Sun Mei Skrevet 16. september 2006 #1 Skrevet 16. september 2006 Jeg vil bytte "karriere." Jeg skriver det slik for det er ikke noe karriere eller høyere opp jeg vil, men jeg vil skifte beite. Og det vil jeg gjøre temmelig raskt. Er det noen her som har gjort det og som kan fortelle meg litt om prosessen? Jeg har en utdannelse, men vil ikke jobbe som det, men kan gjerne bruke den i andre typer jobber der det passer inn. Lønn spiller en viss rolle, men jeg har råd til å gå ned litt i lønn også. Jeg har jobbet innen dette yrket i over ti år. Jeg er egentlig overbevist om at jeg i min ungdom valgte feil, men alikavel er ikke denne utdannelsen bortkastet. Men, skal jeg søke jobber jeg tror er intressante eller skal jeg ta en utdannelse til? Jeg er jo ikke helt ung lenger heller og må gjøre noe snart eller så tror jeg jeg ikke vil være veldig attraktiv på jobbmarkedet.
Gjest Frk. Grønn Skrevet 16. september 2006 #2 Skrevet 16. september 2006 Mange som studerer når de er godt over 40/50, så alder må du ikke se som et hinder (uansett hvor gammel/ung du er) Kanskje kan du bruke den utdannelsen du har nå til noe litt utenom det vanlige man pleier med en slik utdannelse? Mange av utdanningene kan man bruke i flere forskjellige yrker, bare man tenker litt nytt og utradisjonelt. Ønsker deg uansett lykke til med karriereskifte!
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #3 Skrevet 16. september 2006 Ja, selv byttet jeg karriere fra å ha jobbet i 15 år som hjelpepleier, til nå og ha jobbet i 8 år som sykepleier. Begge yrkene er kjempegivende og likner veldig på mange måter Lønnen er mye bedre som sykepleier, så det er positivt.
Gjest Turi Skrevet 17. september 2006 #4 Skrevet 17. september 2006 Hva slags yrke har du nå da? Og hva har du lyst til å jobbe med?
Sun Mei Skrevet 17. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 17. september 2006 Jeg har et omsorgsyrke og er ikke sikker på hva jeg kunne tenkt meg. Tror jeg hadde vært flink til kontorarbeid. Liker å holde på med slike ting. Samtidig spekulerer jeg på om jeg burde følge den drømmen jeg hadde da jeg var 18, det var noe innen journalistretningen, men er usikker på det også.
Gjest Turi Skrevet 17. september 2006 #6 Skrevet 17. september 2006 Da ville jeg vurdert en utdanning innen administrasjon. Med din bakgrunn vil du ha gode forutsetninger for administrasjon/kontorarbeid i omsorgsinstitusjoner og vil ha et fortrinn fremfor de som har utdanning men ikke erfaring fra bransjen. Journalist er mye tøffere. Det er tøffere å komme inn på utdanningen og det er tøft å få relevante jobber de første årene. Du ville nok vært interessant for fagbladene som skribent etterpå, og det ville vært en fordel. Men det er en litt risikabel vei å gå i forhold til administrasjonsveien om du vil ha sikker jobb og inntekt.
Gjest Bellatrix Skrevet 17. september 2006 #7 Skrevet 17. september 2006 Det går jo fint an å kombinere omsorg og kontor også om du vil det. Barnevern, sosialkontor, rådgivnigskontor av noe slag o.s.v. kan kankjse være noe?
Sun Mei Skrevet 17. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 17. september 2006 Ja, det kan kanskje være noe. Men bør man ta en kontorrettet utdannelse før man søker jobb da? Og kan man ta slikt på deltid evt. på nett? Og stiller man da på lik linje med de som har tatt utdannelse på heltid?
Gjest Bellatrix Skrevet 17. september 2006 #9 Skrevet 17. september 2006 Jeg er litt usikker. Det kommer vel helt an på hvor konkret du vil jobbe.
Gjest Turi Skrevet 17. september 2006 #10 Skrevet 17. september 2006 Om du vil gjøre kontorarbeid som korrespondanse ol trenger du ikke tilleggsutdanning. Skal du jobbe i barnevernet eller på sosialkontor antar jeg du bør ha tilleggsutdanning. Deltidsutdannelse er like mye verdt som heltids, men det tar jo gjerne dobbelt så lang tid, og er slitsomt mens det står på.
Sun Mei Skrevet 17. september 2006 Forfatter #11 Skrevet 17. september 2006 Ja, men da slipper man å slutte i jobben sin og bare leve på en inntekt mens det står på. Derfor tenker jeg deltidsstudie. Er det noen som vet hva man burde ta for å kunne jobbe innen barnevern feks?
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #12 Skrevet 17. september 2006 Er det noen som vet hva man burde ta for å kunne jobbe innen barnevern feks? ← Barnevernspedagog, evt. sosionom. Begge deler kan tas desentralisert.
Sun Mei Skrevet 17. september 2006 Forfatter #13 Skrevet 17. september 2006 Barnevernspedagog, evt. sosionom. Begge deler kan tas desentralisert. ← Takk
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #14 Skrevet 17. september 2006 Jeg synes det er flott at du ønsker å følge drømmen din, mange blir bare værende der de er og er redde for å bevege seg utenom sin komfortsone. DU skriver at du ikke er så ung lenger, hvor gammel er du om jeg tørr spørre? Grunne til det er at jeg selv ønsker å gjøre noe annet,men føler litt på alderen...
Sun Mei Skrevet 17. september 2006 Forfatter #15 Skrevet 17. september 2006 Jeg synes det er flott at du ønsker å følge drømmen din, mange blir bare værende der de er og er redde for å bevege seg utenom sin komfortsone. DU skriver at du ikke er så ung lenger, hvor gammel er du om jeg tørr spørre? Grunne til det er at jeg selv ønsker å gjøre noe annet,men føler litt på alderen... ← Ehem...35
Gjest Frk. Grønn Skrevet 17. september 2006 #16 Skrevet 17. september 2006 La meg sitere meg selv: Mange som studerer når de er godt over 40/50, så alder må du ikke se som et hinder (uansett hvor gammel/ung du er) ←
Skravla Skrevet 17. september 2006 #17 Skrevet 17. september 2006 (endret) Ehem...35 ← 35 er ingen alder. Jeg var 30 første gangen og 40 andre gangen jeg satte meg på skolebenken. Første gang var heltidsstudium i 2 år og nå er det deltidsstudium. Kast deg ut i utdannelsens verden. Det er spennende.... Edit skriveleif.... Endret 17. september 2006 av Skravla
Gjest KATTAstrofe Skrevet 17. september 2006 #18 Skrevet 17. september 2006 Har du en høyere utdannelse innen omsorg? Noen ganger så holder det å spe på med noen studiepoeng økonomi og ledelse, så kan du få kontorjobb.
Sun Mei Skrevet 18. september 2006 Forfatter #19 Skrevet 18. september 2006 35 er ingen alder. Jeg var 30 første gangen og 40 andre gangen jeg satte meg på skolebenken. Første gang var heltidsstudium i 2 år og nå er det deltidsstudium. Kast deg ut i utdannelsens verden. Det er spennende.... Edit skriveleif.... ← Men hvordan finansierer dere da livet? Jeg mener huslån, barn osv? Har du en høyere utdannelse innen omsorg? Noen ganger så holder det å spe på med noen studiepoeng økonomi og ledelse, så kan du få kontorjobb. ← Ja, jeg har høgskoleutdannelse.
Skravla Skrevet 18. september 2006 #20 Skrevet 18. september 2006 Men hvordan finansierer dere da livet? Jeg mener huslån, barn osv? ← Da jeg gikk på heltidsstudium så hadde jeg sluttpakke fra jobben første året og studielån andre året. Bodde i en knøttliten leilighet som var ferdigbetalt og hadde lav husleie. Nå tar jeg deltidsstudie og får noe stipend fra jobben (er jobbrelatert studie) og studielån. Jeg fikk også stipend fra fagforeningen min i fjor. Ellers så har mange arbeidsgivere eget opplærings og utviklingsfond som også kan gi stipend. Men dette er vel mest vanlig innen det offentlige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå