Gå til innhold

vond lukt av nyvaskede klær


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Vi har flyttet og etter det har det hendt at noen av klærne får en slik vond eim...

Noen som har erfaring med det, tips til å unngå det?

Gjelder ikke alle klærne vi vasker, men noen ganger... Ikke særlig ålreit å bruke klærne etterpå da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Surt er vel ikke så gæren beskrivelse... Kan jo prøve med eddik. Men det virker som lukten har kommet etter/mens vi vakset klærne.

Kan det være noe med vaskemaskinen, eller er det dårlig lufting som kan være skylden...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det av og til. Tror ikke det har noe med vaskemaskinen å gjøre.

Det jeg har lagt merke til er at surlukta kan smitte fra et plagg til de andre i samme vask. Har erfart at lukta gjerne sitter i syntetiske plagg, dvs sjeldent i bomull og ull.

La plagget ligge i edikkvann noen timer og så vasker du det på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viss kleda lig lenge i maskina før dei vert hengt opp, eller ligg lenge ute før dei vert hengt opp, so vert det fort ei sur lukt av dei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn dårlig lukt i klærne har jeg og vært plaga med. Grunnene til at det kommer er at plagget har vært fuktig for lenge. Det være seg at plagget har blitt lagt fuktig i skittentøyet, ikke tatt ut av maskinen eller hatt for sein tørking. Har først ett plagg fått dårlig lukt kan det smitte over på andre plagg og over i vaskemaskinen. Som en god regel for å unngå lukt bør man sørge for at plaggene blir tørka raskt og at man har god utlufting dersom man tørker på snor inne. Videre er det viktig at vaskemaskinen ikke bare blir brukt på lave temperaturer. En kokvask i ny og ne 'renser' maskinen.

Når uhellet først er ute og tøyet lukter ille, har jeg brukt å legge plaggene med dårlig lukt i vann med eddik for så å vaske de på så høy temperatur som mulig, og bruker da lang versjonen av vaskeprogrammet. For å være på den helt sikre siden har jeg også brukt litt vanish (rosa boks) i vaskemaskinen. Hos oss har dette fungert veldig bra og vi har pr. dag ikke problemer med lukt i klær. Har også sluttet å bruke vanish i vaskemaskinen.

Lykke til med lukt fjerning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...