Lillesøster Skrevet 13. september 2006 #1 Skrevet 13. september 2006 Vi har bestemt oss for at datteren vår skal ha begge våre etternavn. Så fikk vi et brev i dag hvor det står at vi må ha bindstrek mellom disse to etternavnene hvis det skal være et lovlig etternavn. Men, våre etternavn er så lange, spesielt mitt så hvis vi har et bindestrek vil det bli et sabla langt etternavn. Vi tenkte i utgangspunktet at mitt etternavn bare vil bli brukt ved forbokstaven, men det går jo ikke nå som det må være bindestrek. Hvordan løser dere denne bindestreken. Velger dere å la det ene etternavnet være mellomnavn?
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #2 Skrevet 13. september 2006 Vi har latt ene etternavnet være mellomnavn. Enkleste måten synes vi. Til daglig bruker vi det som et etternavn.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 13. september 2006 #3 Skrevet 13. september 2006 Vi fikk samme problemet da vi gifta oss. Endte med mitt navn som mellomnavn og hans som etternavn. Samme blir det når vi får barn
Lillesøster Skrevet 13. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 13. september 2006 Ok, slik tenker kanskje vi også det. Er enda usikker på om dette kan få konsekvenser senere...Konsekvenser jeg enda ikke vet hva er....
Imax Skrevet 13. september 2006 #5 Skrevet 13. september 2006 Det er mulig å skifte navn i Norge, så det er mulig å angre hvis det skulle dukke opp noe. Men å skrive det som et etternavn og et mellomnavn er jo greit, og er jo likevel kun en technicality. Eks. Lise Hansen Jensen heter jo Lise Hansen Jensen uansett om "Hansen" er mellomnavn eller etternavn. Det er jo bare hva folkeregisteret vil kalle det.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #6 Skrevet 13. september 2006 Jeg biter meg merke i at det stort sett alltid er mannens etternavn som blir brukt. Dette synes jeg for min del er en uting. Hvis man vil bruke en av foreldrenes etternavn, mener jeg man iallefall bør vurdere å bruke det mest interessante av de to navnene. Jeg liker dog bedre skikken de har på island, hvor døtre får navn etter moren og sønner får navn etter faren, slik Sigrid og Ivars datter heter Sigridsdatter og sønnen deres heter Ivarssønn.
Gjest Gjesta Skrevet 13. september 2006 #7 Skrevet 13. september 2006 Som andre her sier, dere kan løse det med å ha det ene navnet som mellomnavn og det andre som etternavn. Det er jo nesten eneste løsning hvis dere ikke vil ha et langt etternavn som består av to navn satt sammen med bindestrek? Det som er fint er jo at man kan gjøre om senere hvis det blir galt.
Gjest Madam Felle Skrevet 13. september 2006 #8 Skrevet 13. september 2006 Ok, slik tenker kanskje vi også det. Er enda usikker på om dette kan få konsekvenser senere...Konsekvenser jeg enda ikke vet hva er.... ← Hvilke konsekvenser kan dette få?
Gjest Gjest1 Skrevet 13. september 2006 #9 Skrevet 13. september 2006 Jeg het opprinnelig Fornavn Mellomnavn Etternavn Kari Johanne Olsen (oppfunnet tullenavn). Tok så til meg farmors og mormors pikenavn og det ble da (ettersom jeg ikke tok bindestrek) Fornavn Fornavn Mellomnavn Etternavn Kari Johanne Bjørnsen Larsen Mitt opprinnelige etternavn ble dermed en del av fornavnet, men det betyr jo ingenting. Jeg bruker til daglig Kari Larsen, Bjørnsen bruker jeg dersom jeg ringer på vegne av min mors butikk, ettersom den heter det
Nokia Skrevet 14. september 2006 #10 Skrevet 14. september 2006 Jeg for min del skjønner ikke hvorfor foreldre ønsker å oppkalle barna sine med begge etternavnene! Og SPESIELT hvis det er snakk om to -sen-navn, det må da nærmest være barneplageri....;-) Hva skjer om 20 år når barna skal gifte seg og skal ta ENDA et etternavn? Laura Susanne Vollevik Jensen Larsen??!!!
Gjest gjesta Skrevet 14. september 2006 #11 Skrevet 14. september 2006 Jeg for min del skjønner ikke hvorfor foreldre ønsker å oppkalle barna sine med begge etternavnene! Og SPESIELT hvis det er snakk om to -sen-navn, det må da nærmest være barneplageri....;-) Hva skjer om 20 år når barna skal gifte seg og skal ta ENDA et etternavn? Laura Susanne Vollevik Jensen Larsen??!!! ← Jeg har begge mine foreldres navn (mammas sist, pappas først). Når jeg en dag skal gifte meg, så løser jeg det enkelt og greit ved at jeg ikke kommer til å skifte navn Så det blir ikke noe problem for meg i hvertfall. (også er fremtidig mann velkommen til å ta et av mine navn hvis han vil )
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #12 Skrevet 14. september 2006 Stakkars de som skal drive slektsgranskning i fremtiden...!!!
flopp Skrevet 14. september 2006 #13 Skrevet 14. september 2006 Vi tenkte også på bindestrek da vi fikk barn, men det ble jo så langt! Nå har barna ett fornavn, fars etternavn til mellomnavn og mitt etternavn til etternavn - jeg er fornøyd med det . Vi hadde en diskusjon på det, men jeg fikk overtalt han da mitt etternavn er mer sjeldent i tillegg til noen uttalselser fra sivgermor som gjorde at det ikke ble aktuelt for meg å adoptere deres navn!! Vi var også inne på å velge et nytt etternavn (man kan velge et navn som tidligere har vært i slekten), men det ble litt voldsomt - man identifiserer seg jo etterhvert med navnet sitt.
ashera Skrevet 14. september 2006 #14 Skrevet 14. september 2006 Stakkars de som skal drive slektsgranskning i fremtiden...!!! ← Det blir vel omtrent som å drive slektsgranskning som vi gjør i dag, i alle fall når vi skal gå litt tilbake i generasjonene. Store deler av Norges befolkning hadde ikke slektsnavn, men patronymer,slik de har på Island, i alle fall når du går rundt 150 år tilbake. Det er bare å lese bygdebøker eller kirkebøker for å finne ut dette. Patronymene ble fiksert for omlag 90 år siden, så vidt jeg husker. Så hvis man hadde en pappa som het Jens akkurat da, ble slektsnavnet heretter Jensen.
Gjest *Just-Me* Skrevet 14. september 2006 #15 Skrevet 14. september 2006 Jeg synes ikke det er barneplageri å la barnet få to etternavn. Men har barnet dobbelt navn og i tilegg to etteravn kan det bli for mye ja. her kommer barnet til å ha mitt etternavn som mellomnavn og samboers etternavn som etternavn. Hadde vi giftet oss hadde jeg tatt sambos etternavn til mitt etternavn og mitt etternavn hadde da blitt mitt mellomnavn som på vårt felles barn. Mitt opprinnelige etternavn fra min far vil da falle helt bort. For jeg har tatt pikenavnet til mor til mitt etternavn. Men er jo ikke interessert i å ha 3-4 etternavn. Holder med to! Så når mitt barn heter kari nordmann olsen, og skla gifte seg med en hansen, får hun da selv velge om hun bare skal hete kari hansen, eller kari normann hansen, eller hva hun da vil....
Arwen Skrevet 14. september 2006 #16 Skrevet 14. september 2006 Jeg liker dog bedre skikken de har på island, hvor døtre får navn etter moren og sønner får navn etter faren, slik Sigrid og Ivars datter heter Sigridsdatter og sønnen deres heter Ivarssønn. ← Jeg kjenner et søskenpar fra Island, de har begge farens navn som etternavn. Ivarsdottir og Ivarsson...
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #17 Skrevet 14. september 2006 Mine barn har begges etternavn. Jeg valgte å ha mitt som mellomnavn og farens som etternavn. dette fordi mitt etternavn er sjeldent, farens er heller ikke det alle heter men det er fler enn 150 som har det. Og så tenkte jeg det at hvis min datter gifter seg er jo sjansen for at ho bytter ut etternavnet sitt og beholder mellomnavnet....
Gjest Primula Skrevet 14. september 2006 #18 Skrevet 14. september 2006 Er det egentlig så nøye om det er mellomnavn eller etternavn da? :klø: Barna våre har et fornavn, mitt etternavn som mellomnavn og mannens etternavn som etternavn.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #19 Skrevet 15. september 2006 Et mellom-/etternavn kan man jo alltid skifte om den skulle oppstå situasjoner som tilsier at man ønsker det. Mine barn har kun fars etternavn da vi ikke ville ha denne "navneleken" med flere for- og etternavn. I ettertid er vi enige om at barna burde hatt mitt etternavn da dette er veldig sjelden og barna er veldig knyttet til navnet,opprinnelsen av navnet og min side av familien. Min eldste sønn sier han sansynligvis vil ta mitt etternavn som "sistenavn" eller bytte etternavn helt om noen år.
Ephemera Skrevet 15. september 2006 #20 Skrevet 15. september 2006 Aha... kjekt å vite! For babyen vår skal ha både mitt og sambos etternavn. Da er det greit å vite at vi må føre opp det ene etternavnet som mellomnavn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå