pusla Skrevet 12. september 2006 #1 Del Skrevet 12. september 2006 Jeg har allerede begynt å planlegge fredagskosen denne uka, endelig tid med kjæresten igjen . Vi har spart på to gode rødvinsflasker som vi skal ha til pasta, hadde vi tenkt. Ønsker derfor forslag på gode pastaretter som kan passe til en koselig fredagskveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 12. september 2006 #2 Del Skrevet 12. september 2006 Vi var på restaurant og spiste nyyyyydelig pasta: spaghetti, olivenolje, asparges, erter og ost på toppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 12. september 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 12. september 2006 Det hørtes da enkelt og godt ut, Lillesky. Men jeg ville nok droppet ertene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #4 Del Skrevet 12. september 2006 Fløte, blåmuggost og frosne grønne erter kokes opp til en saus. Rør inn i pastaen og strø over sorte oliven i ringer, hakkede valnøtter og persille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2006 #5 Del Skrevet 12. september 2006 Min favoritt er vegetarisk: Spinat surres i panne sammen med et par hakkede hvitløksfedd til den faller sammen. Tilsett så smuldret gorgonzola (vet ikke hvor mye, kanskje 200 gram?), og litt vann. Deretter tilsettes en god neve lyse rosiner som får surre med i sausen. Serveres til tagliatelle, og med masse ristede pinjekjerner som tilbehør. Jeg har også laget den med stekte biter av kyllingfilet til; heller ikke dumt. Pasta med kyllingfilet, crème fraîche, gorgonzola, appelsinskiver og vårløk er også nydelig. Serveres med grønn tagliatelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 12. september 2006 #6 Del Skrevet 12. september 2006 Jeg synes pasticcio er veldig godt. Steker kjøttdeig med løk, hvitløk og paprika. Har i hermetiske tomater, tomatpuré, rødvin, litt kraft, salt/pepper, litt sukker, oregano, kanel og rosmarin og rosmarin og lar alt putre en stund. Så lager jeg en ostesaus som til lasagne og visper inn et par egg. (Du kan også gjøre det veldig enkelt, noe jeg har tenkt å prøve neste gang, ved å vispe sammen yoghurt naturell, et par egg, litt revet muskat og revet ost). Kok pastarør og legg lagvis i en ildfast form sammen med kjøttsausen. Hell den hvite sausen over og dryss på mer revet ost. Stek ved 200-225 grader i ca 25 minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 12. september 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 12. september 2006 Oj, så mange bra forslag på så kort tid!! Her blir det nok pasta flere ganger framover ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 12. september 2006 #8 Del Skrevet 12. september 2006 Litt usikker på om jeg har en beste pastarett, men til rødvin er det godt med varianten jeg stadig kommer trekkende med: Pasta (gjerne fullkorn) med tomat, hvitløk, chili, kalamataoliven, ruccola og chèvre. Eller denne her: Pasta med aubergine, tomat og oliven (2 pers) 2-3 fedd hvitløk frisk chili etter smak (for meg holder det med maks 1) olivenolje 1 boks herm. tomater 5-6 middelhavsansjos 1 aubergine, skåret i skiver og grillet i grillpanne (kan også stekes) 15-20 kalamataoliven - skvis og fjern steinene oregano frisk basilikum salt, pepper revet parmesan Surr hvitløk og chili et minutt i oljen, tilsett tomater, grillede aubergineskiver, oregano og ansjos. La koke ca. 15 min, til auberginen er mør, olivenene får koke med de siste 5 min. Smak til med salt og pepper, bland med nykokt fullkornsspaghetti og grovhakket basilikum, server med masse parmesan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drua Skrevet 12. september 2006 #9 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Lun pastasalat med pesto Pastarør 2-3 ss pesto 2-3 ss olje finhakket hvitløk salt pepper cherrytomater pinjekjerner sukkererter rødløk spekeskinke eller grillet kylling 1)Kok pasta 2)Del alle cherrytomatene i fire båter, og bland sammen med pesto, hvitløk, olje, salt og pepper 3)Rist pinjekjernene i stekepanne og legg til side på en tallerken 4)Fres rødløken i små biter sammen med sukkerertene i litt olje i stekepannen 5)Hell av vannet på pastaen og bland med tomatblandingen, pinjekjernene, rødløken og sukkerertene i kasserollen så alt blir varmt 6)Anrett på tallerken og strimle spekeskinke eller kylling over. Kyllingen kan godt varmes opp først. Edit: godt med litt revet parmesan på toppen også Endret 12. september 2006 av Drua Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Heidi* Skrevet 13. september 2006 #10 Del Skrevet 13. september 2006 denne er nyyydelig: Kok pasta som angitt på pakken Bland hvitløk(1-2 fedd) chevre, og hakket valnøtter i en bolle. Kjøp oppskjært spekeskinke og sett den i ovnen på 200 grader ett par min så det blir sprøtt, ta ut og del opp i mindre biter. Vend pastaen i chevre blandingen og ha skinken over! Det blir helt utrolig godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady_Sharon Skrevet 13. september 2006 #11 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg liker veldig godt lasanja men vet ikke om det passer til vinen da siden jeg ikke drikker det:) Å lage lasanjaen tar ikke mye tid og jeg liker å ha en pauze mellom matlagingen og servering av maten. 400 gr kjøtdeig, stekes brun og marineres (bruker ofte grillgrydder) 250 gr spinat (hvis jeg husker rette mengde av en sekk) 1 glass pastasaus garlic 1 glass pastasaus vegetables. 1 pl fløte (tar vekk sure smaken av tomaten) HIver alt sammen med kjøttet og varmer det til det koker. Smaker til med litt ekstra hvitløk (men er ikke nødvendig) salt, pepper og oregano. Man begynner med lag saus og så dekker det med lasanjaplater (helst to lag) og fortsetter til ildfaste formen er fylt opp til ca 1,5 cm under kanten. Slutt med sausen. Dekk på med masse ost. Server det med en salat av agurk i terninger, litt rømme, litt majones og litt sukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 13. september 2006 #12 Del Skrevet 13. september 2006 Denne er enkel og slett ikke laget fra grunnen... Men godt er det. Kok pastaskruer (nok til å dekke bunnen i en lasagneform eller to porsjonsformer). Stek 400 gram karbonadedeig. Tilsett 1 glass Dolmio pastasaus. (Ekstra krydret). Lag hvit saus (smør, mel og melk + hvit pepper og litt salt). Tilsett evt. litt ost i sausen. Legg lagvis i form(er) og legg revet ost på toppen. Sett i ovnen på ca 200 grader til osten er smeltet og lys brun. Serveres med salat og brød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 13. september 2006 #13 Del Skrevet 13. september 2006 Pastasalat: Fullkornspasta Tunfisk i olje eller vann Fetaost i olje med hvitløk Ruccola Rødløk Balsamicoeddik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anneli Skrevet 13. september 2006 #14 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg er veldig glad i denne. Definitivt min yndlingspastarett. Biffstrimler med pestosaus: http://www.aperitif.no/index.db2?id=37889 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #15 Del Skrevet 13. september 2006 Ikke akkurat sunt, men farlig godt en gang iblant. Og dessuten perfekt til god rødvin: Smelt smør/margarin i ei steikepanne. Steik en løk og passelig mengde hvitløk over svak varme. Tilsett en halv pk fløte. Når fløten er varm tilsetter du 60 g mascapone, 60 g gorgonzola og 120 g revet ridderost. Rør til klumpene er borte og fløten er redusert. Rør inn parmesan. Serveres med en god og enkel salat, ferskt brød og rødvin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 13. september 2006 Forfatter #16 Del Skrevet 13. september 2006 Tusen hjertelig takk alle sammen; å legge inn tråd her var jammen lurt . Nå blir det nok mye god pasta flere ganger framover enn bare på fredag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss_alexandria Skrevet 21. september 2006 #17 Del Skrevet 21. september 2006 Nå ble jeg sulten!!! *løpe ut av tråden* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. september 2006 #18 Del Skrevet 21. september 2006 Min favoritt for tiden er veldig enkel (og vegetarisk): Kjøp en pakke Gourmetbullar (vegetar "kjøtt"boller, selges i de fleste Sunkost-butikker). Stek dem på pannen, hell over tomatpurè og vann til du får så mye saus som passer. Krydre med chilikrydder, cayennepepper, pepper, paprika, oregano og litt karri. (Kan selvsagt kutte opp løk eller andre grønnsaker for de som ønsker det) Serveres til spaghetti eller annen form for pasta. Vips - en vegetarversjon av Lady & Landstrykeren. En annen fantastisk pastarett er laks i fløtesaus: Kutt rå laks i små terninger (kan gjerne være frossen). Kutt også opp løk. Fres løken i pannen og hell over like deler fløte og vann. Hell oppi laksen og la det surre forsiktig noen minutter (så ikke fløten skiller seg). Krydre forsiktig med salt, pepper og litt karri (evt. andre krydder som passer til laks og fløtesaus). Velbekomme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morea Skrevet 21. september 2006 #19 Del Skrevet 21. september 2006 Denne er veldig god og spesiell. Kamskjell, stekes lett Fullkornsspaghetti (helst) Ruccola Trøffelolje, has over til slutt Litt trøfler hvis man kan få tak i. Bittelitt parmesan er godt til, men ikke for mye Veldig rask og enkel, smaker nydelig og litt luksus... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Fregnedryss_* Skrevet 21. september 2006 #20 Del Skrevet 21. september 2006 Kok pasta (skruer eller rør). Stek bacon i biter sammen med løk, paprika og sopp. Krydre med salt og pepper, evt hvitløk. Bland i et par ss creme fraiche og strø over litt ruccola. NAM! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå