Lille-mor Skrevet 16. september 2006 #1 Skrevet 16. september 2006 Jeg ønsker å ta et master studie. Vil at det skal være greit å få seg jobb når man er ferdig og at lønningen er god. Ønsker meg en spennende jobb der jeg kan utvikle meg jevnt. Jeg er åpen for alle forslag, er det noen som har et godt forslag til en slikt studie? Det er jo så mange å velge mellom, og vanskelig å vite hva som lønner seg i forhold til jobbmuligheter og lønninger... Noen som kan hjelpe meg litt???
Gjest Bellatrix Skrevet 16. september 2006 #2 Skrevet 16. september 2006 Det kommer jo an på hva du er interessert i. Ikke ta master i økonomi om du ikke er interessert økonomi for eksempel. Det er vanskelig for oss å gi forslag uten å vite om dine interesseområder.
Lille-mor Skrevet 16. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2006 Kan jo spørre litt annerledes da: hvor har dere jobb hen dere som har en master og hva har dere master i? Det viktigste for meg er at jeg ikke tar en master der man ikke får jobb. Jeg vil gjerne vite litt mer om jobbmuligheter etter endt masterutdannelse. Men selvfølgelig skal jeg ikke ta en master i noe jeg ikke interesserer meg for.
Najs Skrevet 16. september 2006 #4 Skrevet 16. september 2006 Hvis du tar en master har du gode muligheter til jobb nesten uansett hva du tar, så lenge det ikke er noe überidiotisk. Tenk også på at det viktigste er ikke bare å få en jobb, men en man trives med. Og ikke minst at det er et yrke du kan se for deg å jobbe med omtrent resten av livet. Vanskelig å komme med noen forslag når jeg ikke vet noe om deg, er utrolig mye å velge mellom. Selv skal jeg bli siviløkonom, men det passer ikke for alle.
carolina78 Skrevet 16. september 2006 #5 Skrevet 16. september 2006 Hva med IT? Tror at det er bra med lønn her og alltid innen utvikling. Men alt kommer an på hva du liker, det er viktig å velge noe som DU liker.
Gjest Kristin_ Skrevet 16. september 2006 #6 Skrevet 16. september 2006 Du sier veldig lite om interessene dine og derfor kan det bli noe vanskelig å hjelpe. Men master innenfor svært smale fagområder kan gjøre det vanskelig å få seg jobb. Har du en master i realfag pælmer de en jobb etter deg uansett, og du vil få bra lønn. Kanskje noe å tenke på?
Lille-mor Skrevet 16. september 2006 Forfatter #7 Skrevet 16. september 2006 Jeg tror kanskje jeg er ute etter noe innen helse og sosialfag eller kanskje samfunnsfag. Jeg er i hvertfall ikke noe for matte og engelsk og den typen. Jeg vil i hvertfall ut av kommunehelsetjenesten der jeg er nå. Alt for dårlig lønn og ingen goder også ganske lite utviklingsmuligheter. Samtidig må jeg tenke på at det er lett å få jobb etter på, hvis ikke kan jeg like godt bli der jeg er. Er noe usikker på hva jeg egentlig vil, er så alt for mye å velge mellom....
Gjest Sandoz Skrevet 16. september 2006 #8 Skrevet 16. september 2006 Jeg tror kanskje jeg er ute etter noe innen helse og sosialfag eller kanskje samfunnsfag. Jeg er i hvertfall ikke noe for matte og engelsk og den typen. Jeg vil i hvertfall ut av kommunehelsetjenesten der jeg er nå. Alt for dårlig lønn og ingen goder også ganske lite utviklingsmuligheter. Samtidig må jeg tenke på at det er lett å få jobb etter på, hvis ikke kan jeg like godt bli der jeg er. Er noe usikker på hva jeg egentlig vil, er så alt for mye å velge mellom.... ← Har du vært inne på f.eks. universitetenes nettsider og sett på de aktuelle fagene innen disse fagområdene, da?
Lille-mor Skrevet 16. september 2006 Forfatter #9 Skrevet 16. september 2006 Har vært inne på universitetene og lest. Synes det er vanskelig å velge uansett jeg da. Tenkte derfor at noen her inne hadde tatt master i noe og som gjerne ville anbefale videre eller fortelle om hvordan det var og hvor de fikk jobb etterpå.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 16. september 2006 #10 Skrevet 16. september 2006 Hvis du tar en master har du gode muligheter til jobb nesten uansett hva du tar, så lenge det ikke er noe überidiotisk. ← Den vil jeg ikke uten forbehold si meg enig i. Det er jo nettopp mange akademikere som sliter med å få seg jobb.
Lille-mor Skrevet 16. september 2006 Forfatter #11 Skrevet 16. september 2006 Er nok ikke alle som tar en master som får seg jobb etterpå vil jeg tro. Derfor spørre jeg hvilken master det lønner seg å ta. Ingen vits i å ta en master og så lete lenge etter en jobb etter på. Det synes i hvertfall jeg er bortkasta tid. Enig med deg Ylva Virvla.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 16. september 2006 #12 Skrevet 16. september 2006 Jeg ville tatt noen interessetester. Når du vet mer om hva du vil, kan du kontakte en rådgiver på fakultetet du vil studere ved.
Majka Skrevet 16. september 2006 #13 Skrevet 16. september 2006 (endret) Har vært inne på universitetene og lest. Synes det er vanskelig å velge uansett jeg da. Tenkte derfor at noen her inne hadde tatt master i noe og som gjerne ville anbefale videre eller fortelle om hvordan det var og hvor de fikk jobb etterpå. ← Å spørre om noen vil anbefale en master blir jo det samme som å spørre om noen vil anbefale en utdannelse. Det fins så utrolig mange valg. Det er ofte reportasjer på hvilke yrkesgrupper det blir behov for i fremtiden. Det kan kanskje være et sted å begynne? Samtidig er det viktig at du velger noe du selv interesserer deg for Du kan jo ta en bachelorgrad innen helse og omsorg først, for så å vurdere om du vil spesialiserer deg videre med en master? Endret 16. september 2006 av Majka
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #14 Skrevet 16. september 2006 Synes det er rart at du så absolutt vil ta master, når du samtidig sier det er viktig for deg å få jobb etterpå. For hvis du er opptatt av å få jobb etterpå kan jo kanskje et profesjonsstudium være noe for deg, da får man iallefall en yrkestittel. Masterstudiene er jo veldig teoretiske. Men du sier så mye om deg selv og egne interesser og evner at det for oss som kun leser innlegget ditt på internett blir umulig å anbefale noe. Men hvis du vil ha gode jobbmuligheter vil jeg anbefale deg å ta litt "hardere" fag enn de myke kosefagene på SV/HF-fakultetet (har vært innom der). Hva med juss? Økonomi? hvilke karakterer kan du søke om opptak med, har du feks gode nok karakterer til å komme inn på psykologi eller medisin? Master er jo 5 år, så jeg ville først sett meg om etter en aktuell bachelorgrad hvis det er den teoretiske bachelorgraden du vil ha. Og man er ikke sikret en relevant jobb selv om man har master. Selvsagt får man seg alltids en jobb her i landet siden det er behov for folk innen omsorgs- og serviceyrker. Men på blindern er det feks stor pågang for de som ønsker å ta praktisk pedagogisk og altfor mange som søker lærerstillinger på de videregående skolene i Oslo innen enkelte fagområder.
Gjest Sandoz Skrevet 16. september 2006 #16 Skrevet 16. september 2006 Hva med noe mer yrkesretta, hvorfor akkurat master?
TheHairyToothfairy Skrevet 17. september 2006 #17 Skrevet 17. september 2006 Jeg drømmer om en mastergrad innen indistriell design. Eventuelt logistikk.
Rikke Skrevet 17. september 2006 #18 Skrevet 17. september 2006 (endret) Jeg har lyst til å ta en master i spesialpedagogikk, men er litt redd for hvordan det faktisk "er" å ta en slik grad. Å skrive en masteroppgave virker ikke som småpoteter i mine øyne, akkurat. Har fra før en bachelor - faglærerutdanning i formgiving, kunst og håndverk - og tar nå årsstudium kristendom. Trodde aldri jeg skulle si det, men det er kjempegodt med mye teori etter masse praktisk dilldall. Endret 17. september 2006 av Rikke
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #19 Skrevet 18. september 2006 Jeg tror kanskje jeg er ute etter noe innen helse og sosialfag eller kanskje samfunnsfag. Jeg er i hvertfall ikke noe for matte og engelsk og den typen. Jeg vil i hvertfall ut av kommunehelsetjenesten der jeg er nå. Alt for dårlig lønn og ingen goder også ganske lite utviklingsmuligheter. Samtidig må jeg tenke på at det er lett å få jobb etter på, hvis ikke kan jeg like godt bli der jeg er. Er noe usikker på hva jeg egentlig vil, er så alt for mye å velge mellom.... ← Har selv master i et samfunnsfag. Sliter med å få jobb, til tross for ok karakterer. Det samme gjelder de fleste av mine medstudenter. Studenter med høyere utdanning innen samfunnsfag, er blant de som strever mest og lengst med å få seg jobb I tillegg så tjener de gjerne ikke så godt når de først er i jobb heller... Skulle virkelig ønske jeg ikke bare hadde valgt etter interesse! Anbefaler deg å prøve å finne frem til en annen utdanningsvei. Dersom du absolutt vil ta en master, ville jeg nok ha sett litt på hva markedet synes å trenge. Mine ingeniørvenner (med mindre studielån!) får jobbene nesten kastet etter seg om dagen, og de tjener greit i tillegg. Det er mange utdanninger der ute, som det alltid vil være behov for. Personlig ville jeg nok ha vinklet meg inn på en av disse...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå