vinne. På store mellager er det ingen internkontroll og rengjøringsrutiner som får bukt med dem. Sorry jenter. Men har heldigvis sluppet dem hjemme. Motbydelige greier :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_Lene_*

Oppdaga i går at kjøkkenskuffene mine var invadert av melmidd(eller hva det nå heter). Skikkelig kjipt!! Kasta allt i skuffa utenom noen hermetikkbokser som jeg vasket av.

Vasket med vann og vaskemiddel (leser i ettertid at det ikke var en lur ting å gjøre..) så i dagmorges at det fremdeles var dyr der..

noen som vet om de formerer seg like mye når skuffene ikke inneholder matvarer?? Lest litt om dette på nettet, er redd jeg aldri blir kvitt de... tenkte jeg skulle rydde ut av frysa, oglegge kjøkkeskuffene i den et par døgn.. mulig det hjelper... tror dere skuffene blir odelagt av fryseren??

Forbanka drit med disse dyrene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Tusen takk for advarselen! Hadde sikkert laget vafler med melmidd i dag hvis jeg ikke tilfeldigvis hadde lest denne tråden. Heldigvis er jeg ikke en så ivrig baker, så jeg hadde ikke mye i skapet.

Melmidd

Midd kan formere seg kraftig i fuktig miljø.

De blir ca 0,5 mm og kan såvidt oppfattes med det blotte øye. Miljøer med mye midd kan forårsake allergier.

Angrepet mel er uspiselig.

Der har du svaret ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hendelsen er svært ubehagelig og ekkel for forbruker, er ikke melmøll helseskadelig

Det kan skje at melmøllegg følger med kornet, og utvikler seg til larver under gunstige forhold, dette kan derfor gjerne kan oppstå på høsten, når lagringsforholdene har vært noe varmere enn ellers.

Det er viktig å si fra til butikken posene med larver ble innkjøpt, så lenge varen ikke er utgått på dato.Da kan de fjerne dette partiet og si fra til leverandøren.

Sitatet under er tatt fra denne linken:

MELMIDD

Under ugunstige forhold (høy luftfuktighet), kan melmidd opptre i kolossale mengder i mel, korn og kraftfor. De kan også forekomme i andre matvarer som tørre brødvarer, ost og tørket frukt - både i matskap og lager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...