Gå til innhold

Underlivssjekk/GU

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg begynte ikke på p-piller før i fjor, men har hatt et sexliv i rundt 6-7 år (er i starten av 20-årene). Jeg har ikke hatt stor grunn til å sjekke meg for kjønnssykdommer bare så det er sagt. Og jeg måtte ikke sjekke noe for å begynne på p-pillene.

"Alle" venninnene mine har hatt gynekologiske undersøkelser/underlivssjekker hos leger, men det har ikke jeg. Rart?

Har trodd at det kanskje har vært siden jeg ikke begynte på p-piller før i fjor, at jeg ikke har blitt "fanget opp" av systemet før da, men jeg var hos legen i dag og hun sa at jeg ikke skulle ta celle-prøve før jeg fyller 25 og at det ikke var nødvendig å sjekke noe om jeg ikke hadde unormal utflod.

Hvorfor har jeg inntrykk av at "alle" har sjekket underlivet sitt ( - eventuelt - hvorfor har ikke jeg det?

Kvinner under 25 - har de eventuelt sjekket kun pga kjønnssykdommer/andre unormalheter?

Hm...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min egen del har jeg alltid gått til gynekolog jevnlig fordi flere i familien min har hatt underlivskreft, og jeg derfor har ønsket å være på den sikre siden. Det er jo greit å få undersøkt. Det tar veldig kort tid og behøver ikke å gjøres hvert år (jeg går annethvert år). Jeg synes det er verdt det med tanke på at jeg kan føle meg trygg for sykdommer.

Skrevet

Om du er passert 25, eller har et sexliv, så bør du gå til "kreftprøve" hvert 3. år.

Bare ring fastlegen og bestill time.

Jeg fikk min første slike sjekk da jeg var 21, fori jeg ba om p-piller, og da antok jo legen, korrekt, at jeg hadde planer om et sexliv, og i så måte mente han at det var like got å bare ta den. Så får jeg påminnelse fra kreftregisteret hvert 3. år dersom jeg ikke har husket å bestille ny time hos fastlegen og gjøre det (Jeg hukser ikke nødvendigvis så lett 3 år om gangen, er det 2 eller 4 år sdien sist tro?) så det synes jeg er lurt.

Det er bare å bestille en time og få det gjort.

Skrevet

Jeg var hos legen i dag og tok det opp. Hun sa at jeg ikke behøvde siden jeg er under 25 og ikke hadde unormal utflod, så da spurte jeg ikke noe mer om det, selv om jeg synes det er litt rart.

Jeg går egentlig ikke rundt og er redd for at det feiler meg noe, men som jeg nevnte synes jeg det er litt rart at "alle" har sjekket seg utenom meg.

:klø:

Skrevet

Har ikke sjekket meg jeg heller. Er 22.

Ble oppfordret av helsesøster mens jeg gikk på videregående, men det ble aldri til. Og siden har ingen leger hintet frempå om det, til tross for at jeg har brukt p-piller.

Vi bør vel bestille time til GU snart, begge to :)

Skrevet

Må vel legge til at legen min alltid har VELDIG dårlig tid. Det har fastleger flest. Akkurat som de vil ha oss ut fra kontoret sitt fortest mulig. Har vi flere enn en ting vi vil ta opp, må vi ha ny time... :roll:

Å ta gynekologisk undersøkelse er noe vi bare må kreve å få ta.

Skrevet
Jeg var hos legen i dag og tok det opp. Hun sa at jeg ikke behøvde siden jeg er under 25 og ikke hadde unormal utflod, så da spurte jeg ikke noe mer om det, selv om jeg synes det er litt rart.

Jeg går egentlig ikke rundt og er redd for at det feiler meg noe, men som jeg nevnte synes jeg det er litt rart at "alle" har sjekket seg utenom meg.

:klø:

"kreftprøven" handler om å ta en cellerpøve av livmortappen for å se etter celleforandringer som kan være et tidleig tegn på livmorkreft. Det viser seg ikke ved utflod om du har tidelige tegn på livmorkreft, men det kan være AVGJØREDEN for om du kan bære freme t barn (til det trenger man gjerne en frisk livmor) senere i livet å oppdage slike kreftfarer på et tideig tidspunkt.

At legen din ikke skjønner at du som seksuelt aktiv bør ta en slik hvert 3. år, uansett alder virker ganske uansvarlig, da de som forsker på denne krefttypen anbefaler nettopp det. Hvert 3. år for alle som er over 25 ELLER seksuelt aktive.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvendig før etter fylte 25 år. Og legen vet jeg har vært seksuelt aktiv i mange år...

Ikke så lenge til jeg blir innkalt da. Greit å få det sjekket.

Skrevet

Jeg vet at det er om du er seksuelt aktiv eller over 25år, men jeg er så utrolig sjenert at jeg tørr rett og slett ikke.

Er 25 år så må nok bare manne meg opp til dette snart. Skal aldri ha barn men ønsker jo ikke å dø av underlivskreft så skal snart...... :sjenert:

Skrevet

Jeg var 18 år første gang jeg tok GU og han syns jeg var seint ute.

Så det er forskjellige meninger ute og går om hvilket tidspunkt som er best...

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Jeg vet at det er om du er seksuelt aktiv eller over 25år, men jeg er så utrolig sjenert at jeg tørr rett og slett ikke.

Er 25 år så må nok bare manne meg opp til dette snart. Skal aldri ha barn men ønsker jo ikke å dø av underlivskreft så skal snart...... :sjenert:

Om du er 25 år får du vel uansett en påminnelse i posten om at du bør bestille time tror jeg.

Malama: Takk for svar igjen, men joda, jeg skjønner forsåvidt at utfloden ikke har så mye å si i forhold til kreft, men at en celleprøve må tas for å fastslå dette. Men legen sa at jeg ikke trengte noe undersøkelse/noe celleprøve før jeg ble 25 eller merket forandringer med utfloden. Vet ikke om hun tenke på kjønnsykdommer da hun nevnte det med utflod, det kan jo være.

Lipstick: Da er vi i samme båt. Men det blir jo litt rart å bestille time om legen synes det er unødvendig? Hm..

Hvorfor har leger ulikt syn på dette mon tro? Det virker jo som at legen min hvert fall tar veldig lett på det? Hører jo om kvinner som må bli undersøkt før de kan begynne på p-piller også. Det eneste legen testet på meg var blodtrykket (og jeg går på Diane...)

Merkelige greier.

Skrevet
Hvorfor har leger ulikt syn på dette mon tro? Det virker jo som at legen min hvert fall tar veldig lett på det? Hører jo om kvinner som må bli undersøkt før de kan begynne på p-piller også. Det eneste legen testet på meg var blodtrykket (og jeg går på Diane...)

Merkelige greier.

Fordi det er forskjellige rettninglinjer på dette. I Australia f.eks så taes det prøve fra seksuell debut el 18år og deretter annethvert år.

Så regner med at legene har forskjellige holdninger pga at de bruker forskjellige referanser.

Men de norske rettningslinjene er fra 25år og deretter hvert tredje år.

Litt forvirrende ja!

Skrevet

Da jeg var 25 år, og dro til legen etter å ha fått et sånt brev i posten, fikk jeg beskjed om at det ikke var nødvendig med en slik test så lenge jeg ikke hadde debutert sexuelt..

Skrevet
Da jeg var 25 år, og dro til legen etter å ha fått et sånt brev i posten, fikk jeg beskjed om at det ikke var nødvendig med en slik test så lenge jeg ikke hadde debutert sexuelt..

Leste nettopp at HPV-viruset som forårsaker livmorhalskreft ikke bare bare smitter gjennom seksuell kontakt, hvis dette stemmer bør også de som ikke har et aktivt sexliv ta celleprøve.

Skrevet

Det er bare det at det viruset bare er EN årrsak til livmorhalskreft. Den vanligste, men ikke den eneste. Det er utvillet en vaksine mot denne som det forkses på (og mye styyyyr med det fordi de måtte gi den til jenter som de var sikre på ikke hadde hatt sex for at det skulle funke, og de brukte derfor jenter som var fra 12 år gamle, og det blir "barn i forskning" og ikke helt bra....) og da skrev de i alle fall mye om at dette ville redusere faren VELDIG for denne krefttypen, men kan ikke eliminere den.

anbefalingen er å gå fra 15 eller seksuell debut, hvert 3. år, med mindre man har denne rkefttypen i familien eller noe som gjør at man bør gå oftere.

Men ikke alle leger anbefaler det samme, det er det ingen tvil om. Men dette er den offisielle norske anbefalingen, og ber du legen om en "kreftprøve" eller "celleprøve" så SKAL de da ta denne undersøkelsen selv om de ikke mener de er nødvendig, ettersom det tros alt ER den norske offisielle anbefalingen at du skal få tatt den!

(Nekter legen det er det på tide å bytte lege...)

Skrevet

Grunnen til at du ikke er blitt sjekket for kjønnsykdommer er fordi legen din kanskje vet at du ikke har ligget med mange og kun holder deg til en?

Clamydia er vanlig blant unge mennesker, men da leverer du bare inn en urinprøve for å sjekke det.

Jeg har en fastlege som alltid har god tid og jeg er over 30 år, men jeg får ingen innkallelse til GU. Grunnen til det er fordi hun vet jeg bare er sammen med han jeg er gift med. Når jeg bytter spiral tar legen en celleprøve. Det er hvert femte år.

Men jeg vet jo tegnene på underlivskreft, småblødninger osv. og legen vet at jeg vet det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...