Gjest yaya Skrevet 13. september 2006 #1 Skrevet 13. september 2006 Hvordan lager man fårikål? Har skjønt at det skal være ganke lett, men jeg har aldri gjort det før.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 13. september 2006 #2 Skrevet 13. september 2006 Kål og fårekjøtt lagvis i kjele, strø salt og hele pepperkorn mellom hvert lag. Hell på vann til det dekker og kok i noen timer. Veldig enkelt
Arkana Skrevet 13. september 2006 #3 Skrevet 13. september 2006 Skjær kålen i båter. Legg kål og kjøtt lagvis i en stor gryte. Strø salt og hele sorte pepperkorn mellom lagene. Hell på kokende vann og la småkoke under lokk i 1½-2 timer. Server med kokte poteter.
skrue Skrevet 13. september 2006 #4 Skrevet 13. september 2006 Mange synes den blir bedre (best?) etter andre oppvarming. Er tilbøyelig til å være enig.
Gjest yaya Skrevet 13. september 2006 #5 Skrevet 13. september 2006 Oi, takk for kjappe svar! Da blir det fårikål på fredag
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #6 Skrevet 13. september 2006 Jeg pleier gjøre som de andre her, men syns det er best med BÅDE nykvernet pepper og hele pepperkorn i gryta. Og så legger jeg potetene på toppen når det er passelig tid igjen - blir nydelig når de får trekke med i skyen
Lady_Sharon Skrevet 14. september 2006 #7 Skrevet 14. september 2006 Hvis man koker kålen så lenge er den helt ødelagt og er det ikke noe vitaminer igjen i maten. Det jeg gjør er å koke kjøttet 2 timer med salt og pepper. Jeg lager alt i en gryte og man syns at den er kjempe godt. Så siste 20 minutter legger jeg skrellet poteter på kjøttet også til sist kålen skjært i passelige biter oppå det igjen. smaker til med litt ekstra salt og pepper. Kokes ikke mer en 20 min. Store poteter skal derfor skjæres i to. Kålen skal absolut ikke kokes mer en 20 min.
Nilma Skrevet 14. september 2006 #8 Skrevet 14. september 2006 Hvis man koker kålen så lenge er den helt ødelagt og er det ikke noe vitaminer igjen i maten.←Sant nok, men nå er vel ikke fårikål ment å være helsekost heller , og den får absolutt ikke den riktige smaken med "lettkokt" kål. Fårikål er uansett tilberedningsmåte temmelig tamt, synes jeg, men for å få litt mer smak er det veldig godt å steke den (faktisk!). Når fårikålen er ferdig kokt legges den over i en langpanne og settes inn i varm ovn til den har fått en liten stekeskorpe. Høres litt snålt ut, men er mye bedre enn vanlig, kokt fårikål.
Lady_Sharon Skrevet 14. september 2006 #9 Skrevet 14. september 2006 Får alltid komplimenter om kokekunsten min. Mannen min er veldig sånn med "ikke sånn som mammaen min lager det" men men fårikål har jeg slått henne selv om jeg ikke koker kålen og kjøttet sammen i 2 timer gjør 20 min liker mye. Man må prøve det før man sier "Jeg liker det ikke" eller "det er ikke det samme" Men Kanskje du har prøvd det, det vet jeg selvfølgelig ikke. Uansett at du mener at fårikål ikke ment som helsekost er det et måltid som hører til i norsk mat tradisjoner som blir spist som vanlig middag av mangen... Nå er det faktisk sant at man i norske husholdinger spiser alt for lite grønnsaker og alt for mye kjøtt. Hvis man også begynner med å koke grønnsakene sine så lenge har det ikke nyte i det hele tatt lenger. Så jeg foreslår at alle prøve det med å tilsette poteter/kål siste 20 min for å finne ut om det smaker godt eller ikke og hvis man liker det har man funnet en måte til å spise denne middagen på en sunt måte.
skrue Skrevet 14. september 2006 #10 Skrevet 14. september 2006 Selvom jeg ikke er fremmed for å prøve nye måter å tilberede denne retten på så er nok ikke det om det blir sunt eller ikke (det er feite greier) som er viktigst for meg når det gjelder fårikål. På samme måte som med ribbe på julaften.
Arkana Skrevet 14. september 2006 #11 Skrevet 14. september 2006 Sant nok, men nå er vel ikke fårikål ment å være helsekost heller , og den får absolutt ikke den riktige smaken med "lettkokt" kål. ← Helt enig.
Gjest Fruktfat Skrevet 14. september 2006 #12 Skrevet 14. september 2006 sambo synes kålen er det beste av alt, han da. og mamma gjør det på den tradisjonelle måten
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #13 Skrevet 14. september 2006 Kålen i får-i-kål SKAL være kokt i filler - sånn er det bare. Har ikke sagt den lettkokte varianten ikke er god og har ikke tenkt å prøve den heller. Får-i-kål spiser jeg noen få ganger på høsten og da skal den være slik den alltid har vært - sunn mat kan jeg spise resten av året. Andre får gjøre hva de vil, det legger jeg meg ikke borti
Gjest Skya Skrevet 14. september 2006 #14 Skrevet 14. september 2006 Kålen i får-i-kål SKAL være kokt i filler - sånn er det bare. Har ikke sagt den lettkokte varianten ikke er god og har ikke tenkt å prøve den heller. Får-i-kål spiser jeg noen få ganger på høsten og da skal den være slik den alltid har vært - sunn mat kan jeg spise resten av året. Andre får gjøre hva de vil, det legger jeg meg ikke borti ← Helt enig, og dette står på menyen i helga.
Gjest Fjellsippa Skrevet 14. september 2006 #15 Skrevet 14. september 2006 Helt enig med de som sier at fårikålen skal være kokt i filler. Spiser det også bare på høsten, og da skal det smake fårikål. Jeg synes det er godt med litt tykkere saus, så jeg strør litt mel mellom lagene når jeg legger ingrediensene i gryta. Ellers gjør jeg som de andre her.
Amanlis Skrevet 15. september 2006 #16 Skrevet 15. september 2006 Jo lenger fårikålen koker jo bedre er den synes jeg da. Lar den gjerne koke i tre timer første dagen og en time den dagen den skal spises. Mange klager på mye luft i magen etter et fårikål måltid, men jeg blir ikke "luftig", kan det ha noe med at jeg koker det lenge å gjøre mon tro.
Arkana Skrevet 15. september 2006 #17 Skrevet 15. september 2006 Mange klager på mye luft i magen etter et fårikål måltid, men jeg blir ikke "luftig", kan det ha noe med at jeg koker det lenge å gjøre mon tro. ← Jeg har heller ikke det problemet. Koker riktignok ikke får-i-kålen fullt så lenge som din, max 2 timer første dag og kun oppvarming den neste, men det er tydeligvis nok.
Brunhilde Skrevet 15. september 2006 #18 Skrevet 15. september 2006 Jeg har smakt får-i-kål laget som Lady_Sharon så insisterende foreslår, og jeg har ikke tenkt å gjøre det en gang til. Det er kanskje middag, men det er, etter min mening, ikke får-i-kål! Får-i-kål skal koke lenge, helst tre timer, som noen over her nevnte. Jeg legger kjøtt og kål lagvis med hele pepperkorn og bittelitt mel mellom hvert lag. I tilegg har jeg i 2-3 løk kuttet i båter. Slik syns jeg det smaker aller, aller best.
Gjest Gjesta Skrevet 16. september 2006 #19 Skrevet 16. september 2006 Hva gjør man hvis man liker fårikål veldig godt men har en familie som hater det...?
Lady_Sharon Skrevet 16. september 2006 #20 Skrevet 16. september 2006 Har du prøvd å servere Karrisaus ved siden av? Det gjør jeg nemmelig. Kan også blande litt ananas i sausen. Ellers er det bare å lage to middager da:D Og inviter noe som liker fårikål:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå