Gå til innhold

Fårikål!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Karri??

Veel..... :sjenert: (ingen av oss liker karri)

To middager blir ikke aktuellt, nei, det gjør det nok ikke. Og det hjelper ikke hva jeg lager til, ingen her vil ha uansett, de skal ikke ha "mat som svømmer" :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest Fjellsippa
Skrevet
Hva gjør man hvis man liker fårikål veldig godt men har en familie som hater det...? :sjenert:

Hmmm ..... du blir nok nødt til å lage to middager den dagen du skal spise fårikål. Kan ikke se noen annen løsning.

• 2 uker senere...
Skrevet

Er så enig i at fårikål skal være kokt i filler.. Ellers er det bare fårekjøtt og kålbiter som flyter i vann. Det er rett og slett ikke godt. Jeg fikk servert det forrige helg, og var så skuffet at jeg hadde lyst tli å grine :sjenert: Mamma (som jo selvsagt gjør det rett) koker den i 3-4 timer. Da er den god.

(og ja, den er faktisk bedre når man varmer den opp igjen dagen derpå) :)

Skrevet

syns det er så vanskelig å beregne mengden får og kål. man spiser til man er mett første dagen og neste dag når man skal varme den opp, så oppdager man at det er masse kål igjen og bare et par små kjøttbiter og masse bein igjen.... :S

Skrevet
Helt enig med de som sier at fårikålen skal være kokt i filler. Spiser det også bare på høsten, og da skal det smake fårikål. Jeg synes det er godt med litt tykkere saus, så jeg strør litt mel mellom lagene når jeg legger ingrediensene i gryta. Ellers gjør jeg som de andre her.

Interessant. Det ser ut til å være to hovedvarianter av nasjonalretten, de som bruker jevnet saus, og de som lager fårikålen bare med sjy. Selv bruker vi tykk saus. Jeg tror de fleste her på Sørlandet lager den slik. Uansett må retten være godt kokt!

Skrevet

Dumt spørsmål kanskje, men.....Skal man legge kålen i et lag, så kjøttet i et lag osv. eller kan man mikse kål og kjøtt i hvert lag? :sjenert:

Og sånn ca.hvor mye kjøtt og kål? I forhold til hverandre.

Skrevet
Dumt spørsmål kanskje, men.....Skal man legge kålen i et lag, så kjøttet i et lag osv. eller kan man mikse kål og kjøtt i hvert lag? :sjenert:

Og sånn ca.hvor mye kjøtt og kål? I forhold til hverandre.

Må og må. Jeg har lært å legge dem i hvert sitt lag, kanskje kjøttet blir litt mer innkokt med kydderet da, siden det blir liggende innesluttet mellom kålen? Saftigere? Jeg har også lært å legge kjøtt med fettsiden ned på bunnen for at det ikke skal svi seg (?). Men tror ikke det spiller noen enorm rolle. Hvor mye kål og kjøtt man bruker vil sikkert variere, men i år ser det ut til at jeg har brukt ca et kålhode av middels str til 1-1,5 kg kjøtt... Om man liker at det er mye kål kan maqn putte oppi mer, om man vil ha mest kjøtt kan man legge såpass lite kål at det bare såvidt dekker hvert lag. Har mest med økonomi og smak å gjøre.

Skrevet (endret)
Hva gjør man hvis man liker fårikål veldig godt men har en familie som hater det...? :sjenert:

Da lager du en STOR porsjon får-i-kål til deg sjøl som du kan sitte å nyyyyyte - også kan jo familien sitte og gnævle på en Grændis-pizza :ler:

Moder'n er ikke glad i får-i-kål så vi inviterer aldri henne når vi har det til søndagsmiddag f.eks.....da eter hun heller never, sa hun...akk ja :icon_neutral:

Selv skal vi ha får-i-kål til søndag :sikle: Jeg legger først kjøtt, så kål, så litt mel, helpepper og en dæsj salt så nytt lag. Heller på vann og lar det putre (ikke KOKE) til kjøttet ramler fra beinet (som tøtta på reklamen på Tv2 også sier ;) )

Jeg bruker derimot å kjøpe SMÅ kålhoder. Da har jeg mer kontroll over kålen når jeg skjærer den i avlange båter. Skjærer i rota slik at den holder seg nogenlunde "samla" i gryten.

Og ja - passer på å lage stooooor porsjon søndag slik at det blir rester manda' :-D

Endret av Scorpina
Skrevet

Åh fårikål er grisenam, jeg har spist i hele dag <3

Skrevet

Man lager fårikål og så får familien gå og kjøpe seg en pizza :ler: . Så kan man lage middag som familien liker de påfølgende dagene og selv spise oppvarmet fårikål ;) .

Skrevet

spiste fårikål i dag *slafs*

når jeg lager det bruker jeg å strø bittelitt mel mellom lagene for at det skal være litt tykkere enn vann.

og kålen Skal være kokt med hele tiden.

Skrevet
Hell på vann til det dekker og kok i noen timer.

Har på 5 dl vann, jeg, til en full 10 liters gryte (eller hvor mye den tar, fårikålgryta mi, men den er stor!). Har aldri hatt på vann til det dekker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...