Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det nokon spesielle pilates-øvelsar gravide bør unngå?

Videoannonse
Annonse
Gjest marthepia
Skrevet

På 3t sentret her jeg bor blir gravide frarådet å gå på pilates timene. Hvorfor vet jeg ikke?

Skrevet
På 3t sentret her jeg bor blir gravide frarådet å gå på pilates timene. Hvorfor vet jeg ikke?

Eg er klar over at gravide blir frarråda pilates på enkelte trenings-senter, det er derfor eg spør om nokon veit kva øvelsar eg blr unngå.

Det er anbefalt med pilates under graviditet, så dei fleste øvelsane er nok uproblematiske, men hadde vore greit å vite kva for nokre.

Gjest marthepia
Skrevet

Hm, da vet jeg ikke. Men kan du ikke dra på et treningssenter å spørre? Regner med at de vet sånt.

Skrevet
Hm, da vet jeg ikke. Men kan du ikke dra på et treningssenter å spørre? Regner med at de vet sånt.

Problemet er at eg bur miiiiiiiiiilevis frå trenings-senter...

Skrevet (endret)

Paa pilates trener man masse magemuskler. Naar du er gravid, maa man kun trene kun de skraa magemusklene (dersom jeg husker riktig). Det er derfor mange pilatesoevelser som boer unngaas. Jeg fikk ikke lov til aa delta i mine vanlige pilatestimer da jeg fortalte at jeg var gravid. Men det finnes pilates for gravide, enten timer paa treningssentre eller paa dvd. Jeg har ikke funnet noen gravid-pilateskurs som passer meg tidssmessig her i Skottland, saa jeg har kjoept meg en dvd, og begynt paa yoga for gravide. Er jo ikke helt det samme, men...

Haaper det hjalp litt!

Endret av Holly Hobbie
Skrevet

Jeg trener litt yoga på et treningssenter. Jeg har fått beskjed om at jeg bør unngå øvelser som gir melkesyre i bena, da må jeg kutte øvelsen og riste beina.. Har vel noe med blodsirkulasjonen å gjøre...

Ellers skal man ikke gjøre øvelser som føles ubehaglige, og man bør vel ikke overdrive treningen..

Skrevet
Jeg trener litt yoga på et treningssenter. Jeg har fått beskjed om at jeg bør unngå øvelser som gir melkesyre i bena, da må jeg kutte øvelsen og riste beina.. Har vel noe med blodsirkulasjonen å gjøre...

Ellers skal man ikke gjøre øvelser som føles ubehaglige, og man bør vel ikke overdrive treningen..

Takk for svar!

Treningen begrensar seg sjølv i løpet av svangerskapet, eg kunne trene så mykje eg hadde lyst til, sa legen min, det var berre bra!

Men vil jo ikkje gjere øvelsar som er skadelege då.

Kva med mageøvelsar som går på musklane i kjerneområdet over bekkbeinet, bør ein unngå desse også under graviditet?

Skrevet

Rettet innlegget mitt til aa si at man KUN skal/kan trene de skraa magemusklene. Tror det er de skraa. Er hvertfall viktig at du ikke begynner med pilates uten aa fortelle instruktoeren. Er mulig hun/han kan tilrettelegge for deg og gi deg litt andre oevelser.

Det er viktig aa ikke trene magemuskler feil under graviditeten. Da kan de i verste fall ryke eller noe slikt...Spoer Fjellrypa, hun har greie paa dette!

Skrevet

Det er viktig aa ikke trene magemuskler feil under graviditeten. Da kan de i verste fall ryke eller noe slikt...

:overrasket:

I siste "I Form" stod det at det var uproblematisk å trene magemusklane under graviditet.

Skal snakke med jordmor om dette, men håpar nokon på KG har peiling.

*ropar på fjellrypa*

Skrevet

Vel, jeg fikk kjeft av yogalaereren da jeg satte meg opp fra liggende stilling uten aa rulle paa siden foerst. Saa her strides muligens de laerde? Ellers merker jeg naar jeg ligger i sengen f.eks og skal snu meg, saa maa jeg ikke belaste magemusklene for mye, ellers gjoer det skikkelig vondt og det foeles som de blir forstrukket.

Fant dette hos BBC: ``To protect your abdominal muscles, you should avoid doing sit-up or curl-up exercises.''

Skrevet

Det er hvertfall de rette magemusklene som ikke skal trenes. Leste et sted at man kan paadra seg brokk. Hmm.. er nok best om du spoer en fagperson! ;)

Skrevet

I en pilatesbok jeg har står det om graviditet og pilates: "Nye treningsopplegg anbefales generelt ikke under svangerskapet, og det ekstreme fokuset på bukveggen gjør pilates til et uheldig valg for en gravid uten tidligere erfaring. Men hvis du er pilatesveteran og er fortrolig med øvelsene, eller hvis du trener under veiledning av en instruktør, kan du fortsette, men da med et tilpasset program. Pilates er ideelt etter fødselen. Begynn straks legen har gitt deg lov til det."

Generelt for yoga/pilates skal gravide passe på å ikke gjøre vridningsøvelser, balanseøvelser (rett og slett fordi man kan falle...), ikke bakoverbøyninger, og passe på å ikke holde pusten... :)

Skrevet
Jeg har ikke funnet noen gravid-pilateskurs som passer meg tidssmessig her i Skottland, saa jeg har kjoept meg en dvd

Er den god? Kan du anbefale den videre så skriv gjerne hva den heter :)

Skrevet

Hvor lenge trener du pr gang Holly? 1 time? More - less...?

Selv trener jeg styrketrening (sats) men har skifta program nå som jeg har leieboer hehe.... Har gått ned på antall kg på vektene og sånn....men heller gått opp på antall repetisjoner.

Pilates har jeg aldri trent. Hvordan er det å begynne med Pilates hjemme, via en dvd - når man aldri har gjort no' sånt før...?

Skrevet

Det er ca. en time. Men det er ikke saa kjempeintenst hele tiden, er mye avspenning og strekking.

Jeg ville proevd aa faa instruksjon av en pilateslaerer foerst, og saa evt. gjoere litt paa egenhaand, hvis mulig. Hvis ikke saa gaar det sikkert bra aa starte paa egenhaand og trene etter en dvd.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Kan du ikke bare ringe senteret og høre, da? Her får du jo bare råd fra hobby-fagfolk, ville ikke stolt på det ett sekund!

:

*ropar på fjellrypa*

Fjellrypa har vel nok med sitt, vil jeg tro.. :tristbla:

Skrevet (endret)

Jeg trener pilates og har fått høre at det er en fin trening for gravide. Instruktøren er fysioterapeut og er veldig obs på meg. Det er en del øvelser jeg ikke gjør, men de fleste fungerer helt topp.

Endret av Snutus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...