Gjest Gjest_Marita_* Skrevet 13. september 2006 #1 Skrevet 13. september 2006 Jeg kjøpte en bukse for 2 uker siden som jeg nærmest ikke har brukt, etter 1 vask fikk jeg hull på den..har mistet kvitteringen..men vil gjerne ha tilbake pengene..har jeg noe krav på det??hva sier loven om dette? den kostet 499. Butikkdamen nektet..og mente jeg måtte ha kvittering..selvom det kunne bevises at varen relativt er ny i butikken..
Gjest Tanita Skrevet 13. september 2006 #2 Skrevet 13. september 2006 (endret) Å, det var synd. Du må nok ha kvitteringen ja, men noen er litt greiere enn andre. Jeg fikk tilmed bytta en bh uten kvittering på H&M en gang. Endret 13. september 2006 av Tanita
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #3 Skrevet 13. september 2006 Jeg har byttet på H&M mange ganger uten kvittering. En reklamasjon hadde jeg trodd skulle gå greit! Jeg tar ikke vare på alle kvitteringer på ting jeg har begynt å bruke... Må vel revurdere det, da?
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #4 Skrevet 13. september 2006 Du har ikke noe krav uten kvittering nei, men har inntrykk av at HM er ganske greie på det der likevel. Prøv en annen HM!
14062003 Skrevet 13. september 2006 #5 Skrevet 13. september 2006 Reklamasjon skal du kunne gjøre i butikken uten kvittering, så lenge du kan "bevise" at produktet er innenfor reklamasjonstiden. Mener det ligger flere artikler på dette på www.forbrukerportalen.no og at det er tatt opp mange ganger her på forumet.
Eve Luna Skrevet 14. september 2006 #6 Skrevet 14. september 2006 Du kan reklamere innenfor reklamasjonstiden uten kvittering. Du må bare bevise at du har kjøt buksen der. Det holder med en utskrift av kvittering fra din bank hvis du har betalt med bankkort. Butikken kan kreve at du framviser bevis at varen er kjøpt hos dem, men det trenger ikke å være deres kvittering.
Karamba Skrevet 14. september 2006 #7 Skrevet 14. september 2006 Tror aldri jeg har hatt problemer med reklamasjon uten kvittering på H&M. Men som noen av de andre sier, så kommer det nok an på hvem som står i kassen. Tror nok jeg hadde prøvd en annen H&M...
Cupcake Skrevet 14. september 2006 #8 Skrevet 14. september 2006 Eller prøv på samme H&M en annen dag, hvis det står en annen i kassen...
Gjest Gjesta Skrevet 14. september 2006 #9 Skrevet 14. september 2006 Si du har fått den i gave. Funker alltid
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #10 Skrevet 14. september 2006 HM er veldig greie på det... Har aldri med kvittering. Uten kvittering får du tilgodelapp eller nye varer, mens med kvittering kan du få pengene tilbake:)
Gjest Skya Skrevet 14. september 2006 #11 Skrevet 14. september 2006 Eller prøv på samme H&M en annen dag, hvis det står en annen i kassen... ← Det skal jo ikke være nødvendig så lenge man har loven på sin side. Gjør som de sier over her og gå til akkurat den samme damen du, og stå på krava! Lykke til!
loffen Skrevet 14. september 2006 #12 Skrevet 14. september 2006 Når det er reklamasjon mener jeg bestemt at du ikke må ha kvittering. Ingen sparer vel på alle kvitteringer sånn i tilfelle det man kjøper skulle gå i stykker? Det er en annen sak hvis du bare vil bytte noe.
Arwen Skrevet 14. september 2006 #13 Skrevet 14. september 2006 Når det er reklamasjon mener jeg bestemt at du ikke må ha kvittering. ← Man må ha kvitering, eller kontoutskrift ved reklamasjon jo, men ikke alle butikker krever det likevel (fordi de er snille) Selvfølgelig må du bevise at du faktisk har kjøpt varen.
*anne Skrevet 14. september 2006 #14 Skrevet 14. september 2006 Du trenger ikke kvittering! H&M har en av de beste retur-policiene, og reklamasjoner trenger man ikke kvittering på! Jobber selv på H&M, så dette vet jeg. Den ansatte som nektet deg dette, tok feil, så gå tilbake og lever tilbake buksen og få pengene tilbake! Eventuel kan du jo på innom en annen H&M butikk, men de fleste burde vite at det er mye billigere å pleie eksisterende kunder enn å skaffe nye, så man burde være serviceinstillt overfor kundene...
Bobeline Skrevet 15. september 2006 #15 Skrevet 15. september 2006 Reklamasjon skal du kunne gjøre i butikken uten kvittering, så lenge du kan "bevise" at produktet er innenfor reklamasjonstiden. Mener det ligger flere artikler på dette på www.forbrukerportalen.no og at det er tatt opp mange ganger her på forumet. ← Det stemmer. Et slikt "bevis" kan være utskrift fra banken, der det står butikkens navn, beløp, dato og klokkeslett. Alt en trenger er et bevis på at varen er kjøpt i H&M kjeden, som viser en avtale om reklamasjon.
Bobeline Skrevet 15. september 2006 #16 Skrevet 15. september 2006 Det skal jo ikke være nødvendig så lenge man har loven på sin side. Gjør som de sier over her og gå til akkurat den samme damen du, og stå på krava! Lykke til! ← Men ta med deg et bevis på at du har kjøpt varen i samme butikk kjede. Har du ikke noe bevis, har du ikke rett til å stille krav heller. Forbrukerkjøpsloven gjelder bare når kjøper kan fremlegge avtale (som kvittering eller andre bevis på kjøpssted, dato, beløp og reklamasjon).
Bobeline Skrevet 15. september 2006 #17 Skrevet 15. september 2006 (endret) Du trenger ikke kvittering! H&M har en av de beste retur-policiene, og reklamasjoner trenger man ikke kvittering på! Jobber selv på H&M, så dette vet jeg. Den ansatte som nektet deg dette, tok feil, så gå tilbake og lever tilbake buksen og få pengene tilbake! Eventuel kan du jo på innom en annen H&M butikk, men de fleste burde vite at det er mye billigere å pleie eksisterende kunder enn å skaffe nye, så man burde være serviceinstillt overfor kundene... ← Dere kan kreve andre bevis, så den butikkansatte har rett til å kreve dette før reklamasjon (avhjelp eller omlevering). Forresten så har kunden bare krav avhjelp eller omlevering i første omgang, og ikke krav på heving av kjøpet, da skal avhelp og omlevering være prøvd først. Endret 15. september 2006 av Bobeline
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #18 Skrevet 15. september 2006 Dere kan kreve andre bevis, så den butikkansatte har rett til å kreve dette før reklamasjon (avhjelp eller omlevering). Forresten så har kunden bare krav avhjelp eller omlevering i første omgang, og ikke krav på heving av kjøpet, da skal avhelp og omlevering være prøvd først. ← Det er jo grense for hvor sære man skal være da! De fleste burde jo være litt service-minded og bare få denne saken ut av verden..
Bobeline Skrevet 15. september 2006 #19 Skrevet 15. september 2006 Det er jo grense for hvor sære man skal være da! De fleste burde jo være litt service-minded og bare få denne saken ut av verden.. ← Det betyr at man får en ny bukse (omlevering er det samme som å få en ny vare), og det er vel service-minded som du kaller det?
Gjest squeeky Skrevet 18. september 2006 #20 Skrevet 18. september 2006 Bare gå og lever buksen du...har jobbet på HM så vi skal ikke være vanskelige på det. Om hun i kassa er vanskelig så be om daglig leder eller butikksjef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå