Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har rotet meg opp i et aldri så lite dilemma. Var lei av deltidsjobben min i vår, så søkte på endel jobber. Fikk veldig raskt tilslag på en resepsjoniststilling på et hotell og trives veldig godt der etter 2 mnd. fulltidsjobbing i sommer og etter det deltid (annenhver helg der + være ringevikar resten av året. Noe som passer meg ypperlig siden jeg er student)

Så i juli ble jeg kalt inn på intervju på en av de andre jobbene jeg søkte på (nesten to mnd. etter at jeg hadde søkt, så hadde jo avskrevet den jobben helt) og det endte med at jeg fikk den jobben også. Og jeg klarte jo ikke å si nei heller...så nå har jeg altså to jobber og altfor mye å gjøre.

Jobb 1: hotellet. Jeg trives veldig godt, og ville føle det skikkelig ubehagelig å si opp nå, bare få mnd. etter at jeg begynnte. Arbeidstiden passer veldig bra i forhold til studiene, og jeg kan godt tenke meg en karriere innen bransjen. Dette ble det snakk om på intervjuet, og jeg ble da fortalt at hotellkjeden er veldig flink til å rekrutere innenfra og at det er bruk for folk med min utdannelse.

Jobb 2: bank. Siden jeg er økonomistudent er denne jobben såklart mer relevant i forhold til studiene. Har bare vært der en måneds tid, men har lært masse og trives godt. Problemet er imidlertid at det er stort press om å jobbe mye, og arbeidstiden går mer på bekostning av både studier og sosialt liv. Også her er det gode muligheter for å klatre i systemet og få fulltidsstilling når jeg er ferdig å studere.

Har vært i kontakt med vikarbyrået som jeg er ansatt gjennom om det er mulighet for å få en mindre stillingsprosent, og hun sa at det skulle kanskje gå hvis noen med mindre stilling sluttet. Når det skjer vet med andre ord ingen...

Lønnen er omtrent lik, så det har ikke noe å si.

Hva ville du ha gjort? Helst vil jeg ha begge jobbene - trives godt og kunne tenke meg karriere begge steder - men banken er vel kanskje mest fornuftig på lang sikt med tanke på cv'en. Men det er også det stedet som krever mest (både med tanke på faste vakter og å stille op ppå ekstrajobbing). Så, hva gjør man?

Hilsen sliten Titta som prøver å sjonglere studier, sambo, sosialt liv og 75% stilling.... :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke noe karrieremenneske, og satser mer på trivsel i livet generelt enn utsikter til en jobb det er mulig å tjene mer penger i, og jobbe seg halvt i hel i. Så jeg hadde nok fortsatt i hotellet.

Skrevet

Siden det er lik lønn og begge jobbene gir muligheter for å avansere hadde trivselen helt klart spilt mest inn. Jeg hadde også valgt hotellet.

Skrevet

Skjønner at det er vanskelig, men tror nok jeg også ville valgt hotellet. Man skal ikke BARE tenke fremover mens man studerer, man må tenke på hva man har lyst til selv også. Hvis du får frigjort tid kan du evt. engasjere deg i noe (utvalg, organisasjon o.l.), som jo også er bra å ha på CV'n.

I tillegg er det jo fare for at bankjobben kan gå ut over karakterene hvis du jobber veldig mye, så da går på sett og vis vinninga opp i spinninga.

Skrevet

Har du barn? Mann? Siden de andre kriteriene er fyllt, ville jeg tenkt mest på hva som ville passet i et familieliv, eventuellt hva som lettest lar seg kombinere med rollen som småbarnsmor.

Skrevet

Om du vil jobbe med ökonomi etter studiene får du en jobb som passer DA. Nå koser du deg på hotellet, og jeg kan love deg at tilbudet om jobben i banken ikke blir det förste tilbudet du får innenfor bransjen.

Skrevet

Jeg ville også valgt hotellet. Trivsel teller og det er tross alt studiene som er viktigst nå.

Du får uansett viktig yrkeserfaring, selv om bankjobben kanskje teller mer på CV'n når du er ferdig utdannet.

Skrevet

Takk for gode svar.

Det er vel det fornuften min sier meg også, at hotelljobben er best, men synes det er så vanskelig. For det er jo ikke det at jeg ikke trives i banken, både selve jobben og kollegaene trives jeg kjempegodt med! Kollegaene liker jeg faktisk bedre enn de på hotellet. Det er bare arbeidsmengden det er noe i veien med. Men - det er jo ikke bare-bare det. Som du sier Najs, slik jeg holder på nå så går det på bekostning av skolen og jeg kan ikke holde på slik og likevel få gode karakterer.

Jeg får tenke meg om en liten stund til og så bestemme meg.

Skrevet

Jeg ville valgt jobben i banken. Hvis du slutter på hotellet blir vel den totale arbeidsmengden mindre?

Akkurat nå er det enkelt for nyutdannede å få seg jobb, men et par år tilbake var det rimelig håpløst. Da er det utrolig nyttig å ha en noenlunde relevant jobb å vise til. I tillegg vil jeg tro at banken er et sted du kan jobbe en stund etter endte studier mens du søker på jobber.

Hvis det viser seg at arbeidspresset blir alt for stort i den banken du jobber i nå, er det også enklere å finne seg en likende (relevant) jobb.

Skrevet
Jeg ville valgt jobben i banken. Hvis du slutter på hotellet blir vel den totale arbeidsmengden mindre?

Akkurat nå er det enkelt for nyutdannede å få seg jobb, men et par år tilbake var det rimelig håpløst. Da er det utrolig nyttig å ha en noenlunde relevant jobb å vise til. I tillegg vil jeg tro at banken er et sted du kan jobbe en stund etter endte studier mens du søker på jobber.

Hvis det viser seg at arbeidspresset blir alt for stort i den banken du jobber i nå, er det også enklere å finne seg en likende (relevant) jobb.

Enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...