Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2006 #1 Skrevet 12. september 2006 Vi skal hente Jokke Rabalder i morra. Var egentlig meniga at vi skulle hente han på søndag, men siden valpene sliter mye på mamma'n valgte vi å henta han i morra i steden for Men er livredd vi har glemmt noe. Noen tips om hva vi bør huske på? Hva vi burde kjøpe? Vi har kjøpt inn: ~ Bur til bilen ~ Hunde seng som kan vaskes ~ Valpegrinn som han skal sove i (på vårt soverom) ~ Halsbånd ~ Kobbel ~ I tillegg har vi lagt igjen pledd hos dem sånn at han får med seg kjennte lukter Skal kjøpe fôr i morra, men er litt usikker siden dem er vandt med Labb.. Er jo egentelig ikke det vi vil fôre med.. Noen synspunkt? også må jeg finne igjenn skålene og børster
Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 Vi skal ikke bare hente Jokke i morra. Neida, mannen har bestilt en hund til! Det er da julegave til meg altså... eh... guri malle! Hallo i luken!! Jeg er i sjokk, 2 valper!! Er jo gald altså, men er bra sjokkert ja...
Leo Skrevet 12. september 2006 #3 Skrevet 12. september 2006 Be om å få med litt fôr fra oppdretter (Evt. kjøp en liten pose) og gi dette noen dager før dere gradvis går over til det dere ønsker å bruke. En annen ting er at dere ikke bør venne valpen til å sove på soverommet hvis dere ikke ønsker at den skal gjøre det også i fremtiden. De forstår dessuten forbausende fort konseptet med senger og plutselig har den mast seg til en liggeplass som det er nærmest umulig å venne den av med igjen... Valper kan være riktig så søte i sengen, men store, skitne hunder er det stikk motsatte! Jeg anbefaler at valpen får sin faste liggeplass med en gang og at dere evt. tilbringer en natt eller to på madrass ved siden av den hvis det er behov for det. Noen valper finner seg utrolig fort til rette og sover som steiner uten en lyd med en gang mens andre kan være litt engstelige. Uansett må dere huske på at små valper har små blærer, så dere må tidlig opp å lufte den første tiden. Jeg er også tilhenger av å unngå halsbånd på så små valper. I stedet har jeg brukt et mykt valpebånd i starten som tilvenning både til halsbånd og til å gå i bånd. Inne har valpen fått slippe noen form for halsbånd. Jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men de hundene jeg har gjort dette med, later ikke til å oppleve halsbånd/bånd som noe ubehagelig og har vært enkle både å få til å gå pent i bånd og å komme på innkalling når jeg står med båndet i hånden. Ellers ville jeg ha kjøpt en klotang. Dere skal selvfølgelig ikke klippe klørne ennå, men valpen kan med fordel vennes til rutiner og bevegelser rundt dette. Jeg kan ellers ikke se noe dere har glemt og uansett er det ikke noe valpen ikke klarer seg uten til dere får tak i det Det er kjempekoselig med hundevalper, så jeg blir nesten litt "valpesyk" her jeg sitter Lykke til med lille Jokke!
Leo Skrevet 12. september 2006 #4 Skrevet 12. september 2006 Oj! Da kan jeg love dere at dere får nok å henge fingrene i! Vær oppmerksom på at hunder lærer unoter av hverandre og når de er to, føler de seg som en flokk og foretar seg derfor ting de ellers ikke ville ha turt. Det er i det hele tatt krevende å ha to jevngamle hunder, så jeg anbefaler dere å søke råd hos noen som har erfaring med dette. En opplevelse vi hadde en gang vi etterlot to 12 uker gamle valper alene hjemme en times tid, var at de hadde tatt en 12pk. dopapir og dratt absolutt alt av rullene og ut over stuen . Ingen av dem gjorde noe galt når de var alene, men når de var to sammen stilte saken seg tydeligvis helt annerledes. På den tiden hadde vi også en gammel hund og hun lå på plassen sin og så oppgitt ut
Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2006 #5 Skrevet 12. september 2006 Takk for svar. V bruker heller ikke halsbånd på hunder inne. Har ikke gjordt det på tidligere hunder, og komemr nok ikke til å begynne emd det på valpene heller. Kan heldigvis lufte dem løse (når de skal ut å tisse) her, men når de skal luftes på turen hjem må jo bånd til. Hundene skal ikke sove i sengen, men på gulvet på soverommet (har satt opp valpe "lekegrin" der) kommer til å ha dem på soverommet fremover. Så slipper vi uoverstemmelser med kattene når vi ikke er tilstede
Gjest gjest1 Skrevet 13. september 2006 #6 Skrevet 13. september 2006 Ja , det blir litt av en utfordring med 2 valper i hus. Har ikke bestemmt meg om jeg ekstatiks glad eller lettere frustrert ennå Heldigvis er vi begge godt vandt med hund, tror det hjelper litt selvom det er første gang med 2 valper... De søte små skal hentes kl 18 i kveld, vi dra tidligere nedover for å bytte buret som vi ikke kan bruke osv.. Har litt sommerfugler i magen
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #7 Skrevet 13. september 2006 Vær obs på at to valper, særlig to søsken kan bli ganske slitsomt det første året. Ha dem mye adskilt, og tren dem hver for seg. ALDRI glem at det er to hunder med ulik personlighet. Det er mulig de må trenes totalt forskjellig fra hverandre. Selv skikkelig drevne hundefolk vegrer seg for å ha to valper samtidig, spesielt søsken, så jeg ønsker dere lykke til. Dere kommer muligens til å trenge det...
Gjest gjest1 Skrevet 13. september 2006 #8 Skrevet 13. september 2006 Dem kommer til å bli trent hver for seg. Mannen kommer til å trene lydighet og jeg agillety men det er jo ikke noe som skjer til å begynne med. Blir nok ekstra mye jobb det første halve året. Men heldigvis er vi begge vandt med hunder.. Men helt kalrt, de tblir en utfordring
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå