Gå til innhold

Visdomstenner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har bare fått en visdomstann, og jeg er snart 30. Alle andre jeg kjenner har fått alle fire, og mange har fått trukket de ut, så det er kanskje like greit at jeg bare har fått en. Og ikke har noen problemer med den.

Men er det noen andre her som ikke har fått visdomstennene, eller 16-årsjekselen? Føler meg helt rar som kun har en... Tannlegen har ikke bemerket noe, og jeg har ikke turt å spørre heller.. :sjenert:

Bortsett fra en tannlege som var i vennekretsen min for noen år siden, som sa at det het jo visdomstenner, så det var kanskje der problemet lå... :roll::)

Kanskje det stemmer... :klø: :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er heilt normalt!

Har ein kammerat som ikkje har fått visdomsjekslane sine endå, og han er over tredve. Trur faktisk det var sagt at han aldri kom til å få dei. Nokre får dei tidleg, andre får dei seint....

Skrevet

Tror mamma ikke har de. Mine hadde ikke vokst ut, men jeg hadde litt vondt i kjeven og tennene og tok røntgenbilde. Det viste at de lå og presset på nabotennene så nå er de operert ut. Deilig å være kvitt de. Anbefaler deg å bare ta et røntgenbilde så ser du hvor de er hen, og om du i det hele tatt har de.

Skrevet

Noen har ikke annlegg for dem engang (men somregel har man til "begge" om man først ha da, altså begge oppe eller begge nede eller alle fire, ikke bar en.

Jeg er 27, og har enda bare fått to (de oppe), men jeg har ved røtgen påvist at jeg har alle fire "nedi der". Den ene nede er på vei frem, men det er nok utfra hvor lang tid det tok meg å få dem oppe antakelig et par år til til den er kommet helt frem og den andre har ikke gjort tegn til å stikke hull på huda i det hele tatt nei.

Det er ikke akkurt farlig å ikke få dem, så så lenge du ikke har noen plager av det (om den kommer ut feil vei f.eks ja) så er det ikke noe å stresse med

Skrevet

Neida, vet jo at det ikke er farlig eller noe slikt. Føler meg bare snodig som har bare en. Den fikk jeg da jeg var 16-17 år, og regnet med at den andre var ikke langt unna. Men det var den jo tydeligvis.

Men som sagt, jeg har jo vært jevnlig hos tannlegen, og også tatt røntgenbilder, og så lenge han ikke har sagt noe så er vel alt i orden.

Det er bare det at en visdomstann er litt sært... 15 tenner oppe og 14 nede, føler meg nesten skjeiv... :sprettoy:

Skrevet

Jeg har ikke visdomstenner i det hele tatt... ei heller min mor.... Tok jo røntgen da jeg skulle ha regulering for ørten år siden, og der var det ingen visdomsjeksler... :) Veldig bra forresten.. har bare plass til 24 tenner i munnen i utgangspunktet.. så fire ekstra ville vært helt håpløst... (+ de fire jeg trekte pga reguleringa..)..

Måtte trekke ei tolvårsjeksle for et par år siden, og den hadde så kronglete røtter at tannlegen mente det kunne dreie seg om en "mutant" av tolvårsjeksler og visdomstenner..

Skrevet

Jeg har 3 visdomstenner, men bare 2 som har kommet frem. Har ikke fått fjernet noen siden jeg har plass til de foreløbig. Ifølge tannlegen min er det vanlig å ha fra 0 til 4 visdomstenner, og det er veldig vanlig at de ikke kommer frem selv om man har de, så det ville jeg ikke brukt krefter på å tenke på.

Skrevet

Jeg har ikke annlegg for visdomstenner i det hele tatt, og det syntes tannlegene var så spesielt, at det er flere som har påpekt det. Det kan jo hende du bare har annlegg for to, og at den ene er veldig treg?

Uansett skader det ikke å spørre neste gang du har tatt et røntgenbilde om tannlegen kan se annlegg for de andre tennene, så slipper du å lure.

Skrevet

Jeg er 33 og har fremdeles ikke fått noen visdomstenner. Vet ikke om jeg har anlegg heller.

Skrevet

Jge er 32 og har fått to, men har trukket ut èn. Den plagde meg fordi det egentlig er for trangt for dem, så det var like greit å få den ut. Skal ta den andre etterhvert, når den er lettere å få tak på.

De to nede ligger der, men ser ikke ut til å ville komme opp.

Skrevet

jeg er 20, og fikk visdomstennern mine når jeg var ca 16-17. har trukket to av de. de to nede er ikke kommet helt ut enda.

men det er helt normalt, noen får de svært tidlig, mens andre får de ikke i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...