Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan er reglene til Lånekassen med tanke på folkeregistrert adr.?

Da jeg begynte å studere så måtte en beholde foreldrene sin adr. som folkeregistrert for å få borteboerstipend. Men nå har jeg hørt at denne regelen har falt bort.

På sidene deres skiller de bare mellom hjemmeboere og borteboere, men jeg finner ikke et eneste sted hvordan det eventuelt vil ha å si om en endrer folkeregistrert adr. Om en da fortsatt blir regnet som borteboer eller ikke.

Ringte Lånekassen tidligere idag men var utrolige 43 i køen...så prøver her i første omgang jeg.

Noen som har peiling? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener å huske at du mister borteboerstipendet når du melder adresseendring. Det er jo naturlig, da du ikke lenger har en adresse å reise "hjem" til.

Skrevet

Jeg går ut i fra at det er studere på høgskole/universitet du mener og ikke vgs. Det er ikke noe som heter borteboerstipend ved høyere utdanning. Hvis foreldrene dine bor laaangt unna der du skal studere, kan du få et par hundrelapper i året som reisestipend, men dette er ikke mye.

Skrevet

Hmm ja. Jeg uttrykket meg gjerne litt uklart. Jeg sikter til utdanningsstipendet som en får som borteboer. Som omtalt her.

Her kommer det klart frem at som hjemmeboer får en ikke stipend, men som borteboer får en utdanningsstipend ved bestått eksamen. Så det jeg lurer på er jo hva som regnes som borteboer og hva som er hjemmeboer. Hvis jeg endrer folkeregistrert adr. er jeg da borte- eller hjemmeboer?

Skrevet

Du er hjemmeboer om du bor hos foreldrene dine, borteboer ellers. Det vil si at du får både stipend og lån selv om du er folkeregistrert i egen leilighet/hybel. Men som en annen her nevnte, mister du eventuelt reisestipend. Var det det du lurte på?

Skrevet

Ok. Takk brumma*. Ja, det var det jeg lurte på. Bor uansett i samme by som mine foreldre så reisestipend er uansett ikke aktuelt.

Regelen var jo slik før at en måtte beholde folkeregistrert adr. hos sine foreldre for å få stipend og jeg ville bare ha bekreftet at denne regelen ikke gjelder lengre. :)

Skrevet
Regelen var jo slik før at en måtte beholde folkeregistrert adr. hos sine foreldre for å få stipend og jeg ville bare ha bekreftet at denne regelen ikke gjelder lengre. :)

Jeg har studert i maaaaange år nå, og har aldri hørt om en slik regel, så det må i så fall ha vært fra før 1997... Som skrevet over her så får du utdanningsstipend bare du ikke bor sammen med foreldrene dine, folkeregistrert adresse har ingenting å si.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvor du har din folkeregistrerte adresse har kun noe å si for reisestipendet. For otdanningsstipen (el. det tidligere borteboerstipendet) er det nok at du ikke bor i samme bolig som dine foreldre. Og slik har det vært i maaange år.

Skrevet
Jeg mener å huske at du mister borteboerstipendet når du melder adresseendring. Det er jo naturlig, da du ikke lenger har en adresse å reise "hjem" til.

Ja, jeg som surret her, ser jeg. Man mister reisestipendet om man melder adresseendring. Dum jeg innimellom er! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...