Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #1 Skrevet 12. september 2006 jeg og kjæresten min har hatt et veldig bra forhold til nå.. men nå har han fått en del penger og plutselig bærer det ut på fylla sånn ca 4-5 dager i uka.. da er han sur og sint, og kaller meg ofte stygge ting fordi jeg sier at han ikke får lov å drikke mer siden det kommer til å ødelegge forholdet vårt.. han har drukket tidligere også men nå har det tatt av... er det noen som har erfaringer med sånne?? om de noen gang slutter?? eller om det går ann å ha et forhold med de.. han er 25 og jeg er 18 så det sliter veldig på meg pga skole osv..
Gjest b Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 Bare det at han drikker 4-5 ganger i uka ville vært uakseptabelt for meg (jente, 25). Når han i tillegg kaller deg stygge ting i fylla, så ville jeg avsluttet forholdet. Dere bor vel ikke sammen? Du er bare 18 år. Finn deg en mer stabil mann. I hvert fall om du vil ha barn...
Gjest gjesta Skrevet 12. september 2006 #3 Skrevet 12. september 2006 enig med hun over her. At man i en periode kan feste litt ekstra fordi man har vært heldig å vunnet penger eller noe er jo greit, men man skal fortsatt respektere andre som mener at det går utover dere hverdag, skole eller jobb. Og jeg ville aldri funnet meg i at kjæresten min kalte meg stygge ting, aldri i verden! finn deg en som tar like mye hensyn til deg, du fortjener bedre!
Elinn Skrevet 12. september 2006 #4 Skrevet 12. september 2006 Om det bedrer seg? Kanskje, etter at han er blitt mer moden med tida. Kanskje aldri. Det spørs om du har tid og ork, men du er bare 18 og jeg synes du skal nyte ungdommen sammen med noen som behandler deg bedre i stedet for å begi deg ut på et prosjekt som dette. Har selv erfaring med slike, og synes jeg brukte unødvendig mye tid og krefter. Selvtilliten ble litt medtatt også. I dag surrer de fortsatt rundt, drikker og er single, mens jeg er lykkelig gift med en som det aldri har vært problemer med, en som aldri kunne drømme om å si sårende ting.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #5 Skrevet 12. september 2006 Om han har familie med alkoholhistorie kan jeg nesten garantere deg at en som er på fylla 4-5 ganger i uka kommer til å utvikle alvorlige problemer (han har det allerede, siden han er defensiv på en agressiv måte - blir sint og forflytter fokus til deg ved å kalle deg stygge ting). Gi ham valget mellom deg og fyllekulene, insisterer han på å beholde fylla så sier det sitt om hvor høyt han prioriterer deg.
Nelle Skrevet 13. september 2006 #6 Skrevet 13. september 2006 Om han har familie med alkoholhistorie kan jeg nesten garantere deg at en som er på fylla 4-5 ganger i uka kommer til å utvikle alvorlige problemer (han har det allerede, siden han er defensiv på en agressiv måte - blir sint og forflytter fokus til deg ved å kalle deg stygge ting). Gi ham valget mellom deg og fyllekulene, insisterer han på å beholde fylla så sier det sitt om hvor høyt han prioriterer deg. ← Nå er det vel strent tatt ikke snakk om hvor mye/lite han prioriterer TS (altså hvor glad/ikke glad han er i henne) - men heller snakk om at han har det vondt og vanskelig med seg selv. Hadde han hatt det godt inni seg hadde han aldri hatt behov for å behandle seg selv eller kjæresten sin på en dårlig måte.
Donnie Darko Skrevet 13. september 2006 #7 Skrevet 13. september 2006 Min bror bor på blindern studenthjem. Det er vel ikke å overdrive å si at 60% av folka der eller mer drikker like ofte.
Gjest Periodedranker Skrevet 13. september 2006 #8 Skrevet 13. september 2006 Jeg vet ikke hva jeg ville gjort for jeg drikker like mye eller mer og det har jeg gjort i flere år. Jeg har hatt to opphold på klinikker, men det har ikke hjulpet. Men jeg vet at jeg aldri vil bli sammen med en mann som ikke drikker like mye som meg, for å være medmisbruker (du er en medmisbruker når du er sammen med en som misbruker alkohol) unner jeg ingen. Du sier ikke hvor mye han drikker. Drikker han to øl eller blir han full? Jeg vet ikke om kjæresten din er alkoholiker, for du forteller for lite om mengden han drikker.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #9 Skrevet 13. september 2006 Jeg vet ikke hva jeg ville gjort for jeg drikker like mye eller mer og det har jeg gjort i flere år. Jeg har hatt to opphold på klinikker, men det har ikke hjulpet. Men jeg vet at jeg aldri vil bli sammen med en mann som ikke drikker like mye som meg, for å være medmisbruker (du er en medmisbruker når du er sammen med en som misbruker alkohol) unner jeg ingen. Du sier ikke hvor mye han drikker. Drikker han to øl eller blir han full? Jeg vet ikke om kjæresten din er alkoholiker, for du forteller for lite om mengden han drikker.← Mengden alkohol han drikker har da ingenting å gjøre med hvorvidt han er alkoholiker eller ikke... En kan være avhengig av en drink i uka, og fremdeles være alkoholiker! En venninne fortalte meg om en kvinne som drakk en (bare en) konjakk hver kveld før hun la seg. Ingen så på henne som alkoholiker inntil den dagen kom da hun hadde gått tom. Hun løp rundt til alle naboer for å se om de hadde noe, hun fikk hysterisk anfall, hun raste og skrek, skalv som et aspeløv, helt til hun falt sammen og begynte å gråte. Da skjønte hun selv og alle naboer at hun hadde et problem... hun var alkoholiker! Til trådstarter: At han forandrer personlighet p.g.a fylla er veldig betenkelig... Siden han går i forsvar når du nevner drikkingen tyder på at han har et alkoholproblem, selv om han kanskje ikke er alkoholiker...ennå... Du skal ikke tolerere at han drikker så ofte, og absolutt ikke at han kaller deg stygge ting. Hvis han nekter på at han har et alkoholproblem, så be han om å bevise det for deg! Gi ham rett og slett en utfordring... Hvis han ikke har et problem, så burde det jo ikke være noe problem å ikke drikke på noen uker.
Gjest Periodedrankern Skrevet 13. september 2006 #10 Skrevet 13. september 2006 Gjest 12.47 vet lite om alkoholproblemer. Det er meget sikkert at den damen du snakket om som tok EN enhet hver kveld, tok flere enn bare en, for alkoholikere er eksperter på å lyge og skjule hvor MYE de drikker. Hvis de sier de har tatt en så kan du gange det med fire eller mer...
aline Skrevet 13. september 2006 #11 Skrevet 13. september 2006 uansett så virker det jo som om det å prøve å nekte ham det, ikke gjør ting bedre. det er vel sånn generellt tror jeg, man kan faktisk ikke og har ikke krav på å styre hva ett annet menneske gjør med seg selv, uansett om det er dødsfarlig eller bare skadelig. man eier aldri ett annet menneske, så man kan bare bestemme over det man selv kan gjøre, ikke over andre (om det ikke dreier seg om psykoser og tvangsinnleggelser, men da må det vel kanskje være nærere familie med i bestemmelsene) jeg skjønner så godt tanken din, jeg har selv bodd sammen med en som hadde alkoholproblemer og som nektet på at han hadde det. til tross for at han hadde innsett tidligere at han hadde det, så nektet han etterhvert siden han da jo drakk ofte pga at det var sosialt og gøy. så når det var drikking pga negative følelser, da innså han at han hadde ett problem, når han drikkingen var pga mer positive situasjoner, så nektet han på at det var ett problem. ... selv om oppførsel og endring i personlighet var akkurat likedan. du kan velge om du klarer å være med ett menneske som har hans problemer, det er ditt valg. hadde jeg idag hatt muligheten til å velge, så ville jeg valgt å la være. greit jeg har lært utrolig mye om meg selv pga erfaringer fra det forholdet, men det er vel egentlig erfaringer som til tross for å ha gjort meg sterk, ikke er erfaringer jeg ville valgt om jeg kunne sluppet unna. prøv å få en skikkelig prat med ham, mens han ikke er påvirket av alkohol. forklar ham hvordan du føler det, ikke nekt ham noe eller fortell ham hva han skal gjøre, for det tror jeg ikke du kommer noen vei med, annet en å få ham i fornektelse, men fortell ham hva du er redd for, hva hans valg får deg til å føle for forholdet, dine tanker om at du ikke er sikker på om du tør være i forholdet når han har det slik han har det og ikke vil innse det eller prøve å gjøre noe med det. fokuser på dine følelser, hva du tenker for deg og ditt, og din bekymring for ham selvsagt. men ikke anklag ham. endrer ikke noe seg, ville jeg faktisk ha kommet meg ut, om ejg var deg.
Nelle Skrevet 13. september 2006 #12 Skrevet 13. september 2006 Aline har et veldig bra innlegg her synes jeg. Det er kun han, og INGEN andre, som kan avgjøre hva han skal og ikke skal gjøre. Det er også kun han som må definere hvorvidt han har et problem eller ikke. Ingen andre kan gjøre dette for ham. I tillegg er det KUN du som kan avgjøre hvorvidt du vil leve sammen med ham eller ikke, og det er kun du som kan avgjøre hvorvidt DU synes hans drikking er et problem for DEG eller ikke. Du kan heller ikke forandre ham. Det er det kun han selv som kan gjøre, og gjerne er det sånn at dess mer folk utenfor ham selv maser og kritiserer, dess mer provosert blir han - og dess mindre lyst får han til å slutte. Den eneste du kan forandre er deg selv. Dersom du gjør det, kan det godt hende han velger å "følge deg", eller det kan hende han velger å gå ut av forholdet (hvis du ikke da allerede har valgt å gå ut av forholdet selv). Da jeg ble sammen med min kjæreste (som hadde relativt alvorlige alkoholproblemer allerede da vi ble sammen), bestemte jeg meg ganske med en gang at jeg ville bli i forholdet, og forsøke å hjelpe/støtte ham. Dette tok jeg et helt bevisst valg på - og jeg har aldri angret. Men det krever mye. Både av tålmodighet, innsikt, forståelse - i tillegg til at man er nødt til å (ofte) sette sine egne følelser litt til side så det er innsikt, og ikke følelser, som tar kontroll over situasjonen. Som sagt er det tøft, og krever mye. Det er bare du som kan vurdere om du har det som trengs for å gå igjennom det. Jeg bestemte meg for at jeg hadde det som trengs (jeg er 36) - og har som sagt aldri angret. Lykke til uansett hva du velger å gjøre. Det er ditt valg. Klem :-)
Gjest Bare innom Skrevet 13. september 2006 #13 Skrevet 13. september 2006 Gjest 12.47 vet lite om alkoholproblemer. Det er meget sikkert at den damen du snakket om som tok EN enhet hver kveld, tok flere enn bare en, for alkoholikere er eksperter på å lyge og skjule hvor MYE de drikker. Hvis de sier de har tatt en så kan du gange det med fire eller mer... ← Jeg kjenner også en kvinne som jeg vet med sikkerhet tok bare ett glass om kvelden, og som ble hysterisk om hun ikke fikk dette ene glasset. Hun var totalt avhengig av denne drinken for å få sove. Om hun var alkoholiker skal jeg ikke uttale meg om, men at hun hadde et alkoholproblem var helt klart! Jeg synes heller ikke du virker som om du vet så mye om tema, som faktisk mener at det er mengden en tyller i seg som avgjør hvor vidt en er alkoholiker eller ikke. Så vidt jeg kan forstå, så er det avhengigheten som er definisjonen på alkoholisme, ikke hvor mange flasker en drikker.
Gjest Periodedrankern Skrevet 13. september 2006 #14 Skrevet 13. september 2006 Jeg er enig i at man kan bli avhengig av de rareste ting. Spilleautomater, bingo, langoddsen, sjokolade, trim, Hotel Cæsar, men en dame som drikker en enhet hver kveld er ikke en alkoholiker. Hvis det er sant at hun fikk sammenbrudd når hun ikke fikk EN drink om kvelden tenker jeg heller at hun har psykiske problemer.
Gjest hhj Skrevet 13. september 2006 #15 Skrevet 13. september 2006 Jeg er enig i at man kan bli avhengig av de rareste ting. Spilleautomater, bingo, langoddsen, sjokolade, trim, Hotel Cæsar, men en dame som drikker en enhet hver kveld er ikke en alkoholiker. Hvis det er sant at hun fikk sammenbrudd når hun ikke fikk EN drink om kvelden tenker jeg heller at hun har psykiske problemer. ← Det kommer an på hvordan man definerer alkoholisme. De aller fleste definerer alkoholisme som en avhengighet som fører til nedsatt fungering i dagliglivet. Slik vil en dame som bare drikker én konjakk hver eneste dag ha et alkoholproblem som gjør at hun ikke fungerer uten alkohol. La oss ikke blande inn psykiske problemer, hva i alle dager vet vi om det. Forøvrig vil nok mange påstå at alkoholisme er et psykisk problem. Også.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #16 Skrevet 14. september 2006 Min bror bor på blindern studenthjem. Det er vel ikke å overdrive å si at 60% av folka der eller mer drikker like ofte. ← Bekreftes! Jeg bodde der i slutten av 70-åra og studerte. Husker ingen ting.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #17 Skrevet 14. september 2006 Det kommer an på hvordan man definerer alkoholisme. De aller fleste definerer alkoholisme som en avhengighet som fører til nedsatt fungering i dagliglivet. Slik vil en dame som bare drikker én konjakk hver eneste dag ha et alkoholproblem som gjør at hun ikke fungerer uten alkohol. La oss ikke blande inn psykiske problemer, hva i alle dager vet vi om det. Forøvrig vil nok mange påstå at alkoholisme er et psykisk problem. Også. ← En person som drikker 4-5 ganger i uka og blir sur når noen vil ha ham til å slutte og oppfører seg ubehagelig, må først og fremst slutte med drikkinga. Deretter kan man diskutere hvorfor Jeppe drikker. Hvorvidt man skal definere alkoholisme som ditten eller datten, spiller mindre rolle når oppførselen er uakseptabel.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #18 Skrevet 14. september 2006 Jeg synes heller ikke du virker som om du vet så mye om tema, som faktisk mener at det er mengden en tyller i seg som avgjør hvor vidt en er alkoholiker eller ikke. Så vidt jeg kan forstå, så er det avhengigheten som er definisjonen på alkoholisme, ikke hvor mange flasker en drikker. ← Tja, at det er en sammenheng mellom kvantum og alkoholisme, det er vil ingen grunn til å betvile. Så hvem som vet mye om temaet eller ikke, det skal være usagt. Det som derimot bør sies er at alkoholisme eller ikke best måles ut fra hvor mange flasker man kan klare seg uten og over hvor lang tid. En som ikke er alkoholiker har her ingen problemer overhodet med å la flaska stå i skapet hele livet ut om så er nødvendig. Spørsmålet blir da hvor mange flasker alkoholikeren kan klare seg uten over et langt tidsrom. Det er her målestokken ligger. Det, og det faktum at flaskene liksom ser ut til å bli større og sterkere for alkoholikeren. Til slutt spiller det ingen rolle hva slags flasker det er, bare de er store og sterke nok. Skal det være en slurk frostvæske?
Gjest Bare innom Skrevet 14. september 2006 #19 Skrevet 14. september 2006 Tja, at det er en sammenheng mellom kvantum og alkoholisme, det er vil ingen grunn til å betvile. Så hvem som vet mye om temaet eller ikke, det skal være usagt. Det som derimot bør sies er at alkoholisme eller ikke best måles ut fra hvor mange flasker man kan klare seg uten og over hvor lang tid. En som ikke er alkoholiker har her ingen problemer overhodet med å la flaska stå i skapet hele livet ut om så er nødvendig. Spørsmålet blir da hvor mange flasker alkoholikeren kan klare seg uten over et langt tidsrom. Det er her målestokken ligger. Det, og det faktum at flaskene liksom ser ut til å bli større og sterkere for alkoholikeren. Til slutt spiller det ingen rolle hva slags flasker det er, bare de er store og sterke nok. Skal det være en slurk frostvæske? ← Selvfølgelig er det en sammenheng mellom kvantum og alkoholisme, men når "periodedranker" uttalte: QUOTE(Periodedranker @ 13.09.2006 (11:34) ) Jeg vet ikke om kjæresten din er alkoholiker, for du forteller for lite om mengden han drikker. ← så syntes jeg det var å dra det litt for langt! Poenget var jo at trådstarters mann forandret personlighet og ikke fungerte maksimalt i dagliglivet, og da har jo alkoholen allerede blitt et problem! Da hjelper det lite å si at "nei, han er ikke alkoholiker og har ikke et problem... han drikker ikke nok til det!"
Gjest Bare innom Skrevet 14. september 2006 #20 Skrevet 14. september 2006 Det kommer an på hvordan man definerer alkoholisme. De aller fleste definerer alkoholisme som en avhengighet som fører til nedsatt fungering i dagliglivet. Slik vil en dame som bare drikker én konjakk hver eneste dag ha et alkoholproblem som gjør at hun ikke fungerer uten alkohol. La oss ikke blande inn psykiske problemer, hva i alle dager vet vi om det. Forøvrig vil nok mange påstå at alkoholisme er et psykisk problem. Også. ←
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå