Gå til innhold

Hva synes dere om sykepleiere?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_misty_*
Med det tankenivået trådstarter ligger på, bør h*n vel strengt tatt holde seg unna samtlige av de nevnte yrker.  :ler:

Det er jo bare en ærlig sak, du trenger ikke være så krass i kommentarene selv om t.s ber om råd.

(hvorfor skal alle være så fordømt politisk korrekte hele tiden :forvirret: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare en ærlig sak, du trenger ikke være så krass i kommentarene selv om t.s ber om råd.

(hvorfor skal alle være så fordømt politisk korrekte hele tiden  :forvirret: )

Jeg svarte ikke for å være politisk korrekt, men svarte ut i fra at jeg ikke vil komme borti en slik person når jeg skal borti helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint ta master og phd etter en sykepleier-utdanning. Det er ikke vanlig, men det er ikke umulig. Men du bør uansett starte en utdanning fordi faget interesserer deg, og ikke på bakgrunn av statusbehov. Faglig interesse er nok en sterkere drivkraft for å gjøre en god jobb.

Vil bare understreke dette. En master eller doktorgrad i sykepleie vil gi deg høyere status, hvis det er så viktig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel gjennom en del stel  for å bli sykepleier, men det handler vel om mye mer enn stell, man kan vel spesialisere seg og jobbe med ulike fagfelt som ikke har med stell å gjøre?  Ingen her som kan fortelle meg om hva en sykepleier gjør, og om de trives og liker faget sitt?

Ja man kan absolutt være sykepleier uten å måtte jobbe med stell av pasienter. Og det finnes uttallige muligheter...søk litt rundt på nettet! Men alle sykepleiere må kunne grunnleggende sykepleie som vil si å vaske og stelle en pasient, så lære det må du uansett.. Men du trenger absolutt ikke jobbe med det i fremtiden når du er ferdig utdannet. Forstår deg godt jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hva jeg skal bli, tenker på å bli sykepleier, men heller også mot psykolog og lege. Vet det er teit, men tenker mye på hva andre synes, og om det virker som man får mer status og annerkjennelse hvis man er lege eller psykolog? Hva gjør en sykepleier, og har man mange muligheter til å spesialisere seg? Jeg vil ikke jobbe med stell av pasienter, og ikke på et sykehjem. Jeg vil ha en jobb med et høyt faglig ivå, muligheter til å utvikle meg og spesialisere meg, god lønn og annerkjennelse, og gode arbeids forhold. Ser dere på sykepleiere som smarte og intelligente mennesker på likhet med leger og psykologer?

Hold deg unna alle yrker hvor du må vise omsorg for mennesker med den innstillinga der for jeg har mine mistanker om at du ikke kommer til å behandle en syk uteligger like godt som en syk kirurg. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud da! Ikke vær så strenge. Det er da en ærlig sak å si at man ikke liker noe.. Er dere så glad i å vaske andre i rumpen kanskje??? Det betyr ikke at man viser det tydelig ovenfor pasienten at man ikke liker det og det betyr ikke at man er et vondt menneske.

Til trådstarter; ja man kan absolutt spesialisere seg! Helsesøstre og jordmødre feks...de har da ganske høy status? De begynte alle som sykepleiere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud da! Ikke vær så strenge. Det er da en ærlig sak å si at man ikke liker noe.. Er dere så glad i å vaske andre i rumpen kanskje??? Det betyr ikke at man viser det tydelig ovenfor pasienten at man ikke liker det og det betyr ikke at man er et vondt menneske.

Til trådstarter; ja man kan absolutt spesialisere seg! Helsesøstre og jordmødre feks...de har da ganske høy status? De begynte alle som sykepleiere!

Når man er så preget av statusjag har man gjerne holdninger som gjør at man behandler mennesker ut i fra statusen dems igjen, og da blir det veldig feil å jobbe innenfor en omsorgsprofesjon i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er så preget av statusjag har man gjerne holdninger som gjør at man behandler mennesker ut i fra statusen dems igjen, og da blir det veldig feil å jobbe innenfor en omsorgsprofesjon i det hele tatt.

Ikke nødvendigvis. Jeg kan godt innrømme at jeg hadde vært mye mer "stolt" om jeg sa at jeg var lege istedenfor sykepleier. Men det betyr IKKE at jeg ikke liker jobben min og er medmenneskelig og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Jeg kan godt innrømme at jeg hadde vært mye mer "stolt" om jeg sa at jeg var lege istedenfor sykepleier. Men det betyr IKKE at jeg ikke liker jobben min og er medmenneskelig og alt det der.

Og alt det der ja :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk. Grønn

Det er mange, mange muligheter når det gjelder spesialiseringer. F.eks innen anestesi, operasjon, intensiv, pediatri (barn), onkologi (kreft), psykiatri, geriatri, eller man kan bli helsesøster eller jordmor (Jobbfeber.no)

Du kan også bli forsker når du er ferdig med sykepleierutdanningen og det legges stadig mer vekt på at også de som er sykpeleiere skal drive med forskning o.l.

Når det gjelder IQ og posisjon/rang så vil jeg bare si at det i mange tilfeller er sykepleieren som vet mer enn legen som er på visitt, ikke bare om personene men også om det faglige.

Du sier at du "..vil ha en jobb med et høyt faglig nivå, muligheter til å utvikle meg og spesialisere meg, god lønn og annerkjennelse, og gode arbeids forhold." Da burde jo forsker være noe å tenke på, enten du velger å gå sykepleier, lege eller psykologveien, for dette kan man gjøre innen de fleste helsefag. Hva med fysioterapi? Det har kanskje litt høyere status enn en sykepleier og de har også mange videreutdannningsmuligheter.

