Gå til innhold

daglig inntak av alkohol.

Fremhevede innlegg

Gjest gjest i dag
Skrevet

Hva mener dere om en person som bare "må ha" 2 pils hver kveld?

Jeg mener ikke at alkohol skal være hverdagskost.Trur dere denne personen kan være i faresonen til å bli en "alkoholiker light"?Dumt spørsmål,men dette bekymrer meg litt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man MÅ HA, så hadde jeg også bekymret meg. Et glass i ny og ne til hverdags ellers bekymrer meg ikke så lenge det ikke er noe personen nødvendigvis MÅ ha.

Skrevet

Jeg mener ikke at alkohol skal være hverdagskost.Trur dere denne personen kan være i faresonen til å bli en "alkoholiker light"?Dumt spørsmål,men dette bekymrer meg litt..

Denne personen er ikke i faresonen til å bli en alkoholliker light - han ER en alkoholliker light!!

Skrevet

Hvis personen MÅ HA, er det et problem.

Derimot kjenner jeg mange som liker å ta seg ett glass etter to med vin - til maten og evt kos etter en lang og hard arbeidsdag. Dette er ikke noe som gjøres til daglig, men det kan hende i uka - derimot er det sjelden disse personene (eller aldri) har noe "flatfyll" hverken i uka eller i helgene!

Personlig mener jeg at de som MÅ være på flatfylla torsdag-fredag-lørdag hver helg har ett vesentlig større problem!

Skrevet

Jeg har ikke noe problem med alkohol som hverdagskost, men det må gjøres på franskt vis, ikke norskt vis. Men når dukker opp i vokabularet i forbindelse med alkohol, er det på tide at varsellampene blinker.

Skrevet

Det er ikke verre enn piller. Noen trenger et glass vin eller noen øl for å sove, eller for å dempe angst. Og så? Så lenge det ikke blir fyll. Jeg tror neppe en person blir full eller i det hele tatt brisen av to øl per dag.

Og for all del, så lenge personen ikke øker etterhvert, så er det ikke verre enn piller.

Bare det at alkohol er tabugjort. Piller er liksom ok, pga legen gav resept.

Skrevet
Det er ikke verre enn piller. Noen trenger et glass vin eller noen øl for å sove, eller for å dempe angst. Og så? Så lenge det ikke blir fyll. Jeg tror neppe en person blir full eller i det hele tatt brisen av to øl per dag.

Og for all del, så lenge personen ikke øker etterhvert, så er det ikke verre enn piller.

Angst-piller er mot angst. Selvmedisinering med alkohol er noe HELT annet. Spesielt siden alkohol gjerne bare forsterker angsten. Akuttinnleggelse pga alkohol-indusert depresjon/angst/psykose etc etc er veldig vanlig.

Hvis man MÅ ha to øl hver eneste dag så har man allerede et problem siden man MÅ ha alkohol hver eneste dag. I tillegg drikker man minst 14 alkoholenheter i uka (muligens mer i helgene?), og det er mye.

Skrevet

Med dette inntaket så drikker han 4 alkohol-enheter hverdag og minst 28 i uken. For men er max "sunt" inntak av alkohol 20 enheter fordelt utover en uke.

Det at han MÅ ha er et stort varsel-tegn.

Skrevet

Jeg hadde verdens snilleste far som begynte slik for å dempe nerver etter opplevelser fra ungdomstiden. Og han økte etterhvert, så ble det en drink om kvelden i stedet. Han endte som alkoholiker og døde av lever- og bukspyttkreft 62 år gammel etter at moren min hadde slitt vettet av seg for å holde familien samlet. Utrolig trist. Så vær så snill, ikke medisiner dere med alkohol, gå til en lege og få profesjonell hjelp! :klem:

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Hvis vedkommende drikker det for nytelsen, og ikke får problemer hvis han ikke får sine pils på noen dager, er det ingen fare.

Verre er det hvis han ha pils hver kveld, og får problemer hvis han ikke får dem.

Hvis han må ha alkohol for å få sove, eller dempe angst, er det fare på ferde. Da bør han oppsøke psykolog. Hvis alternativet er piller tror jeg imidlertid at de er mye verre enn et par flasker pils hver kveld.

:kgblunk:

Skrevet

Den som MÅ ha alkohol har i utgangspunktet et problem, slik jeg ser det.

Å ønske/like er en ting, men MÅ er et alvorlig tegn på alkoholisme

Skrevet

Det kommer nå an på hvorfor personen må ha det. Er det for kosen, eller trenger kroppen alkoholen?

Alkoholisme er sterkt genetisk betinget, så har personen noen i familien med rusproblemer, så er det ikke umulig at personen er alkoholiker, eller har potensialet for å bli det. Men all alkoholmisbruk vil ikke nødvendigvis føre til alkoholisme.

Skrevet

Jeg reagerer på folk som drikker øl/vin/etc ofte/hver dag under påskudd av å kose seg/slappe av/godt for hjertet/etc.

Gjest Fjellsippa
Skrevet
Jeg reagerer på folk som drikker øl/vin/etc ofte/hver dag under påskudd av å kose seg/slappe av/godt for hjertet/etc.

Hvorfor det?

Skrevet

Jeg syns ordet MÅ og alkohol er skumle ord i èn setning...

Skrevet

Jepp! - var på god vei inn i denne "fella" jeg også. Hadde alltid et godt utvalg i huset, i tilfelle ditt eller datt. Har snudd opp ned på dette mønsteret, og har kun en skikkelig god flaske vin i huset nå, som skal få stå i fred. Det er mitt eget valg, og har ikke noe med snerpethet å gjøre. Tror mange nordmenn bør tenke seg om når det gjelder alkoholkonsum. Det nytter ikke å mikse kontinentale vaner med Ola Nordmanns vaner, hvertfall. ;)

Skrevet
Det nytter ikke å mikse kontinentale vaner med Ola Nordmanns vaner, hvertfall. ;)

Enig! Det blir ofte ikke noe miks, men både og!

Enig også i det at MÅ og ALKOHOL i en setning er skummel. Et menneske med et sunt forhold til alkohol MÅ ikke ha det hver dag!

Skrevet
Tror mange nordmenn bør tenke seg om når det gjelder alkoholkonsum. Det nytter ikke å mikse kontinentale vaner med Ola Nordmanns vaner, hvertfall. ;)

Enig. Dessuten er jeg ikke noe stor fan av kontinentale drikkevaner heller. Jeg er faktisk ikke så sikker på at det er et hakk bedre enn den norske helgefylla. Kontinentale drikkevaner innebærer enorme helseskader, stygge bilulykker, etc. Man trenger ikke drikke seg stupfull for å ha et alkoholproblem som gir sosiale og fysiske konsekvenser. (og bare dette at det mange steder sees som naturlig at gravide drikker vin til maten, at små barn får utvannet vin, osv. for meg har kontinentale drikkevaner mistet litt av sjarmen).

Skrevet

Jeg reager på folk som MÅ ha røyk hver dag ..for å kose seg ,slappe av osv.

Er veldig mer sykehusplasser som blir opptatt av disse folka.

Ja ,jeg koser meg med 1 glass vin flere gng i uka og det blir som regel med 1.

Og jeg gleder meg over det like mye som du gjør med røyken.

Skrevet (endret)
Med dette inntaket så drikker han 4 alkohol-enheter hverdag og minst 28 i uken. For men er max "sunt" inntak av alkohol 20 enheter fordelt utover en uke.

Det at han MÅ ha er et stort varsel-tegn.

Korrekt. Man sier gjerne at en mann kan drikke opptil 4 alkoholenheter om dagen. MEN, han skal ha to fridager i uken slik at leveren ikke jobber konstant. Så hvis denne personen kutter ut ølen et par dager hver uke, viser han at han ikke må ha alkohol, samtidig som han er innenfor grensene (hvis han nå bryr seg om det).

Red.: En 0,33 pils tilsvarer ca. én alkoholenhet, så han drikker bare 14 alkoholenheter i uken hvis det er det han drikker. Men uansett er det at han tar pause som er viktig.

Endret av Cephalus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...