Gå til innhold

Barn og begravelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aldersmessig, når er det greit å ta med barna i begravelse?

Når de er veldig små er det jo ikke noe problem, da de forstår ikke så mye av det.

Jeg tenker for en femåring, han skjønner at personen er død og skal ned i jorda, men er det bra å ta med et barn i den alderen da en kan bli forvirret av all sorgen. At det kan bli for sterkt for et barn å se dette. Også å se kisten, en man kjenner, blir senket i jorden.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine har vært med alltid. Da lillesøsteren min døde var begge mine med alt fra å stelle henne og å legge henne i kista, til å sette blomstene ut i kirken. Da var de fem og ni år gamle.

Skrevet

Jeg ville også latt en fem åring få være med i begravelsen hvis det var en person de kjente godt. Men jeg ville også snakket veldig mye med barna både før og etter begravelsen.

Skrevet (endret)

Tror det kommer an på barnet. Mener å huske at et søskenbarn av meg var 5 eller 6 da vår felles bestefar døde. Han var med i begravelsen og tok ikke skade av det. Selv var jeg 7 da min bestemor som jeg hadde hatt nær kontakt med døde. Mine foreldre vurderte det slik at jeg ikke skulle dit. Det var gjort i beste mening, men jeg husker enda hvor skuffet jeg ble. Jeg var fullstendig klar over at bestemor var død og at jeg aldri ville få se henne igjen. Jeg visste også sånn ca. hva en begravelse innebar. Og jeg var veldig fornærmet over at jeg ikke fikk være med. Vi hadde vært så gode venner så jeg syntes jeg burde vært der og sagt "farvel" til henne.

Så jeg tror nesten du bare må se barnet litt an. Hvilket forhold hadde h*n til avdøde? Er h*n av det følsomme slaget som kan tenkes å gruble over dette lenge etterpå eller er h*n av dem som tar livet som det kommer?

Endret av Cata
Skrevet

Det er greit så lenge barnet er stort nok til å ytre ett ønske om å være med. Å beskytte barna mot døden kan man likevel ikke, og sorgen over å evt ikke få være med når man ønsker det gjør det vanligvis bare mye verre for barnet. Barn har også evnen til å tenke seg mye verre ting enn hvordan det er i virkeligheten, så det å være med selv gjør som regel at de får ett mere nøkternt forhold til det.

Skrevet

Viktig å snakke med barna og la dem ta del i døden, sorgen og begravelsen. Det er jo en del av livet. Men det forutsetter at de voksne som er sammen med barnet klarer å se og høre barnets opplevelse av dette, og møte barnet på det.

Skrevet

Jeg synes en femåring skal være med når nære mennesker begraves. Etter min mening er det viktig å gjøre dette til en naturlig del av livet.

Det er virkelig trist med foreldre som nekter barn å delta i f.eks. besteforeldrenes begravelse, enten det er fordi de er redde for at de skal bråke eller at de skal ta det for tungt...

Jeg var for øvrig i to begravelser ved seks-årsalderen, og ville ikke vært dem foruten.

Skrevet

Jeg var med i begravelse første gang da jeg var 7-8 år. Broren min var også med da, og han er 3 år yngre enn meg, altså 4-5 år da. Det har nå blitt folk av oss også. Jeg forstod i alle fall veldig godt hva som foregikk.

Skrevet

La femåringen bli med. Vi hadde samme problemstilling med en firåring i fjor. Vi bestemte oss for å ta henne med i kirken, men ikke til graven. Det gikk ikke. Hun insisterte på å bli med. Det har vært bra for henne. Hun trengte å ta avskjed.

Skrevet

Kommer vel an på relasjonen mellom avdøde/ pårørende og barnet. Min perifere tremening hadde med seg barna sine i min mors begravelse, og det ble en del oppstyr rundt dem som vi nærmeste reagerte negativt på. Moren min hadde aldri truffet disse barna heller. Ble bare heeelt feil.

Skrevet

Så netopp god morgen norge på tv2 og professor Stein Erik Ulvund uttale seg om emnet. Han sa at barn uansett ikke oppfatter mere enn de tåler.

Selv mener jeg barna har godt av å ta del i sorgen, samme om det er uvanlig for barna å se voksne ukontrolert og svært lei seg. De forstår nok bedre hva døden er om de også får delta i begravelsen.

Skrevet
Enig i dette.

Dersom det ikke er noen barnet kjenner godt, så ser jeg ikke helt poenget med å ta ham/henne med til en såpass spesiell setting.

enig.

Skrevet

Ja, å dra en 5-åring i en begravelse til en gammel tante h*n ikke kjenner ser jeg ikke heelt poenget i da men...

Men, vår jente var med i begravelsen til sin oldemor når hun var 2 år. og hun var med i begravelsen til sin oldefar når hun var 8 år. Hun sier selv at hun ikke husket noe fra når hun var 2 år (logisk nok vil jeg nok si) - men fra begravelsen tidlig i vinter så husker hun den veldig godt. Jeg "forberedte" henne på at det kom til å være mange triste mennesker der. Og at både hennes pappa og jeg kom kanskje til å gråte fordi vi savnet han så mye.... Det forstod hun veldig godt. Hun holdt meg godt i handa under prosesjonen ut til grava og gav meg et Kleenex og sa "stakkars mamma" ...hehe..ungen min :hjerte:

Men, hun har også vært med i x-antall bryllup, konfirmasjoner og dåp. Hun har fått innblikk i at livet består av mange gleder men også sorger. Jeg tror det er viktig at ungene våre VET at livet kan være skjørt.

Skrevet

Jeg synes også 5-6 alderen høres riktig ut. Men husk at mange barn kan bli redd av å se foreldrene sørge, og også andre familiemedlemmer som gråter åpenlyst, mere enn hva de blir "redde" for sin egen reaksjon...

Viktig å prate om både i for- og ettertid.

Skrevet

Lurer litt på en ting innenfor dette tema...

Mista min bestemor i våres, og lillesøsteren min på 6 var med i begravelsen.

Men hun klarte ikke sitte rolig, og viste ikke påvirket i det hele tatt av hva som foregikk, og lagde lyder og klarte ikke å sitte, men heller ligge, sitte på knær og se bakover i kirken osv... Er dette normalt????

Hun hadde nær kontakt med bestemor, og så henne annenhver uke..

Skrevet

For meg er dette tredelt - når et menneske dør /likskue, begravelse og jordfestelsen. Synes unger skal få være med i begravelser. Fikk selv ikke være med, men vet andre som har det. De har lettere for å bearbeide sorgen og tapet av et kjært menneske. Selv om de ikke forstår hele omfanget av handlingen der og da - en to eller fire åring for eksempel - vil det være en erfaring de tar med seg i en eller annen form. Hvorvidt små barn skal se døde mennesker - det kan være en vurderingssak. Hvis man er så privilgert å være tilstede når noen dør (ofte er gamle mennesker på en institusjon et sted) synes jeg det er tilstrekkelig. Jordfestelsen - hvis de vil.

Skrevet
Jeg tror det er viktig at ungene våre VET at livet kan være skjørt.

helt enig.

Skrevet

Det er oldemoren til gutten som har gått vekk, så han kjente henne og møttes regelmessig, men et veldig nært forhold hadde de ikke. Vi var og besøkte henne på sykehuset bare noen dager før hun gikk bort, så gutten tror jeg kanskje har vanskelig for å skjønne at han akkurat har sett henne og snakket med henne, og hun var nogenlunde frisk og oppegående da. Og så er hun plutselig bare borte?

Vi har snakket om det og jeg har sagt at mange vil være ganske triste og gråte i begravelsen, han vet at begravelse er når man "putter dem i jorda". Jeg sa at det vil ikke være noe gøy og han skal selv få bestemme om han vil være med. Og det vil han.

Søsteren min som bare er 5 år eldre enn sønnen min tar dette tapet veldig hardt, frykter vel mest hvordan gutten min vil takle sorgen hennes.

Men som det er sagt her, barna må få se alle av livets sider. For de kommer jo til å oppleve disse senere i livet, men som foreldre så prøver man jo å spare de for mest mulig så lenge man kan...

Skrevet

Og må bare si at likskue ser jeg ingen hensikt til at barn skal delta på. Særlig ikke en femåring.

Var med på mitt første likskue da jeg var 19 og taklet det lite bra dengang. Bildet sitter i hodet ennå. Men min oppfatning er jo fordi opplevelsen ikke var noe særlig, da det hele ikke var så "fredelig" som jeg ønsket og slik jeg hadde forventet det.

Skrevet
Dersom det ikke er noen barnet kjenner godt, så ser jeg ikke helt poenget med å ta ham/henne med til en såpass spesiell setting.

Jeg vjil si det er en fordel jeg at barnet får være med i en begravelse der hun/han er nøytral. La ungen få oppleve/få inntrykk fra hva en begravelse er.

Knaksje ta med barnet i en begravelse der det er en gammel person som er død.............. da er det ikke så "fælt".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...