Gå til innhold

"Hello, Madam"


Gjest rådvill

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en e-post av en inder i dag og den var på engelsk. Han sendte meg noen bilder fra en avslutning vi begge var på.

Men jeg ble litt overrasket/satt ut over hvordan han begynte e-posten, nemlig med "Hello, Madam". Hva kan han ha ment med dette? Hvorfor ikke bare "Hello, fornavn". Han vet jo fornavnet mitt (han brukte det senest i går da vi møttes på jobben).

Noen innspill? (Og ja, jeg vet at dere ikke kan vite det, men jeg vil gjerne høre hva dere TROR likevel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min venninne sier det når søsteren hennes ringer, mellom de er det nok en uformell spøk.

Tror ikke du trenger å legge så mye i det, kanskje han vil være høflig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener rett og slett å si god dag. Da jeg var i India for ti år siden, kalte alle meg for madam - noe jeg syntes var merkelig siden jeg var en ugift jente på 20 år. Han er bare høflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så forvirret av det at jeg ikke har svart ennå. Hva slags tiltale bør jeg bruke, da? Hadde jo bare tenkt å skrive "Hello, kallenavn" (Det er et kallenavn som han selv har tilbudt oss å bruke siden navnet hans er litt vanskelig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble så forvirret av det at jeg ikke har svart ennå. Hva slags tiltale bør jeg bruke, da? Hadde jo bare tenkt å skrive "Hello, kallenavn" (Det er et kallenavn som han selv har tilbudt oss å bruke siden navnet hans er litt vanskelig...)

Ja, det ville jeg gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utlendinger er mye mer høflige enn oss nordmenn. Når jeg får e-post fra utlendinger på jobben begynner de alltid mailen med

Dear Madame eller Dear Mrs. [etternavnet mitt].

Til menn er det helt vanlig å begynne en mail med:

Dear Sir eller Dear Sirs (hvis mailen blir sendt til flere samtidig).

Ikke bekymre deg om dette. Som de andre sier her - han er bare høflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber opp mot asiatiske firmaer, og de tror visst jeg er mann, for jeg får alle e-poster startet enten med Dear Sir eller Dear Mr. [etternavn] :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosmic Girl

Har vært i India, og alle kalte meg madam. Driver også en del business med indiere, og de er veldig høflige. Selv om jeg har truffet de mange ganger, kaller de meg aldri ved mitt fornavn. Spesielt ikke hvis det har gått en stund mellom hver gang i prates. Da er de gjerne veldig formelle.. MEN; dette er den litt eldre foreldre-generasjonen.

Når du reagerte på at han brukte madam til deg, ville jeg absolutt ikke brukt Sir. Jeg ville skrevet som du hadde tenkt; Dear kallenavn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...