Gjest Meep Skrevet 15. september 2006 #1 Skrevet 15. september 2006 Mitt største (eneste ) talent er min kreativitet, og det er noe jeg har lyst til å bruke i mitt fremtidige yrke. Jeg liker godt å tegne, skrive og skape, fotografere og redigere. Har tenkt litt på grafisk design og fotograf. Problemet er at jeg er redd for å utdanne meg til arbeidsledighet og sitte igjen med et enormt studielån. Noe som jobber i lignende kreative yrker og som kan si noe om hvordan ståa er i arbeidslivet i dag og hvordan det ser ut fremover? Hvilke utdanninger er aktuelle? Gjerne statlige, men også private.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #3 Skrevet 15. september 2006 Visuell kommunikasjon på en av kunsthøyskolene, fotojournalist ved høyskolen i Oslo (eller en mer generell journalistutdanning, f eks tv-journalist i Volda, da lærer du både om filmkamera og redigering), en eller annen linje på Westerdahls.... Det er dessuten et ganske stort antall private skoler på litt "lavere" eller mer grunnleggende nivå enn de ovennevnte, greit hvis du ikke har noe grunnlag fra før, men ofte ikke nok til å få jobb etterpå. Et eks er Norges Kreative Fagskoler, tidl MI... Det går også an å gå i lære hos fotografer eller andre folk med den fagkunnskapen du ønsker deg. Vet ikke, jeg. Jobber i et "kreativt fag" (eller to, egentlig), og klarer meg bra selv om jeg er nyoppstartet. De fleste fra klassen min har jobb i dag, til og med ganske relevante, selv om man ikke alltid har så stor frihet som man drømte om på forhånd. Kunden stiller alltids krav til hvordan ting skal bli og hvordan det skal gjennomføres, økonomien spiller inn osv... Ellers var det jo en sterk nedgang etter 11. september; når det går dårlig med andre bransjer/nasjonaløkonomien går det ekstra mye på bekostning av en "luksusbransje" som dette kanskje kan defineres som. Men har inntrykk av at det går bra igjen nå. (ellers er jeg litt lei av at det blir framhevet at disse fagene er så kreative. Kreativitet trenger man i svært mange fagområder, og jeg kan love at mye av det "vi" gjør tilsvarer andre rutinejobber. Men selvsagt er det jo kreativt å finne på nye ting, skape noe, gjøre valg på hvordan ting skal bli osv)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå