Gå til innhold

Urinveisinfeksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Ja, jeg er dum som ett brød tror jeg!

Om man har sex og ikke dusjer/vasker seg nedentil på en god stund og dette skjer flere ganger, høyner man da risikoen for urinveisinfeksjon?

Lurer nemlig på om jeg har pådratt meg det, så spiser tranebær for hardet livet nå, noen andre gode forslag??

xx

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tranebærkapsler eller -jucie, grapefrukt eller appelsinjuice og generelt mye drikke hjelper. Er du mye plaget med UVI, bør du alltid gå på do og tisse etter sex, evt. ta en rask dusj også. Ikke bruk mye såpe, det irriterer slimhinnene.

Skrevet

Under sex så har det lett for å komme bakterier opp i urinrøret. Derfor er det lurt å tisse så mye du klarer etter at du har hatt sex så du får renset litt. Vet ikke hvor mye det hjelper å vaske seg, men å tisse er lurt.

Hvis du går til legen din kan du ta en urinprøve der de kan se om du har UVI, også kan du få antibiotika om det er det du har. Etter endt behandling er det lurt å fortsette med tranebærkapsler for å forebygge tilbakeslag :)

Skrevet

Jeg anbefaler et legebesøk jeg, så kanskje du får medikamenter for dette..

Skrevet

Gå til legen og sjekk deg. Ikke noe særlig om det får utvikle seg. Og nei..du er ikke dum :)

Skrevet

UVI er IKKE no' godt!! (been there -done that..) Og som mange sier, "tiss ut" etter samleie, kan være med på å gi UVI ja. (og NEI, du er ikke dum. Hva får deg til å si det?? :klø:)

Jeg var plaga med det før, men etter at jeg mer bevisst begynte med å drikke godt med væske, tisse ofte (og IKKE holde meg!!!), drikke gjerne "sure" drikker og Cultura (få opp Ph-verdien) så har jeg (bank i bordet!!) vært HELT UVI fri!! (hurra!!)

Kom deg til legen. Legen sjekker urinene din ved å ta "urin-sticks" (dypper en lang papir"remse" ned i glasse med urin. Ut fra den kan legen se hvilke bakterier du har i urinen) Hvis du får utslag kan du få resept på f.eks Trimetoprim (den funker veldig godt på meg)

Skrevet

Hei :)

Grunnen til at jeg skrev at jeg er dum er at jeg på en måte føler at jeg la opp til denna UVI'n selv med litt slingring i valsen etter sex :)

Kom meg aldri til legen, men har spist tranebær som mann med ljåen hele helga og nå er det faktisk på edringens vei, det er ikke plagsomt lenger bare ubehalgelig! Så kjører på med tranebærd, drikker appelsinjuice/sitronvann til tenna mine etser bort :ler: så blir det bra!

Føler at det ikke er bra med medisiner når ting kan fikses ved hjelp av urter! (Jeg er ikke freak, men har fått helt skrekken mot å bli immun mot antibiotika selvom jeg kanskje har tatt 3 kurer iløpet av hele mitt liv, hva med den ene dagn jeg MÅ ha det liksom!)

Jeg hadde selvfølgelig gått til lege om det ikke hadde bedret seg, for har hørt om nyrebekken betennelse og slike ting, men i og med at det lit seg fikse på egen hånd er jeg veldig fornøyd, selvom det sikkert tok et par dager ekstra enn hva det hadde tatt med antibiotika :)

Takk for hjelpen alles...

xx

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Så fint at det bedrer seg med tranebærkapsler.

Jeg hadde samme problem som du for noen år siden. Det var som om jeg kom inn i en ond sirkel, med den ene antibiotikakuren etter den andre. Antibiotika hjelper der og da, men imunforsvaret nedsettes. Og som du sier, hva da hvis du virkelig trenger det en gang.

Så jeg tror du gjør lurt i å se det an litt, men vær obs hvis du får smerter i ryggen. Da kan det være på vei til å bli nyrebekkenbetennelse, og da må du ha antibiotika. Det du kan gjøre er å levere en urinprøve hos legen når du selv føler deg frisk. Så får du bekreftet at tranebærkapslene hjalp.

God bedring :klem1:

Ps. Tiss og vask deg etter samleie, og ta gjerne en tranebærkapsel. Den gjør at bakteriene ikke får feste i urinblæra. Vær også nøye med at partneren din vasker seg før samleie.

Skrevet

Nå har smertene kommet tilbake igjen, i går kveld begynte jeg nesten å tro at jeg var blitt frisk, men den gang ei, har og begynt å fa vondt i ryggen, men lurer og på om det kan komme av ay jeg hadde en hel dag på sofaen i går, så kanskje jeg bare går og overanalyserer??

Pluss at det føles ut som om det har begynt å gjøre vondt i skjede åpningen og, jeg kan umulig ha kjønnsykdom, men er det vanlig?

Tror jeg må dra på legevakta nå altså, begynner å bli lei nå!

xx

Skrevet

Dra på legevakta d, da slipper du også å bekymre deg. Ryggvondt kan, men behøver ikke, bety at det er nyrebekkenbetennelse (men man kan også ha dette uten å ha vondt i ryggen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...