Snakk med en studieveileder, h*n kan hjelpe deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man jobber som sykepleier, spes innen sykehus, men også sykehjem så krever det faktisk veldig mye kunnskap og et høyt faglig kunnskapsnivå. Man leker ikke med folk og bør vite hva man skal gjøre. Det er masse man kan jobbe med innen sykepleie, du kan f eks også ta doktorgrad i sykepleie og forske. Jeg kunne blitt lege om jeg ville, selvfølgelig kunne jeg det, men jeg har rett og slett ikke tålmodighet til å gå 6 år på skole, 3 i første omgang holder lenge, men jeg skal ta etterutdanning som operasjonssykepleier, det er planene. Selv om ikke jeg er sykepleier enda, går bare 2. året, ser jeg hvor mye tenking det ligger bak stell av pasienter.

Synes ikke rompevask er det morsomte, faktisk var det det jeg grudde meg mest til, men det gikk utrolig bra. Man kan bare ikke synes synd på seg selv i en slik situasjon. dessuten er jeg veldig takknemlig for at jeg kan gå på do og vaske meg selv. Man blir takknemlig av en sånn jobb. Selv om man synes de er ekkelt, så begynner jeg må å se det på en annen måte, det er en del av stellet og det å ta vare på et menneske. Leger gjør også mye sånt,rekalundersøkelser f eks, er jo noe leger gjør. de sitter ikke bare på kontoret med milionlønna si.

Vet ikke om de egner deg til noen av delene, men du burde kanskje lest litt pensum om pleie av mennesker, for kan du ikke leve deg inn i det, ville ikke jeg at du skulle begynt i helsevesenet. da passer du heller til andre yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleier er en høyskole utdanning og jeg ser ikke ned på noen som tar det! Hjelpepleiere derimot.....................

Herregud!!! Hva i alle dager feiler det folk?? Ser ned på? Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg skal bli, tenker på å bli sykepleier, men heller også mot psykolog og lege. Vet det er teit, men tenker mye på hva andre synes, og om det virker som man får mer status og annerkjennelse hvis man er lege eller psykolog? Hva gjør en sykepleier, og har man mange muligheter til å spesialisere seg? Jeg vil ikke jobbe med stell av pasienter, og ikke på et sykehjem. Jeg vil ha en jobb med et høyt faglig ivå, muligheter til å utvikle meg og spesialisere meg, god lønn og annerkjennelse, og gode arbeids forhold. Ser dere på sykepleiere som smarte og intelligente mennesker på likhet med leger og psykologer?

Har det virkelig noe å si for deg og ditt valg hva jeg og andre tenker om intelligensen til sykepleiere, leger og psykologer? Det er jo tre ganske forskjellige studier da, og med ganske ulike opptakskrav...

Hvis du er genuint interessert i yrket ditt, dedikert og flink, vil du nok kunne utvikle og spesialisere deg i alle tre yrkesgruppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nei selvfølgelig, alle sykepleiere er jo idioter  :ironi:

Hvis det er status og anerkjennelse som er viktigst for deg, altså viktigere enn å hjelpe og vise omsorg for andre mennesker, så bør du ikke bli sykepleier.

Ja, mens leger og psykologer trenger ikke ha disse kvalitetene.

Jeg syns faktisk det er viktigere at leger og psykologer har empatien i orden enn sykepleiere. Hvis jeg måtte rangere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle trenger empatien, det er et stort ansvar å være sykepleier, og det stilles krav til stor faglig innsikt. stell er bare en liten del av det å være sykepleier. du skriver også at det er forskjellige opptakskrav for å komme inn på de ulike studiene. Psykologi studiet er åpent, man må ha gode karakterer for å komme inn på profesjonsstudiet, men det er ikke all verden... leger må ha topp karakterer for å komme inn, men det betyr jo ikke at de er mer intelligente enn sykepleiere. man må ha gode karakterer for å komme inn på sykepleie studeit, og ikke alle kommer seg gjennom det, det stilles krav her også, lik det som stilles på andre studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle trenger empatien, det er et stort ansvar å være sykepleier, og det stilles krav til stor faglig innsikt. stell er bare en liten del av det å være sykepleier. du skriver også at det er forskjellige opptakskrav for å komme inn på de ulike studiene. Psykologi studiet er åpent, man må ha gode karakterer for å komme inn på profesjonsstudiet, men det er ikke all verden... leger må ha topp karakterer for å komme inn, men det betyr jo ikke at de er mer intelligente enn sykepleiere. man må ha gode karakterer for å komme inn på sykepleie studeit, og ikke alle kommer seg gjennom det, det stilles krav her også, lik det som stilles på andre studier.

Psykologistudiet er ikke åpent lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk. Grønn

Poenggrensene for å komme inn på sykepleier varierer fra veldig lavt (ca. 2?) til ganske høyt (ca. 5?), alt etter hvor man søker seg inn.

Velger man yrke ut ifra hva andre synes og hvor mye penger man kommer til å tjene tror jeg man går fort lei. Man må/bør være oppriktig interessert i yrket sitt hvis man skal holde ut i 40 år +/-. Det må være utrolig kjipt å stå opp om morgenen å tenke "Æsj, jeg vil ikke på jobb!"

Men det er selvsagt ikke lett å velge yrke, for det er så mange man ikke vet om. Med fare for å gjenta meg selv: Gå til en studieveilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...