Gjest Cosmic Girl Skrevet 15. september 2006 #21 Skrevet 15. september 2006 Mine barn har begges etternavn. Jeg valgte å ha mitt som mellomnavn og farens som etternavn. dette fordi mitt etternavn er sjeldent, farens er heller ikke det alle heter men det er fler enn 150 som har det. Og så tenkte jeg det at hvis min datter gifter seg er jo sjansen for at ho bytter ut etternavnet sitt og beholder mellomnavnet.... ← Jeg håper ikke jeg nå ødelegger dine illusjoner, men jeg valgte å kvitte meg med mitt mellomnavn, gjøre om etternavnet mitt til mellomnavn og ta hans etternavn til etternavn. På denne måten bruker jeg det navnet jeg alltid har brukt, og får i tillegg ett til. Mellomnavnet hadde jeg aldri noe forhold til, så det ble litt rart å skulle beholde det.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #22 Skrevet 15. september 2006 Du som mener det er en uting å ta fars etternavn bør IKKE finne deg en Islending. Her får nemlig barna etternavn basert på fars navn uansett kjønn i motsetning til din påstand.
Gjest loren Skrevet 17. september 2006 #23 Skrevet 17. september 2006 Da jeg ble født fikk jeg et vanlig fornavn + et -sen navn Mamma har en navn som rundt 100 i Norge har, dette tok jeg og søstrene mine som mellomnavn for noen år siden. Forselv ommammas navn betyr mye for meg, har jeg hett -sen navnet siden jeg ble født, så det er jo enm del av meg. Men for å motsi meg selv litt her på slutten, -sen navnet faller born når jeg gifter meg, da sambo også har en uvanlig navn som jeg har fått et godt forhold til de siste årene =) Og bare for å *sjokkere* navnesynsere litt; Barna våre får et mellomnavn med "æ" i, og et etternavn med "ø" i.. Tenk når de skal til utlandet da :hår: (Ja, vi har fått en del kommentarer på det, selv om barna ikke engang er lagd enda)
Kelsey Skrevet 17. september 2006 #24 Skrevet 17. september 2006 Og bare for å *sjokkere* navnesynsere litt; Barna våre får et mellomnavn med "æ" i, og et etternavn med "ø" i.. Tenk når de skal til utlandet da :hår: (Ja, vi har fått en del kommentarer på det, selv om barna ikke engang er lagd enda) ← Våres lille nyfødte har fått et fornavn som begynner på Ø hun :hår: Men vi har ikke fått noen reaksjoner på det da Hun kommer nok til å få begge våres navn som etternavn, altså med bindestrek. Fornavnet er kort og greit, og det er også det ene etternavnet. Så så fryktelig langt blir det ikke. Begge etternavnene er sjeldne og stedsbundne (altså ikke vanlige -sen navn), og begge er knyttet til vårt eget navn. Så da vil vi unngå at det ene navnet blir forkortet til en bokstav (slik mellomnavn ofte blir), mens det andre blir brukt hele tiden. For øvrig er etternavnet fra min side bare mitt mellomnavn. Men jeg har hele tiden likt det bedre, og i en periode brukte jeg bare det. Så nå har jeg formelt tenkt å bytte rekkefølge på de to navnene, så mellomnavnet blir etternavnet mitt. Da blir det også lettere og se mitt etternavn knyttet til min datters etternavn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå