Gjest måteholden Skrevet 15. september 2006 #1 Skrevet 15. september 2006 Leste denne: http://www.aftenposten.no/helse/article1459203.ece Er det egentlig slik at det er en sammenheng mellom folk som liker en bytur på "fylla" og deres inteligens? Må innrømme at jeg har lagt merke til/tenkt at det virker som det er flere blant de litt mindre utrusta som setter byturene på fylla høyest! Eller hva??
Gjest gjest! Skrevet 15. september 2006 #3 Skrevet 15. september 2006 Det høres rart ut med at såkalt intelligente folk skulle få mindre bakrus... Men jeg har lest at høyt utdannede mennesker festrøyker mer enn lavt utdannede. Det ville ikke forundre meg om dette gjelder drikking også, i bestemte aldersgrupper. Sammenligner jeg mine venner med lav utdannelse med de med høy utdannelse, ser jeg store forskjeller i festevanene. De med høy utdannelse er oftere single! Av en eller annen merkelig grunn. De med lav eller ingen utdannelse (de fleste) har giftet seg og fått barn tidlig i livet, og går ikke ut på byen så ofte lenger. Mens mine utdannede venninner går ut på kafe og pub og er på fest i helgene og har sitt sosiale liv utenfor hjemmets fire vegger. Da er det naturlig at de drikker mer. Min gjeng, mitt referansemateriale , består forresten av folk i slutten av tyveårene/begynnelsen av tredveårene.
Festus Skrevet 15. september 2006 #4 Skrevet 15. september 2006 Veeel.. har inntrykk av at de som setter fyll og festing høyest er de som har lavest utdannelse og som innehar "lavstatus"yrker. Om det betyr at de har lavere intelligens enn andre, vet jeg ikke... det er mye som kan påvirke valg av utdannelse og yrke... evner feks... som ikke nødvendigvis har noe med intelligens å gjøre... en søppeltømmer kan være mer intelligent enn feks. en siviløkonom... og omvendt... I enkelte kretser (vennekretser feks.) er det status å drikke så mye som mulig - og være så full som mulig.. (det jeg kaller tenåringstendenser).... i andre kretser er det status å ha kontroll... og i atter andre er det status å bruke dop... om det har noe med intelligens å gjøre... har ingen anelse... Hvis jeg skal generalisere litt.. så synes jeg de som drikker seg snydens hver helg (og gjerne skryter av det i tillegg..) virker lite intelligente...men om de faktisk ER det... ??
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #5 Skrevet 15. september 2006 Jeg er en stille person,tilbaketrukket,har aldri turd å ytre mine meninger høyt,redd og nervøs men jeg er engasjert i ting osv. Jeg tar meg en tur på byen og folk får sjokk,jeg bare diskuterer og diskuterer,jeg har meninger og tør ytre dem. Det er ikke snakk om å bli full. For min egen del så har alkohol hjulpet meg faktisk,for jeg klarer å omsette min tilstand fra byen og ut i dagliglivet. For meg har det vært trening tro det eller ei. Å tørre å ha meninger,kjenne på at det ikke gjør noe at man sier noe dumt,har det artig,driter seg ut Fra at jeg var den stille og rolige så hendvender faktisk folk seg til meg. Jeg måtte over endel barrierer,det var godt å få lammet den fryktfølelsen som var så altoppslukende,ja den styrte hverdagene mine i mange år. Jeg har hatt noen fester, jeg tar opp emner,jeg har ikke klart å glemme diskusjonene dagen derpå og det har resultert i at jeg har hatt flere avisinnlegg. Jeg har rett og slett turd og tenke og snakke og det har på en rar måte hjulpet me Min inntelligens har blitt bedre av disse byturene
Gjest Frk Åberg Skrevet 15. september 2006 #6 Skrevet 15. september 2006 Det høres rart ut med at såkalt intelligente folk skulle få mindre bakrus... Men jeg har lest at høyt utdannede mennesker festrøyker mer enn lavt utdannede. Det ville ikke forundre meg om dette gjelder drikking også, i bestemte aldersgrupper. ← Det står jo i artikkelen at de antakeligvis får mindre bakrus fordi de ikke drikker like mye. Når det gjelder festrøyking, høres det ut som om de med høy utdanning kanskje røyker mer på fest, men ikke til vanlig, men at lavt utdannede røyker like mye hele tiden. Mao. at høyt utdannede ikke røyker noe mer enn lavt utdannede totalt sett? Det kan godt være noe i at de med lavere utdanning får barn tidligere og derfor ikke går så mye ut på byen. Men jeg vet samtidig om flere småbarnsforeldre med lav utdanning, hvor de fester på som om de skulle være tenåringer. Og de sitter ikke akkurat og nipper til et glass vin...
punktom Skrevet 15. september 2006 #7 Skrevet 15. september 2006 Nå har vel britene en litt annen blåskjorte-pubkultur enn vi har her på bjerget, så jeg tror nok ikke dette kan overføres direkte til oss.
Snasen Skrevet 15. september 2006 #8 Skrevet 15. september 2006 Man kan begynne å lure. Jeg tror det er som de sier her: Forskerne tror svaret er ganske enkelt: Smarte folk er ikke så dumme at de drikker seg dritings – iallfall ikke for ofte. Nettopp. Er JEG ofte på byen? Er jeg så dum at jeg velger å drikke meg dritings, ødelegge flere hjernceller, føle meg uggen dagen etter å kaste bort en hel dag, kaste bort penger på gift, og ja...lista kan bli lang. Nei så dum er man bare ikke. Dette tror jeg har mye med sosial intelligens å gjøre. Ikke nødvendigvis den akademiske. Eller jo... drikker man ofte ødelegger man jo hjernecellene også, og kan kanskje ikke yte fullt så godt når det kommer til begge de to intelligensene. Grunnen til at jeg tror det bunner i at drikkevaner har mye med sosial intelligens å gjøre er fordi jeg opplever og ser, og hører/leser om at drikkevanene på bygda er betraktelig hardere, verre, etc. Og igjen... på bygdene (hvis man ikke har klart å flytte rumpen sin vekk i noen år og fått sosialisert seg litt) ser man kun bygda og bygdevennene sine. Derfor blir man jo litt avstumpa igjen også. Noen av dem tør jo ikke ha internet en gang, de har ikke tilstrekkelig med informasjon på livet, samfunnet, osv osv, som hva en mer "urban" person har. Derfor mindre sosial intelligens og derfor mer alkohol. For dem ække så smarte at dem skjønner at alkohol det ække sunt. Ingen dum undersøkelse dette.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #9 Skrevet 15. september 2006 Grunnen til at jeg tror det bunner i at drikkevaner har mye med sosial intelligens å gjøre er fordi jeg opplever og ser, og hører/leser om at drikkevanene på bygda er betraktelig hardere, verre, etc. Og igjen... på bygdene (hvis man ikke har klart å flytte rumpen sin vekk i noen år og fått sosialisert seg litt) ser man kun bygda og bygdevennene sine. Derfor blir man jo litt avstumpa igjen også. Noen av dem tør jo ikke ha internet en gang, de har ikke tilstrekkelig med informasjon på livet, samfunnet, osv osv, som hva en mer "urban" person har. Derfor mindre sosial intelligens og derfor mer alkohol. For dem ække så smarte at dem skjønner at alkohol det ække sunt. Ingen dum undersøkelse dette. ← Saklig argumentasjon. Jeg er fra bygda, bor selvfølgelig ikke der nå som jeg studerer men kommer til å flytte tilbake med mann og barn så fort jeg kan. For det tøffe alkohol/narkotika miljøet som er her i Oslo vil jeg skåne barna mine for. Drikke kulturen blant de voksne som jeg kjenner der hjemme er langt mer restriktiv enn her i Oslo. Drikkes nesten aldri der, er jo ikke noe pol i nærheten og hvem gidder å nippe av ølen. Selvfølgelig drikker ungdommen der som her, men hjemme er det i allefall så lite at vi har oversikten og kan ta tak i problemene. Vil også si at den sosiale biten er mye bedre på et lite sted enn det er i Oslo, skjer vel ikke så ofte at naboen din kommer over med nybak brød og lurer på om alt er i orden fordi de ikke har sett deg på butikken i det siste?? At vi ikke har internett, for noe stort vås! Jeg kjenner ingen som ikke har internett hjemme, tom besteforeldrene mine har. Skjønner ikke argumenet ditt med at vi ikke er opplyst om livet, samfunnet osv Vi har da både bibliotek, aviser, internett, tv og utdannede mennesker vi også, hva er det som gir deg slik et fortrinn bare fordi du bor i by? Vet ikke hvilken skole du gikk på jeg men vi lærte allerede der at alkohol er giftig for kroppen. Men selvfølgelig finner du allesalgs mennesker over alt men å generalisere på den måten å si at alle på bygda ikke er inteligente er for dumt. Da tror jeg det er på tide at du kommer ut av by bobblen din Sexy C og får litt informasjon om hvordan folk faktisk lever her i landet. Kan jo lure på hvem som er uopplyst!?
Gjest gjest1 Skrevet 15. september 2006 #10 Skrevet 15. september 2006 Hah! Og jeg som er i slutten av tjueåra har bare vært bakfull en gang, for 10 år siden. (og jeg kan drekka en mann under bordet ) Jeg visste at det var en sammenheng.
punktom Skrevet 15. september 2006 #11 Skrevet 15. september 2006 Man kan begynne å lure. Jeg tror det er som de sier her: Nettopp. Er JEG ofte på byen? Er jeg så dum at jeg velger å drikke meg dritings, ødelegge flere hjernceller, føle meg uggen dagen etter å kaste bort en hel dag, kaste bort penger på gift, og ja...lista kan bli lang. Nei så dum er man bare ikke. Dette tror jeg har mye med sosial intelligens å gjøre. Ikke nødvendigvis den akademiske. Eller jo... drikker man ofte ødelegger man jo hjernecellene også, og kan kanskje ikke yte fullt så godt når det kommer til begge de to intelligensene. ← Det at alkohol dreper hjerneceller er nok mer en myte enn en vitenskaplig sannhet. Dette betyr ikke at et stort kronisk misbruk av alkohol ikke skader hjernen, da det kan føre til Korsakoffs syndrom.
Gjest Alf Kaida Skrevet 15. september 2006 #12 Skrevet 15. september 2006 Lav IQ, høy lønn: Går på eksklusive restauranter og kjøper de dyreste drikkevarene som er, blir brautende og høyrøstede og skjeller ut servitøren når de ikke får røyke inne, klår gjerne litt også, og må hjelpes inn i taxien etter stengetid. ← Er dette galt også, nå?
Gjest beekeeper Skrevet 15. september 2006 #13 Skrevet 15. september 2006 Drikke kulturen blant de voksne som jeg kjenner der hjemme er langt mer restriktiv enn her i Oslo. Drikkes nesten aldri der, er jo ikke noe pol i nærheten og hvem gidder å nippe av ølen. Selvfølgelig drikker ungdommen der som her, men hjemme er det i allefall så lite at vi har oversikten og kan ta tak i problemene. ← Dette er nok litt satt på spissen da, voksne kan nok drikke mye selv om man kommer fra ei bygd! Polvarer kan man få tak i andre steder. Kanskje det er bare i din bygd. Jeg tror nok at ungdom kan drikke like mye selv om de bor i en bygd, og det er nok ikke alt voksne kan ha oversikt over selv om man kommer fra et lite sted..
Gjest Fjellsippa Skrevet 15. september 2006 #14 Skrevet 15. september 2006 Mulig at de med lav IQ har verre bakrus, men vil ikke si dette for sikkert. Det som ER sikkert, er at de er de mest høyrøstede og plagsomme, uansett hva de tjener! ← Hvordan vet du hvem som har høy eller lav IQ. Det kan man da ikke se på folk.
