Gå til innhold

Hva synes dere om sykepleiere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal bli, tenker på å bli sykepleier, men heller også mot psykolog og lege. Vet det er teit, men tenker mye på hva andre synes, og om det virker som man får mer status og annerkjennelse hvis man er lege eller psykolog? Hva gjør en sykepleier, og har man mange muligheter til å spesialisere seg? Jeg vil ikke jobbe med stell av pasienter, og ikke på et sykehjem. Jeg vil ha en jobb med et høyt faglig ivå, muligheter til å utvikle meg og spesialisere meg, god lønn og annerkjennelse, og gode arbeids forhold. Ser dere på sykepleiere som smarte og intelligente mennesker på likhet med leger og psykologer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei selvfølgelig, alle sykepleiere er jo idioter :ironi:

Hvis det er status og anerkjennelse som er viktigst for deg, altså viktigere enn å hjelpe og vise omsorg for andre mennesker, så bør du ikke bli sykepleier.

Skrevet

Hvis det er status og anerkjennelse som er viktigst for deg, altså viktigere enn å hjelpe og vise omsorg for andre mennesker, så bør du ikke bli sykepleier.

Enig. Hold deg langt unna sykepleiestudiet. Slike som deg trenger vi ikke der.

Skrevet (endret)

Innen faget sykepleie er det rikelig med muligheter for spesialisering. Men uansett bør utgangspunktet ditt være en god porsjon omsorg og intresse for mennesker, det er nemlig du som er der for pasientene, ikke omvendt.

Edit:

"Jeg vil ikke jobbe med stell av pasienter og ikke på sykehjem"

Det er nettopp det sykepleieren gjør, nemlig pleier syke.....

Om det å ta i pasienter skremmer deg, eller kropp og dens funksjon er vanskelig å forholde seg til er kanskje ikke dette faget for deg? For her bør du ha rimelig høy "gørr"-toleranse; blod, avføring, spy og slim er en del av jobben.

Endret av lenej
Skrevet
Jeg vil ikke jobbe med stell av pasienter

Da er kanskje ikke sykepleier veien å gå?

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Man må vel gjennom en del stel for å bli sykepleier, men det handler vel om mye mer enn stell, man kan vel spesialisere seg og jobbe med ulike fagfelt som ikke har med stell å gjøre? Ingen her som kan fortelle meg om hva en sykepleier gjør, og om de trives og liker faget sitt?

Skrevet
Man må vel gjennom en del stel  for å bli sykepleier, men det handler vel om mye mer enn stell, man kan vel spesialisere seg og jobbe med ulike fagfelt som ikke har med stell å gjøre?  Ingen her som kan fortelle meg om hva en sykepleier gjør, og om de trives og liker faget sitt?

Jeg skjønner godt at du ikke vil jobbe på sykehjem eller på avdelinger som innebærer mye stell. Vi er ulike og ikke alle trives med de samme arbeidsoppgavene. Personlig velger jeg heller en jobb man ikke trenger fagutdanning til - kassa på Lidl, sortering av post, whatever - framfor å jobbe på sykehjem.

Man har mange muligheter som sykepleier, men det krever som regel at du holder ut de få åra det tar før du kan spesialisere deg.

Jeg har spesialistutdanning pluss etterutdanning innen et spesielt fagfelt, og jobber dagtid i poliklinikk. Det trives jeg med.

Om sykepleier er like smarte som leger og psykologer? Tja, mitt inntrykk er at de ligger noe under i ren IQ. *synser*

Skrevet
Jeg vil ikke jobbe med stell av pasienter, og ikke på et sykehjem.

Tror ikke helsevesnet er noe for deg i det hele tatt jeg. Også leger må gjøre "stelle oppgaver" og jobbe tett med mennesker.

Hvis det er status du er ute etter så prøv noe annet enn helsevesnet!!

Skrevet

Det går ikke ann å velge yrke ut i fra status, du skal trives med jobben for å gjøre en bra jobb.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Hva jeg synes om sykepleiere? Sykepleiere gjør en viktig jobb på samme måte som mange andre. Jeg går ikke rundt å mener så mye om sykepleiere generelt. Som andre har påpekt så ligger det i ordet sykepleier at h*n pleier syke. Hvis du deler ordet sykepleier i to syke pleier, og snur rekkefølgen på ordene så får du pleier syke. Det går selvsagt an å videreutdanne seg og det går an å ha andre oppgaver enn rumpevask (det er det hjelpepleierene som tar seg av). Jeg er også enig i at det er dumt å velge yrke etter status. Skal du være en tittel eller skal du gjøre noe du trives med?

Skrevet
Tror ikke helsevesnet er noe for deg i det hele tatt jeg. Også leger må gjøre "stelle oppgaver" og jobbe tett med mennesker.

Hvis det er status du er ute etter så prøv noe annet enn helsevesnet!!

For noe tull.

Man kan utmerket godt gjøre en bra jobb innen helsevesenet, og samtidig mislike å vaske kropper, foreta munnstell eller skifte bleier på voksne mennesker. Da er det absolutt en fordel å ha såpass selvinnsikt at man unngår sykehjem og "tunge" avdelinger. En ærlig sak.

Skrevet

Når det gjelder IQ så tror jeg nok ikke at leger/psykologer er smartere, kjenner masse utrolig oppegående sykepleiere.

Mitt synspunkt er at alle kan klare å bli lege hvis de bare er villig til å slite seg gjennom 6år med lese-helvete (heldigvis over halveis selv)

Skrevet
For noe tull.

Man kan utmerket godt gjøre en bra jobb innen helsevesenet, og samtidig mislike å vaske kropper, foreta munnstell eller skifte bleier på voksne mennesker. Da er det absolutt en fordel å ha såpass selvinnsikt at man unngår sykehjem og "tunge" avdelinger. En ærlig sak.

De oppgavene du nevner der er det faktisk IKKE sykepleierene som gjør, det er hjelpepleiere el assistenter som gjør dette. Men helsevesnet uansett jobb/stilling er å ta seg av medmennesker og hvis en ser seg for god til å gjøre oppgavene nevnt ovenfor så får både en selv og pasientene det bedre om en lar være.

Skrevet
Jeg vet ikke hva jeg skal bli, tenker på å bli sykepleier, men heller også mot psykolog og lege. Vet det er teit, men tenker mye på hva andre synes, og om det virker som man får mer status og annerkjennelse hvis man er lege eller psykolog? Hva gjør en sykepleier, og har man mange muligheter til å spesialisere seg? Jeg vil ikke jobbe med stell av pasienter, og ikke på et sykehjem. Jeg vil ha en jobb med et høyt faglig ivå, muligheter til å utvikle meg og spesialisere meg, god lønn og annerkjennelse, og gode arbeids forhold. Ser dere på sykepleiere som smarte og intelligente mennesker på likhet med leger og psykologer?

Jeg har ikke hatt så veldig lyst til å møte på en sånn som deg når jeg bruker helsetjenester. Jeg mener ikke at alle skal ha et "kall" for å bli lege, det er utopia. Men det er jammen mange som ikke burde nærmet seg legeyrket i det hele tatt.

Skrevet
Jeg har ikke hatt så veldig lyst til å møte på en sånn som deg når jeg bruker helsetjenester. Jeg mener ikke at alle skal ha et "kall" for å bli lege, det er utopia. Men det er jammen mange som ikke burde nærmet seg legeyrket i det hele tatt.

:Nikke:

Skrevet
De oppgavene du nevner der er det faktisk IKKE sykepleierene som gjør, det er hjelpepleiere el assistenter som gjør dette. Men helsevesnet uansett jobb/stilling er å ta seg av medmennesker og hvis en ser seg for god til å gjøre oppgavene nevnt ovenfor så får både en selv og pasientene det bedre om en lar være.

Det handler ikke om å se seg for god. Det handler om å like/mislike enkelte oppgaver. Så tar man konsekvensen av dette og søker seg til steder hvor det er minst mulig av disse. Eller man velger en videreutdanning som fører en i en annen retning.

Hva tror du ligger til grunn for valg av spesialitet? Bare at man ønsker å skaffe seg spisskompetanse på et fagfelt ser spennende/givende ut? Man velger seg like gjerne BORT fra spesifikke oppgaver.

Skrevet
Hva tror du ligger til grunn for valg av spesialitet? Bare at man ønsker å skaffe seg spisskompetanse på et fagfelt ser spennende/givende ut? Man velger seg like gjerne BORT fra spesifikke oppgaver.

Jeg mener at en bør velge spesilalisering fordi det er noen en synes er ekstra interessant ikke fordi en velger seg bort fra noe.

Hvorfor i heletatt begynne på noe som en venter på å kunne velge seg bort fra!?

Skrevet
Jeg mener at en bør velge spesilalisering fordi det er noen en synes er ekstra interessant ikke fordi en velger seg bort fra noe.

Helt enig med deg.

Dessuten kommer man ikke bort i fra at god og riktig pleie og omsorg i form av blant annet stell, sengebad, bleieskift, munnstell og mating er en del av den grunnleggende sykepleien.

Skrevet

Du kan fint ta master og phd etter en sykepleier-utdanning. Det er ikke vanlig, men det er ikke umulig. Men du bør uansett starte en utdanning fordi faget interesserer deg, og ikke på bakgrunn av statusbehov. Faglig interesse er nok en sterkere drivkraft for å gjøre en god jobb.

Skrevet

Man slår to fluer i en smekk. Man velger, og man velger samtidig noe bort.

Grunnutdanninga i sykepleie er såpass bred at det går fint an å bruke den som plattform til å komme videre. Til det fagområdet man egentlig er interessert i. For noen er grunnutdanninga et nødvendig onde som man må gjennom for å komme videre, for andre er den et mål i seg selv. Og det vil alltid være arbeidsoppgaver man misliker innen et felt. Liker man ikke å stellle, så holder man seg (forhåpentligvis) borte fra sykehjem. Liker man ikke å fjerne dren så velger man ikke en kirurgisk sengepost. Osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...