Gå til innhold

Melmidd


Gjest Grønn Frosk

Anbefalte innlegg

Gjest Grønn Frosk

Har om dagen åpnet jeg en pakke mel, som hadde stått en stund etter innkjøp. Skal til å lage saus med den, og så ser jeg at den er full av melmidd :kvalm:

Jeg kasta den naturligvis med en gang, og så etter om de hadde spredd seg til andre ting i skapet, men det virka ikke sånn. Alt virka helt ok.

Så nå skulle jeg til å lage pizzabunn. Tar tak i en annen pakke mel, og åpner den. Og der er det naturligvis også midd. Nå har de spredd seg overalt. Inni sukkeret, inni ting på glasskrukker, alle melpakker, alt mulig.

Har kasta alt som fantes inne skapet, unntatt noen sauseposer..

Varer til sikkert 500-600 kroner bare fordi jeg ikke tok nok affære forrige gang. Nå er skapet vaska ned med cillit bang, og sprayet grundig med insektsdreper. Håper bare at jeg har fått tatt alt sammen denne gangen her.

Så dette er min advarsel til dere andre. Om dere finner melmidd i skapet, så gå igjennom alt med en gang. Ikke gjør som meg, og tro at de bare er i den ene posen. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær obs på at disse dyra eeeeeeeeeeeeelsker fuktighet! Derfor anbefales det å støvsuge framfor å vaske skap hvor de har vært.

Håper du ble kvitt alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt melmidd (tror jeg), men jeg håper jeg er kvitt dem nå... Men hvordan kommer de seg inn i tette beholdere??

Driver og putter alle tørrvarer i nye bokser for tiden i håp om at de ikke skal komme tilbake. Ekkelt er det. Gjorde forøvrig som deg, kastet bare den posen der jeg fant de først, helt til jeg skjønte at jeg måtte kaste alt av tørrvarer da de ikke ble borte. Ekle små kryp :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grønn Frosk
Vær obs på at disse dyra eeeeeeeeeeeeelsker fuktighet! Derfor anbefales det å støvsuge framfor å vaske skap hvor de har vært.

Håper du ble kvitt alt.

Regner med at jeg fikk jævleme nå. Insektkverken vår er veldig, veldig god, og jeg har spraya meg i hjel. Skal ikke ha mat i det skapet på noen dager, slik at jeg får tid til å se om noen av de kommer tilbake.

Nå ble det kjøpepizza på meg og mannen i stedet. Hadde ikke så veldig lyst til å lage noe nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grønn Frosk
Jeg har også hatt melmidd (tror jeg), men jeg håper jeg er kvitt dem nå... Men hvordan kommer de seg inn i tette beholdere??

Jeg aner ikke hvordan de greier å komme seg inn i slike beholdere, men jeg hadde en del på mel på tette glass, og de hadde kommet seg inn der. Og i korn, potetmel, sukker... alt mulig. Forferdelig ekle dyr. Det eneste de har latt være i fred, var pastaen og risen som sto på øverste hylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg hadde blitt hysterisk om jeg fant noe levende i alle tørrvarene...

Oppdager man dem med en gang om de er i melet? Har aldri sett melmidd, og takk for det egentlig, men skulle likt å vite hvor lette de er å få øye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grønn Frosk

De er pittesmå. Kankje to millimeter lange. De fleste er brune, men de er hvite om de akkurat har blitt klekkt ut av egget.

Man ser de ganske godt mot hvitt mel, papp etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt de ikke er vanskelige å se da. Men det må jo være noe som følger med fra produsenten? Kan ikke tro at de oppstår av seg selv i kjøkkenskapene?

Uansett, heretter skal melet ol. sjekkes opp og ned og i mente før jeg tar det i bruk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plassert alt av mel i plastposer poser inne i en stor gjennomsiktig plastkasse med lokk som "låses igjen" Har hatt besøk av noen flagrende vesner (de kom med melposene) som liker å plassere neste generasjon i nærheten av mel. Ble ikke kvitt problemet før jeg startet med kassen. Siden kassen er gjennomsiktig er det lettere å holde øye med om det skjer noe og lett å isolere problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grønn Frosk
Jeg har plassert alt av mel i plastposer poser inne i en stor gjennomsiktig plastkasse med lokk som "låses igjen" Har hatt besøk av noen flagrende vesner (de kom med melposene) som liker å plassere neste generasjon i nærheten av mel. Ble ikke kvitt  problemet før jeg startet med kassen. Siden kassen er gjennomsiktig er det lettere å holde øye med om det skjer noe og lett å isolere problemet.

Det var lurt. Skal se hva jeg får tak i på ikea. Håper nemlig på å komme meg dit en tur i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må jo være noe som følger med fra produsenten?  Kan ikke tro at de oppstår av seg selv i kjøkkenskapene? 

Uansett, heretter skal melet ol. sjekkes opp og ned og i mente før jeg tar det i bruk.  ;)

De følger med i posene fra butikken/produsenten ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grønn Frosk

Ja, jeg er ganske sikker på at de sneik seg inn gjennom en melpakke jeg hadde kjøpt.

Var bare synd at jeg ikke klarte å kvitte meg med alt med en gang. Jeg har bare posesuppene, og hermetikken igjen :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for advarselen! Hadde sikkert laget vafler med melmidd i dag hvis jeg ikke tilfeldigvis hadde lest denne tråden. Heldigvis er jeg ikke en så ivrig baker, så jeg hadde ikke mye i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Er dette farlig å få i seg?

Jeg spiste nemlig av deigen vi hadde laget, og oppdaget det etterpå først...:(

Kan ikke gi noe sikkert svar, men jeg vil ikke anta det da det ellers hadde vært et helt annet fokus på oppbevaring og kontroll av melvarer før bruk enn det vi ser idag. I tillegg blir deigen ganske godt oppvarmet før den blir spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 10 måneder senere...
Gjest Gjest_anonym_*

ikke farlig men kan få sykdom står litt sånne ting på nettet bare søk melmidd.

vi har det ennda blir aldri kvitt de.

melmidd kan komme av seg selv i gamle ting.

vi fikk det fra en gammel knekkebrød pakke som stod der.

jeg oppdaga det på brødposen når jeg skulle spise, de datt på benken som var hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Etter at vi puttet alle tørrvarer i tupperware forsvant våre problemer med melmidd :) Det er iallefall helt lufttette beholdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved optimal temperatur, legger hver av hunnene opp til 3000 (!!!!) egg mener jeg å huske fra da jeg ringte skadedyrskontrollen. Ikke rart de sprer seg fort!! Det tipset vi fikk, var å støvsuge og vaske ned hele leiligheten, spraye over med PELIAS innsektsdreper, og gjøre det samme én eller tre uker senere (husker ikke omdet var én eller tre...), så man får tatt med de nyklekkede før de rekker å legge nye egg.

Jeg hater skadedyr, så jeg ringte skadedyrskontrollen etter å ha sett bare et par av dem, ikke i forbindelse med melpose en gang. Etter å ha hørt andres erfaringer med disse, er jeg utrolig takknemlig for at jeg reagerte så raskt. Tror forresten det meste av tørrvarer gikk i søpla likevel, for sikkerhetsskyld.. Utrolig uøkonomisk, men jeg fikser virkelig ikke skadedyr!!

Merker jeg blir litt provosert over at de kommer med fra melposer ol i butikken... Hvordan kan man ta høyde for sånt?! Man kan jo ikke akk åpne posene og sjekke...

Uansett, krypene ser ut som linfrø. Mørkebrune, med et svart hode. Ekle og jævlige er de!

Kan ikke fatte hvordan TS fikk de inn i de lufttette boksene... Det skal jo være den måten man unngår krypene på... Må ha spredd seg allerede før det ble puttet i boksene da kanskje?

Og husk: kast støvsugerposen ut i sammenknytt pose, hvis ikke risikerer man innvasjon i støvsugerskapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...