Snasen Skrevet 15. september 2006 #15 Skrevet 15. september 2006 Saklig argumentasjon. Jeg er fra bygda, bor selvfølgelig ikke der nå som jeg studerer men kommer til å flytte tilbake med mann og barn så fort jeg kan. For det tøffe alkohol/narkotika miljøet som er her i Oslo vil jeg skåne barna mine for. Drikke kulturen blant de voksne som jeg kjenner der hjemme er langt mer restriktiv enn her i Oslo. Drikkes nesten aldri der, er jo ikke noe pol i nærheten og hvem gidder å nippe av ølen. Selvfølgelig drikker ungdommen der som her, men hjemme er det i allefall så lite at vi har oversikten og kan ta tak i problemene. Vil også si at den sosiale biten er mye bedre på et lite sted enn det er i Oslo, skjer vel ikke så ofte at naboen din kommer over med nybak brød og lurer på om alt er i orden fordi de ikke har sett deg på butikken i det siste?? At vi ikke har internett, for noe stort vås! Jeg kjenner ingen som ikke har internett hjemme, tom besteforeldrene mine har. Skjønner ikke argumenet ditt med at vi ikke er opplyst om livet, samfunnet osv Vi har da både bibliotek, aviser, internett, tv og utdannede mennesker vi også, hva er det som gir deg slik et fortrinn bare fordi du bor i by? Vet ikke hvilken skole du gikk på jeg men vi lærte allerede der at alkohol er giftig for kroppen. Men selvfølgelig finner du allesalgs mennesker over alt men å generalisere på den måten å si at alle på bygda ikke er inteligente er for dumt. Da tror jeg det er på tide at du kommer ut av by bobblen din Sexy C og får litt informasjon om hvordan folk faktisk lever her i landet. Kan jo lure på hvem som er uopplyst!? ← Saklig back at ya. Som om det bare er alkohol og dop her i byen? Faktisk så er det veldig mange som tar sterkt avstand i fra alkohol/narkotika her i byen fordi de ser så mye dritt rundt om kring her. Byen er større, og man ser mer. På bygda er det like mye alkohol og dop. Mest alkohol, men også mye dop. Det vet jeg. Det virker også som at de som tar sterkt avstand i fra narkotika (f.eks hasj som jeg ikke ser på som et dop ei heller farlig) heller unnskylder seg med at flaska er greiere og mer akseptert. Nei da...alle er ikke sånn, men det er like mye dritt og faen på bygda som i byene. Hvordan mer restriktiv mener du drikkevanene til dere på bygda er i forhold til oss i byen egentlig? Utdyp det litt. Ikke pol i nærheten? Nei, da er det fint at man har en kjeller hvor vinen kan stå å gogjøre seg da? Mener du at det er bedre å bo på et lite sted, med færre mennesker å omgåes kun fordi "alle kjenner alle" slik at dere kan gå til naboen for å låne brød? :klø: Hvordan kan det ha seg? Er det sosialisering? Er det ikke litt kjedelig å møte den samme naboen i døra hver dag da? I mitt hode sier du nå at mange faktisk er litt sosialt avstumpa på bygdene, nettopp fordi du mener at - 'å låne brød' = sosialisering. Fint at du og besteforeldrene dine har internet. Godt for dere. Dere er sikkert oppdatert i samfunnet, men ikke så veldig sosialiserte i samfunnet. Nettopp fordi dere har færre folk å omgåes, dere ser ikke like mye dritt og elendighet (mange av dere har ikke følt ting på kroppen på samme måte som folk i byen), dere lever i en slags boble hvor ting går på rundgang. Jeg sier ikke at du gjør det, ei heller at alle gjør det, men at mange gjør det og at mange lever sånn på bygdene hvis de ikke klarer å få føttene utenfor bygda i noen år. Merk: Jeg snakker om de som har grodd fast på bygda og blir der i fra fødsel til død. For det finnes nok av dem. Jeg mener at bygdefolk lever i en boble. Du mener motsatt. Vi er forresten inne på Skråblikk og generaliseringer. Her har vi lov å generalisere.
Snasen Skrevet 15. september 2006 #16 Skrevet 15. september 2006 Det at alkohol dreper hjerneceller er nok mer en myte enn en vitenskaplig sannhet. Dette betyr ikke at et stort kronisk misbruk av alkohol ikke skader hjernen, da det kan føre til Korsakoffs syndrom. ← Godt mulig, men skada blir man i allefall av for mye alkohol. Korsakoff's syndrom eller ei. Skadelig er det som du også sier, ja.
Snasen Skrevet 15. september 2006 #17 Skrevet 15. september 2006 Hvordan vet du hvem som har høy eller lav IQ. Det kan man da ikke se på folk. ← Har man antennene ute kan man legge merke til mye. Nei, man ser det ikke, men man kan merke det.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #18 Skrevet 15. september 2006 Unnskyld meg men hasj ER farlig. Man kan få psykoser og alvorlige depresjoner av det.
Snasen Skrevet 15. september 2006 #19 Skrevet 15. september 2006 Unnskyld meg men hasj ER farlig. Man kan få psykoser og alvorlige depresjoner av det. ← Ja sorry meg. Det er farlig for de med svak psyke, men jeg tror ikke det er like farlig for folk med en sterk psyke. Faktisk tror jeg det skal litt til før det blir farlig for en med sterk psyke. Uansett... diskusjonen handler jo ikke om hasj.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #20 Skrevet 15. september 2006 Æ drikk ikke førr å bli smartere, men førr å bli full!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå