Gå til innhold

Skal trekke en visdomstann

Fremhevede innlegg

Gjest timsidimsi
Skrevet

Ja, nå gruer jeg meg fryktelig - i morgen ettermiddag skal en av visdomstennene i overkjeven min trekkes. Tannlegen sa at det sannsynligvis ville være over på fem minutter, for den sitter ganske lett til.

Har hørt mye skrekkhistorier og sånt, men tror nok jeg skal komme meg gjennom selve tannlegetimen. Det jeg gruer meg til, er de neste dagene. Gjør det veldig vondt? Hva slags mat kan jeg spise? Får jeg problemer med å snakke?

Jeg skal jo både jobbe (der jeg må snakke med nye mennesker hele tiden) og gå på skolen de neste dagene. Kommer det til å bli så vondt eller så hovent at det går utover hverdagen?

Vet det ikke er noe fasitsvar her, men vil veldig gjerne få noen gode tips til hvordan jeg skal få det til. Blir helt dårlig av å tenke på det store krateret bakerst i munnen som må sprøytes med vann hver dag :( Og blod og greier. Men værsåsnill, ingen skrekkhistorier!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg med min tannlegeskrekk grudde livet av meg før jeg skulle trekke visdomstenner. Begge gangene. Det var ikke akkurat deilig å trekke, men det gikk ikke så verst etterpå.

Det ble et par dager med smertestillende, men ellers virka munnen som den skulle. Ikke var det vondt heller.

Sats på myk mat først. Når det begynner å gro får du sikkert lyst på mat som klør litt, så da kan du trå til med knekkebrød. Mulig dukommer til å reagere på varmt og/eller kaldt, men der får du prøve deg fram.

Du bør ikke legge opp til store biffmiddager og lignende de første par ukene.

Skrevet

Visdomstenner i overkjeven er som oftest både lettere å trekke + at hullet er lettere å holde rent enn de som er i underkjeven. Ang. mat må du nesten prøve deg fram. Spis det du klarer. Det kan være greit å ha noe Ibux på lager dersom du ikke får det av tannlegen. Får du store smerter, så ikke nøl med å ta kontakt med tannlegen for å få sterkere smertestillende. Jeg fikk beskjed om å heller gjøre det framfor å trikse og mikse med reseptfrie midler.

Skrevet

Hvis den sitter lett til går det sikkert veldig greit. Selv opererte jeg ut en i sommer, og grudde meg noe veldig på forhånd, men det gikk overraskende greit. Skal ikke lyve og si noe annet enn at det var j... vondt samme dag, men så røsket de nok en del mer i min kjeve enn det de vil trenge å gjøre med deg.

Mitt råd er: ikke spill tøff og tro at du ikke trenger smertestillende. Dytt de i de som om de var sukkertøy, for blir det først vondt, så tar det lang tid før en pille virker. Og det er ikke mange pillene du får fra legen, så det er ikke sånn at man blir narkoman av det.

Spis suppe de første dagene. Eneste som funker. Ikke se noe morsomt på TV, for det gjør vondt å le.... Og ikke regn med å gjøre alt for mye etter tanntrekkingen. Mange blir litt småslitne og trøtte. Og de smertestillende gjør jo ikke sitt til at det blir masse futt i en.

Og så er det veldig godt med litt trøst etterpå.

Jeg venter på å fjerne nummer 2 om ikke lenge. Og jeg gruer meg ikke så veldig denne gangen. Og det bør være en trøst, for jeg var VIRKELIG nervøs....

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg tok alle fire i fjor, hvor jeg trakk de i overkjeven og opererte de nede. Jeg syns det hele gikk over all forventning. Grudde meg på forhånd, men syns det var så greit.

Trekkingen var gjort veldig raskt. Det eneste jeg merket, var at det knaste litt da han dyttet på den, og så plutselig var den ute. Jeg som trode at jeg skulle få nakkesleng eller noe da han røsket den ut. Jeg hadde selvfølgelig bedøvelse (hadde heller aldri tatt det før, men det også var veldig greit, gjorde ikke vondt syns jeg).

Samme dagen og de påfølgende dagene, hadde jeg faktisk ikke noe vondt (tok kun smertestillende første dag). Mulig dette er litt unormalt, men sånn var det nå med meg. Og jeg opererte jo i tillegg til å trekke. De tennene jeg trakk, merket jeg ikke noe til, og var heller ikke hoven der (kun der jeg opererte).

De første 2-3 dagene levde jeg på youghurt og suppe. Dette var fordi det var vanskelig å tygge. Innbiler meg at dette var pga. de opererte tennene, men det vet jeg jo ikke.

Det går nok bra, skal du se. Og ikke hør på eventuelle skrekkhistorier. Jeg fikk høre et par da jeg skulle ta tennene mine, og var skikkelig irritert på de som hadde fortalt dem i ettertid. De aller fleste går det bra med. Jeg fikk hvertfall resept på smertestillende, så om jeg hadde hatt vondt, kunne jeg bare tatt dem lenger, og da skal man nok overleve. Selve trekkingen er det hvertfall ingenting å grue seg for.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Bare for å understreke dette igjen: tror det er veldig stor forskjell på de som har operert ut tenner og de som har trukket. Det er mye mindre komplisert å trekke, både hos legen og i forhold til eventuelle smerter etterpå.

Gjest Gjest_Katrine_*
Skrevet
Ja, nå gruer jeg meg fryktelig - i morgen ettermiddag skal en av visdomstennene i overkjeven min trekkes. Tannlegen sa at det sannsynligvis ville være over på fem minutter, for den sitter ganske lett til.

Har hørt mye skrekkhistorier og sånt, men tror nok jeg skal komme meg gjennom selve tannlegetimen. Det jeg gruer meg til, er de neste dagene. Gjør det veldig vondt? Hva slags mat kan jeg spise? Får jeg problemer med å snakke?

Jeg skal jo både jobbe (der jeg må snakke med nye mennesker hele tiden) og gå på skolen de neste dagene. Kommer det til å bli så vondt eller så hovent at det går utover hverdagen?

Vet det ikke er noe fasitsvar her, men vil veldig gjerne få noen gode tips til hvordan jeg skal få det til. Blir helt dårlig av å tenke på det store krateret bakerst i munnen som må sprøytes med vann hver dag :( Og blod og greier. Men værsåsnill, ingen skrekkhistorier!! :)

Hei, ikke gru deg, det er bare bortkasta energi! (veit det er lett å si, men sier det likevel ;) )

Da jeg trakk ei visdomstann (nede) så var det ikkeno problem å spise etterpå. Jeg tygde sikkert litt forsiktig, og passet på å holde maten i den enden av munnen hvor jeg ikke hadde trekt, men det var ikke noe stort problem. Jeg hovna ikke opp i det hele tatt (til tross for at tanna satt veldig krunglete til) og kunne fint snakke og alt mulig etterpå. Men det tok noen dager før jeg lot tannbørsten nærme seg den kroken, ja..

Krater, blod og gørr? Ikke tenk på det!! Trekk pusten og slapp av, det går helt fint :)

Jeg hadde også hørt skrekkhistorier i lange baner, men kjente meg ikke igjen overhodet i dem etterpå! Lykke til.

Skrevet

Jeg trakk to visdomstenner i overkjeven i fjorsommer og det gikk helt fint. Hadde ikke vondt etterpå, men det kom en del blod i timene etter. Tok ikke noe smertestillende. Kunne spise etter noen timer og det gikk også fint. Var overrasket over hvor ukomplisert det var, for jeg hadde jo hørt masse skrekkhistorier. Men det er visst verre å trekke de i underkjeven. Det er ingenting å grue seg til! :)

Skrevet

Vanlig trekking gjør mindre vondt enn å borre med bedøvelse... Jeg hadde gruet meg litt, men tok to minutter, og det var det. Litt øm i kjeven et par dager, men ikke noe spesielt vondt.

Skal selv operere ut en av de nedre visdomstennene om to uker - tannlegen snakket om å lage et snitt og skjære vekk litt bein før han kunne trekke :overrasket: Men rekner med det går helt fint...

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har tatt alle sammen og de oppe er greiere å ta enn de nede.

Du kan være litt hoven i munnen de første dagene, men det var ikke så mye blod og gørr syntes jeg.

Be om å få resept på sterke smertestillende - det er forskjellig hvordan vi reagerer på smerte. Det er vanligvis ikke nødvendig å ta disse mer enn en dag eller tre.

Skrevet

Jeg har opplevd selve skrekkhistorien, men jeg skal ikke plage deg med detaljer. Hos de aller, aller fleste går trekking av visdomstenner veldig greit. Selve trekkingen vil du merke lite til men i dagene etter vil du nok spytte litt blod. Som sagt over; ikke spar på smertestillende.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg har ogås vært gjennom skrekkhistoriene når det gjelder visdomstenner og det var ikke pent.

Men de øverste visdomstennene står stortsett lett til, og etter som du skal trekke, ikke operere, så går det nok kjapt. Ofte er det ventetiden som er verst.

Skrevet

Jeg har tatt alle fire, og anbefaler på det sterkeste munnskyllevannet Corsodyl for å unngå betennelse. Området er ganske ømt i tiden etterpå, så jeg greide iallefall ikke å pusse der. Da er Corsodyl godt å ha for å unngå betennelser. Fåes kjøpt på apoteket.

Skrevet

Henger meg med på forslaget om Corsodyl! Et annet tips er å legge en ispose på kjeven etterpå, dette lindrer og demper hevelsen.

Gjest timsidimsi
Skrevet

Tusen takk for oppmuntrende svar fra dere! Visdomstannen er nå operert ut!:)

Hele greia tok bare 5-10 sekunder. Har blødd ganske mye i ettertid, men tannlegen sa at det egentlig bare er sunt! Så nå blir det kun yoghurt, suppe og trøsteis på meg de neste dagene.

Selvom det er litt ubehagelig å ligge der og høre det knase i det visdomstannen blir "jekket" ut, og det gjør vondt når bedøvelsen gir seg, så hadde jeg virkelig ikke behøvd å grue meg så forferdelig som jeg gjorde.

Så tusen takk for alle svarene deres! Det hjalp å lese :klem:

• 4 år senere...
Gjest Jon Krakenes
Skrevet

Trakk visdomstann i dag, bedøvelsen er borte og jeg har ganske ondt.

Det var en krok på min tann, brukte nesten 35 minutter på å få ut tanna!

Var mye verre enn jeg trodde. Men det var ok allikevel. Ble kjapt vandt til det.

Gjest scorpius
Skrevet

Hvis det ikke er noe "galt" med visdomstannen eller har en betennelse, så gjør det

ikke noe vondt å trekke den, og smertene etterpå er heller ikke noe særlig vondt (spes.

hvis man tar enn ibux + paracet). Folk flest er tydeligvis veldig redde for å trekke

disse tennene fordi de har hørt så mye rart fra andre, eller så har de evt. en liten

smerteterskel...

Skrevet

Vanlig trekking gjør mindre vondt enn å borre med bedøvelse... Jeg hadde gruet meg litt, men tok to minutter, og det var det. Litt øm i kjeven et par dager, men ikke noe spesielt vondt.

Signerer denne. :)

• 8 måneder senere...
Gjest HulaHula
Skrevet

Jeg trakk en vanlig jeksel her en dag og det tok sikkert 40 minutter.. Måtte borre den i tre deler før den kom ut - og den hadde ikke engang krok på røttene - virker som det var verre en flere av dere som har fjernet visdomstenner!

Men var aldri vondt og dagen etter var jeg bare litt øm når jeg smilte :-)

• 2 måneder senere...
Gjest Veronicha
Skrevet

Nå har jeg å fjerna min visdomstann den hadde 4 røtter men gikk kjempe fint.. Vi får bare håpe smertene ikke er like ille da bedøvelsen går ut som før je tok den... Men hvor fort kan je spise etter å ha tatt de? Ikke spist siden i går kl 22:00 å nå er kl 18:49. Å begynner å kjenne matløsta..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...